حال و هوای بازار در چند قدمی زمستان


حال و هوای بازار در چند قدمی زمستان

آخرین ایستگاە پاییز است و پاییز می‌رود و چند قدم آن طرف‌تر رو بە سوی زمستان صدای آمدن یلدا آرام آرام بە گوش می‌رسد.

وارد بازار میوە فروش‌ها کە می‌شوم در میان میوەهای خوش‌آب و رنگی کە چیدە شدە است انار سرخ و آبدار و ترک خوردە یلدا رنگ دیگری دارد که چشم‌ها را به خود جلب می‌کند.

همانطور کە در حال قدم زدن در خیابان هستم بە سمت خانمی می‌روم کە با دخترهایش مشغول خرید کردن هستند و با ظرافت و وسواس خاصی میوەها را انتخاب می‌کنند بە نزد آنها می‌روم و از آنها دربارە وضعیت قیمت‌ها و نظرشان راجع بە یلدا می پرسم در جوابم می‌گوید قیمت‌ها هرسال نسبت به سال قبل افزایش می‌یابد اما امسال بە دلیل شرایطی کە پیش آمدە قیمت‌ها واقعا افزایش پیدا کردە است.

او دربارە شب‌ چلە می‌گوید یلدا همیشە برای ایرانیان همراە با شور و شوق خاصی بودە و کردها معمولا در شب چلە برای تازە عروس‌ها خوانچە می‌برند و می‌گوید ما هم خرید می‌کنیم تا امشب برای تنها عروسمان خوانچه ببریم.

بازار را نگاە می‌کنم تا سوژە مورد نظر خود را پیدا کنم، پیرمردی را می‌بینم کە با نوە‌اش بە خرید آمدە از او دربارە صفا و صمیمیت شب یلدا و قیمت‌های بازار می‌پرسم در جوابم می‌گوید به طبع هرسال قیمت‌ها افزایش داشتە اما کاهش نداشتە‌اند اما چارەای نیست به هرحال پدر و مادرها چراغ هر خانه‌ای هستند و باید در هر حالی برای آمدن بچه‌هایشان تدارک لازم را ببینند.

او دربارە شب یلدا می‌گوید هرچند کە دیگر خبری از آن صفا و صمیمیت حاکم در زمان قدیم نیست اما باز با این وجود فرزندان و نوه‌ها شادی بخش دنیای پیری پدر و مادرها هستند.

از خانمی می‌پرسم کە وضعیت بازار را چگونە ارزیابی می‌کنی انگار از آسمان و زمین کلافە است می‌گوید مردم دیگر مثل قبل قدرت خرید ندارند قیمت‌ها سر بە فلک کشیدە و توان خرید هیچ کالایی رو نداریم.

از او دربارە آیین شب یلدا می‌پرسم می‌گوید قدیم یادم میاد کە همە خانوادە دور هم جمع می‌شدند و یە دیگ آبگوشت بار میزاشتیم و در کمال صمیمیت دور هم جمع می‌شدیم امروزە آنقدر مهمانی‌ها تجملاتی شده‌اند کە دیگر آمدن شب یلدا بە جای اینکە شادی‌آور باشد کلافە کنندە شدە است.

همینطور کە در حال قدم زدن در خیابان‌های پرهمهمە شهر هستم پیرمرد و پیرزنی را می‌بینم کە خرید بە دست در حال انتخاب لباس بچگانە هستند بە آنها نزدیک می‌شوم و دربارە شب یلدا از آنها می‌پرسم با خوشحالی جواب می‌دهند هرچند کە قیمت‌ها خیلی بالاست ولی آمدن یلدا خود پر از برکت است وجود بچەها و نوەهایمان دلگرمی دلهای ماست و انتظار دارند کە کنار ما بهشان خوش بگذرد یە شب کە هزار شب نمی‌شود.

در این میان هستند کسانی که تجملات برای آنها معنی ندارد و شب یلدا برای آنها تداعی کننده دورهمی‌های خانوادگی است نه سفره‌های پر ذرق و برقی که برای خودنمایی و چشم و هم چشمی چیده شده است.

از مردی که مشغول خریدن انار است درباره شب یلدا و وضعیت بازار می‌پرسم، می‌گوید قیمت‌ها هرچند که نسبت به سال قبل بسیار افزایش داشته اما خانواده ما از هر تجملاتی به دور است و یلدا را فقط برای دورهم بودن و صفا و صمیمیتش جشن می‌گیریم وگرنه شب یلدا شبی است مانند شب‌های دیگر و هیچ فرقی ندارد.

می‌گوید هستند کسانی که به دلیل بیکاری و بی‌پولی شرمنده فرزندانش می‌شود شاید اگر به افرادی فکر کنیم که محتاج به نان شب هستند از تجملات دست بکشیم و دستگیر نیازمندان در این شب باشیم تا هیچ پدری در این وضعیت و گرانی بازار شرمنده زن و بچه‌اش نباشد.

به راستی که یلدا هرچند می‌تواند پر از شادی و خوشی باشد اما برای بعضی از افراد می‌تواند پر از حسرت‌های رنگارنگ باشد.

انتهای پیام


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

تجدید میثاق سنندجی ها با آرمان های شهدای انقلاب اسلامی