خواص لوبیا سبز و فواید اعجاب انگیز مصرف این ماده غذایی با ارزش


لوبیا سبز یک نوع سبزی بسیار کم کالری و سرشار از فیبر می باشد که در واقع از خانواده حبوبات شناخته می شده، این سبزی بومی کشور پرو می باشد که در انواع و گونه و رنگ های مختلفی وجود دارد که به روش های مختلفی از آن استفاده می شد، این سبزی یکی از در دسترس ترین گیاهانی می باشد که تقریبا افراد می توانند آن را تهیه و از خواص لوبیا سبز بهره مند شوند. در...

لوبیا سبز یک نوع سبزی بسیار کم کالری و سرشار از فیبر می باشد که در واقع از خانواده حبوبات شناخته می شده، این سبزی بومی کشور پرو می باشد که در انواع و گونه و رنگ های مختلفی وجود دارد که به روش های مختلفی از آن استفاده می شد، این سبزی یکی از در دسترس ترین گیاهانی می باشد که تقریبا افراد می توانند آن را تهیه و از خواص لوبیا سبز بهره مند شوند.

در مطالب گذشته به شرح بسیاری از خواص مواد غذایی مانند خواص لوبیا چیتی، خواص لوبیا عروس، و خواص لوبیا چشم بلبلی، خواص لوبیا قرمز، و خواص لوبیا سیاه آشنا کردیم حال در ادامه شما را با خواص لوبیاسبز و مزیت های آن بر روی سلامتی آشنا می کنیم.

خواص لوبیا سبز و فواید اعجاب انگیز مصرف این ماده غذایی با ارزش

آشنایی با خواص لوبیا سبز

لوبیا سبز از دسته سبزیجاتی می باشد که حتی با بخار پز کردن هم همچنان می تواند ارزش غذایی خود را حفظ کند، لوبیا سبز به دلیل سرشار بودن از مواد غذایی تاثیر به سزایی روی سلامت قلب، روده، رحم، معده، چشم و … داشته باشد که در ادامه بیشتر با خواص ارزشمند آن آشنا می شوید.

جلوگیری از سرطان:

لوبیا سبز به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان هایی مانند کاروتنوئیدها و لوتئین و همچنین وجود ویتامین K قادر می باشد تا با تمام رادیکال های آزاد و سلول های سرطانی مبارزه کند، لوبیا سبز این قدرت را دارد تا از بروز سرطان های متعدد جلوگیری کند و از پیشروی آنها در بدن جلوگیری کند.

لوبیا سبز به دلیل دارا بودن فیبر محلول و نامحلول، اسید فیتیک و ترکیبات فنولی باعث شده تا لوبیا سبز یک ماده خوراکی ضد سرطانی شود به خصوص از سرطان هایی مانند سرطان سینه، پروستات، روده بزرگ، خون، معده و دهان پیشگیری می کند.

کنترل و درمان دیابت:

از مهم ترین خواص لوبیا سبز می توان به کنترل و درمان دیابت اشاره کرد، مصرف ۲ الی ۳ مرتبه از لوبیا سبز می تواند خطر احتمال به دیابت را تا حدود ۳۵ درصد کاهش دهد، علاوه بر این لوبیا سبز جز مواد غذایی کم گلیسیمی محسوب می شود چرا که کربوهیدارت آن به آرامی در بدن آزاد می شود که همین باعث می شود تا در افراد دیابتی قند خونشان به صورت ناگهانی آفت نکند.

علاوه بر این لوبیا سبز تاثیر بسیاری در کاهش حساسیت انسولین دارد که همین باعث می شود میزان کلسترول بد، تری گلیسیرید و قند خون در افراد دیابتی کاهش پیدا کند.

خواص لوبیا سبز و فواید اعجاب انگیز مصرف این ماده غذایی با ارزش

جلوگیری از پیشرفت ایدز:

تحقیقاتی که روی این موضوع کردند نشان داده است که استفاده منظم و مرتب از لوبیا سبز می تواند از پیشرفت بیماری ایدز جلوگیری کند.

تضمین کننده سلامت قلب:

لوبیا سبز ماده ای است که فیبر و نشاسته فراوانی دارد که باعث می شود تا سندروم متابولیک در بدن کنترل شود که همین باعث می شود خطر بروز بیماری های قلبی و عروقی به شدت کاهش پیدا کند از این رو کسانی که از لوبیا سبز بیشتر در غذاهایشان استفاده می کنند کمتر در خطر ابتلا به این بیماری ها هستند. علاوه بر این وجود ویتامین k در لوبیا سبز از آهکی شدن رگ ها جلوگیری می کند و خطر حملات قلبی را به شدت کاهش می دهد.

