بند خاکی با حجم 200 هزار مترمکعب در شهر کرسف اجرا می‌شود


بند خاکی با حجم 200 هزار مترمکعب در شهر کرسف اجرا می‌شود

زنجان - ایرنا - معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: احداث یک دستگاه بند خاکی با ارتفاع کل 9 و ارتفاع مفید پنج متر و با حجم مخزن 200 هزار مترمکعب در شهر کرسف شهرستان خدابنده در حال ساخت است که این پروژه آبخیزداری، تیر ماه سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

جعفر بیات روز دوشنبه با بیان این مطلب به خبرنگاران، اظهار داشت: اجرای پروژه آبخیزداری بند خاکی کرسف پس از مطالعات و بررسی‌های لازم از سال ۹۶ کلید خورد.

وی خاطرنشان کرد: طی سه سال گذشته با تامین اعتبار مورد نیاز، این طرح با حجم ۲۵ هزار مترمکعب خاک‌برداری و یک هزار و ۴۰۰ مترمکعب خشکه‌چینی در دست اجرا است.

بیات افزود: جمع‌آوری روان‌آب‌ها و سیلاب‌های فصلی منطقه، تقویت منابع آب زیرزمینی و ارتقای سطح معیشت جوامع محلی از مهمترین اهداف طرح آبخیزداری بند خاکی کرسف است.

معاون اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: مجموع اعتبار این طرح طی سه سال گذشته ۲۰ میلیارد ریال بوده و امسال نیز به منظور پیشرفت طرح، اعتباراتی از محل صندوق توسعه ملی در نظر گرفته شده است.

وی افزود: این طرح تا پایان تیر سال ۹۹ به بهره‌برداری خواهد رسید.

بیات با بیان اینکه یک دستگاه بند سنگی - ساروجی نیز مربوط به حکومت ساسانیان در این منطقه وجود داشت، گفت: این بند در طی سال‌های گذشته مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته بود و آخرین مرمت این بند سنگی به اواخر دوران قاجار برمی‌گردد که پس از آن به بند امیر، شهره یافته و در سال‌های اخیر در فهرست آثار ملی ثبت شد.

وی اظهار داشت: اهالی شهر کرسف از سال ۱۳۷۲ خواستار احیای این بند بودند که با پیگیری‌های به عمل آمده با سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مقرر شد در فاصله ۱۰۰ متری از بند امیر، بند خاکی جدید احداث شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه زنجان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


معما / زیر 10 ثانیه نسبت فامیلی ما رو حدس بزنید !!