بازارچه مرزی سومار هفته آینده بازگشایی می‌شود


بازارچه مرزی سومار هفته آینده بازگشایی می‌شود

قصرشیرین- ایرنا- استاندار کرمانشاه گفت: بازارچه مرزی سومار که از سوی طرف عراقی تعطیل شده بود، با اعلام عراقی‌ها، ظرف هفته آینده بازگشایی می‌شود.

هوشنگ بازوند روز دوشنبه در حاشیه سفر به قصرشیرین و بازدید از مجتمع شیلات شهدا در گفت و گوبا خبرنگار ایرنا افزود: با جمع بندی ها طی جلسات به این نتیجه رسیدیم که در بین ۲ مرز سومار و مندلی ایجاد سکو شود هرچند که در هیچ مرزی چنین سکویی ایجاد نشده است.

وی اظهار داشت: این سکو قرار شد به ابعاد پنج متر در ۳۰۰ متر که مستلزم سه ماه زمان بود ایجاد شود و هم اکنون ساخته شده و طرف عراقی اعلام کرده که هفته آینده شاهد بازگشایی مرز سومار خواهیم بود.

استاندار کرمانشاه، از وجود امنیت در مرزهای استان خبر داد و گفت: با وجود مشکلات داخلی عراق اما در مرزهای ما مشکلی وجود ندارد و نیروهای مسلح در آمادگی کامل به سر می برند و اشرافیت کامل بر مرزها دارند.

مرز سومار در فاصله ۶۷ کیلومتری گیلانغرب و ۹۰ کیلومتری شهر قصرشیرین واقع شده، در آن سوی مرز و در عراق، نزدیک ترین شهر به سومار، شهر مَندلی از توابع فرمانداری بلدروز است که ۱۵ کیلومتر با سومار فاصله دارد.

بازارچه مرزی سومار فاصله حمل کالا را به بغداد کوتاه‌تر کرده و اکنون بیشتر کالاهای صادراتی به استان‌های شرقی عراق از این معبر صادر می‌شود.

بازارچه مرزی سومار هفته آینده بازگشایی می‌شود

استاندار کرمانشاه در ادامه در گفت وگو با خبرنگاران گفت: صبح امروز جلسه ای با مالکان مزارع پرورش ماهی داشتیم که در سال رونق تولید کار خوبی انجام داده اند.

وی اظهار داشت: سالیانه بین سه هزار و ۵۰۰ تا چهار هزار تن ماهی در مجتمع شیلات شهدا تولید می شود و تولیداتشان بیشتر صادراتی است با وجود اینکه شرایطشان برای صادرات محصول نیز سخت است.

بازوند اضافه کرد: مالکان مزارع پرورش ماهی مشکلات و موانعی داشتند که قرار شد با حضور مدیران کل این مشکلات رفع شود در بحث تخصیص آب و محاسبه حق آبه مدیران قول دادند کمک کنند تا مشکل این مالکان مزارع پرورش ماهی حل شود.

وی گفت: در بحث صادرات آبزیان این افراد صادراتشان نیازمند مجوزی بودکه سازمان نظام دامپزشکی قول دادند مشکلشان را حل کنند و بازدیدی از این مجتمع انجام شد و در صورت حل نشدن مسایلشان آن را در جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع استان کرمانشاه مطرح خواهیم کرد.

استاندار کرمانشاه همچنین با اشاره به جلسه با جوانان قصرشیرینی اضافه کرد: قرار شده یک مقدار از زمین های طرح گرمسیری در اختیار فارغ التحصیلان قرار گیرد که استارت زده شد.

وی اظهار داشت: در قالب تعاونی ها این آمادگی وجود دارد زمین ها به صورت اجاره ۹۹ ساله با تخصیص آب در اختیارشان قرار گیرد.

او افزود: همچنین چند قطعه زمین هم موجود است که آماده ایم سندهای آن را با قیمت کارشناسی به افراد واگذار و منتقل کنیم که ۲۵۰ تا ۳۰۰ تن متقاضی این کار هستند و اگر بتوانند در ظرف ۶ ماه کارهای اولیه را انجام دهند امکان واگذاری زمین ها وجود دارد.

بازارچه مرزی سومار هفته آینده بازگشایی می‌شود

مجتمع شیلات شهدای قصرشیرین با هشت هزار هکتار وسعت به عنوان سومین مجتمع بزرگ پرورش ماهیان گرمابی کشور حدود یک دهه است که در تولید انواع ماهیان گرمابی و میگوی آب شیرین فعالیت دارد و کرمانشاه را به یکی از استان‌های فعال و پیشرو در تولید ماهیان گرمابی تبدیل کرده است.

شهرستان مرزی قصرشیرین با بیش از ۲۷ هزار تن جمعیت در غرب کرمانشاه و برخورداری از ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق، دارای ۲ بخش مرکزی و سومار است که در امتداد این مرز، ۲ معبر رسمی پرویزخان و خسروی قرار دارد که مبادلات اقتصادی، تجاری و صادرات کالا به اقلیم کردستان و حکومت مرکزی عراق از این مرزها انجام می‌شود.

قصرشیرین ۳۱ هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغ دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمانشاه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


معما / زیر 10 ثانیه نسبت فامیلی ما رو حدس بزنید !!