خواص لوبیا سبز و فواید اعجاب انگیز مصرف این ماده غذایی با ارزش

بهبود عملکرد گوارشی :

از دیگر خواص ارزشمند لوبیا سبز برای معده و دستگاه گوارش می توان به درمان مشکلات گوارشی مانند ریفلاکس اسید معده، درمان بواسیر، درمان یبوست و درمان زخم معده اشاره کرد که تمام این خواص به دلیل فیبر فراوانی است که در لوبیا سبز وجود دارد.

کمک به باروری :

لوبیا سبز یکی از بهترین منابع غذایی برای زنان در جهت کمک به باروری و درمان ناباروری است چرا که لوبیا سبز جزء مواد غذایی گلیسمی محسوب می شود که حجم زیادی از مواد معدنی آهن و فولات را خود جای داده.

علاوه بر این لوبیا سبز به دلیل دارا بودن فولات به رشد هر چه بهتر جنین کمک می کند و از هر گونه بروز نقص های مادر زادی جلوگیری می کند.

خواص لوبیا سبز و فواید اعجاب انگیز مصرف این ماده غذایی با ارزش

حفظ سلامت چشم:

لوبیا سبز به دلیل دارا بودن ماده ای به نام کاروتنوئیدها یکی از مهم ترین منبع هایی می باشد که از بیماری های چشمی مانند دژنراسیون ماکولا جلوگیری می کند، علاوه بر این لوبیا سبز حاوی مواد دیگری به نام های لوتئین و زاکسانتین می باشد باعث تقویت قدرت بینایی و همچنین در جهت درمان شب کوری مفید می باشد.

تقویت کننده استخوان ها:

یکی دیگر از خواص بی نظیر لوبیا سبز کمک به تقویت هرچه بیشتر استخوان ها می باشد، مصرف لوبیا سبز برای کسانی که درصدد ابتلا به پوکی استخوان هستند و همچنین افراد ورزشکار جزء بهترین مواد غذایی محسوب می شود زیرا لوبیا سبز قدرت آن را را دارد تا میزان تراکم استخوان ها را افزایش دهد.

خواص لوبیا سبز و فواید اعجاب انگیز مصرف این ماده غذایی با ارزش

انرژی زا:

لوبیا سبز یک ماده غذای سرشار از آهن می باشد طوری که ۲ برابر اسفناج آهن در خود جای داده، آهن یکی از ضروری ترین نیازها برای انتقال اکسیژن به تک تک سلول ها می باشد، از این رو برای کسانی که مدام احساس خستگی می کنند و یا انرژی کافی ندارند توصیه می کنیم تا این ماده غذایی با ارزش را در برنامه خود جای دهند.

کمک به سم زدایی بدن:

لوبیا سبز به دلیل دارا بودن خواص دیورتیک قوی برای بدن می تواند همانند یک سم زدای کاملا قوی عمل کند و بدن را از هر گونه سموم عاری کند.

خواص لوبیا سبز و فواید اعجاب انگیز مصرف این ماده غذایی با ارزش

مفید برای کودکان:

به دلیل غنی بودن لوبیا سبز از ویتامین ها و پروتئین ها می تواند جزء بهترین مواد غذایی برای کودکان به شمار بیاید، از مهم ترین مزایای استفاده از لوبیا سبز برای کودکان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

بهبود وضعیت بینایی کودکان پیشگیری از آنفولانزا کاهش خطر چاقی در کودکی تقویت کننده سیستم ایمنی کودکان درمان کننده سریع زخم ها و عفونت ها

نکته: کودکان به هیچ عنوان نباید به صورت خام از لوبیا سبز استفاده کنند.

کمک به لاغری:

یکی از مهم ترین خواص لوبیا سبز کمک به لاغری می باشد، لوبیا سبز به دلیل دارا بودن فیبر و کالری بسیار کم از رشد بیش از حد چربیهای ناخواسته در کل بدن جلوگیری می کند و به کاهش وزن کمک می کند. معمولا در هر ۱۰۰ گرم از لوبیا سبز چیزی حدود ۳۱ کالری وجود دارد.

خواص لوبیا سبز و فواید اعجاب انگیز مصرف این ماده غذایی با ارزش

کمک به تنظیم خواب:

تمام مواد معدنی که در لوبیا سبز وجود دارد تمامی هورمون های بدن را مانند دوپامین، سروتونین و نوراپی نفرین را تحریک می کند از این رو تمامی این هورمون ها به تنظیم هر چه بهتر خواب کمک می کند.

کمک به کاهش فشار خون:

پتاسیم و منیزیمی که در لوبیا سبز وجود دارد می تواند تا حد زیادی در کاهش فشار خون موثر باشد و می تواند آن را کنترل و تنظیم کند.

خواص لوبیا سبز و فواید اعجاب انگیز مصرف این ماده غذایی با ارزش

تقویت کننده پوست، مو و ناخن:

از آنجایی که لوبیا سبز یک منبع عالی از مواد غذایی می باشد به راحتی می تواند پوست، مو و ناخن شما را تقویت کند، در واقع لوبیا سبز می تواند با در اختیار گذاشتن مواد لازم و ضروری که برای تقویت هر چه بیشتر ناخن، مو و پوست لازم است زیبایی هر چه بیشتر را برای شما به ارمغان بیاورد.

کم کالری بودن:

زمانی که شما لوبیا را به صورت تازه تهیه می کنید مقادیر بسیار کمی کالری در خود جای داده است، از این رو کسانی که رژیم غذایی دارند می تواند تازه آن را در حجم زیادی بدون نگرانی استفاده کنند.

خواص لوبیا سبز و فواید اعجاب انگیز مصرف این ماده غذایی با ارزش

حاوی ویتامین c:

یکی از مهم ترین خواص لوبیا سبز غنی بودن آن از ویتامین C می باشد اگر شما به مصرف ۱ فنجان لوبیا سبز بپردازید چیزی حدود ۲۵ درصد نیاز بدن خود را به این ویتامین را تامین کرده اید، وجود این ویتامین در بدن به تقویت هر چه بیشتر سیستم ایمنی بدن کمک می کند و همچنین با تولید کلاژن برای پوست از آن محافظت می کند.

حاوی ویتامین A:

وجود ویتامین a در بدن بسیار مهم و ضروری می باشد چرا که برای سلامتی، بینایی، تولد مثل یک ویتامین کاملا حیاتی می باشد، ۱ فنجان کوچک لوبیا سبز می تواند بیشتر نیاز روزانه ما را به این ویتامین تامین کند.

ارزش غذایی لوبیا سبز در هر ۱۰۰ گرم:

کالری: ۳۱ پروتئین: ۱.۸ گرم کربوهیدرات: ۷.۱ گرم فیبر: ۳.۴ گرم چربی: ۰.۱ گرم ویتامین (K): 14.4 میکروگرم ویتامین (C): 16.3 میلی گرم منگنز: ۰.۲ میلی گرم فولات: ۳۷ میکروگرم ریبوفلاوین: ۰.۱ میلی گرم تیامین: ۰.۱ میلی گرم منیزیم: ۲۵ میلی گرم آهن: ۱ میلی گرم

روش مصرف و نگهداری لوبیا سبز:

در هنگام تهیه لوبیا سبز سعی کنید لوبیا هایی سالم و بدون لکه را انتخاب کنید در صورتی که آنها را نشسته باشید می توانید آنها را به مدت ۱ هفته در داخل یخچال نگهداری کنید.

اما اگر می خواهید لوبیا سبز را برای مدت طولانی تری نگهداری کنید می توانید ابتدا آنها را بخار پز کنید و سپس بعد از خنک شد آنها را در فریزر برای مدت طولانی نگهداری کنید، و در هر زمانی که نیاز داشتید بدون اینکه ذره ای از ارزش غذایی آن کاسته شود استفاده کنید.

خواص لوبیا سبز و فواید اعجاب انگیز مصرف این ماده غذایی با ارزش

مضرات استفاده از لوبیا سبز:

ممکن است در برخی افراد و حتی کودکان استفاده از لوبیا سبز آلرژی به وجود آورد که با علائمی مانند کهیر، بی حالی، حالت تهوع و دل درد همراه می باشد. لوبیا سبز به دلیل دارا بودن ماده ای به نام اگزالات می تواند باعث به وجود آمدن سنگ در مجاری ادراری شود. استفاده زیاد از لوبیا سبز به دلیل دارا بودن اسید فیتیک می تواند منجر به بروز کمبود مواد غذایی در بدن شود چرا که این نوع اسید می تواند به مواد معدنی همچون روی، کلسیم و … بچسبد و از جذب آنها به بدن جلوگیری کند. کسانی که دچار ریزش مو هستند بهتر است از مصرف زیاد لوبیا سبز خودداری کنند. در بر خی مواقع به دلیل وجود لکتین در لوبیا سبز می تواند مشکلات گوارشی به وجود آورد، که می توان با بخار پز کردن آن از میزان این ماده در لوبیا سبز بکاهید.

منبع : آرگا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز جهانی خلبان به همسرم و عشقم + عکس نوشته و استوری