عوامل توفیق کانونی مسجدی در طرح ملی «فهما»؛ از اعتلای هنر دینی تا فعالیت‌های سرنوشت‌ساز فرهنگی


عوامل توفیق کانونی مسجدی در طرح ملی «فهما»؛ از اعتلای هنر دینی تا فعالیت‌های سرنوشت‌ساز فرهنگی

توفیقات کانون فرهنگی هنری «مصباح» در طرح ملی «فهما» نشان می‌دهد، می‌توان با ابتکار عمل و برنامه‌ریزی و شناخت ذائقه مخاطب، در فضای سالم و معنوی مسجد فرصت رشد مخاطبان از گروه‌های مختلف در رشته‌های متنوع را فراهم کرد.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، کانون های فرهنگی هنری مساجد از بازوان پرتوان خانه های خدا در مسیر حرکت به سوی «مسجد تراز اسلامی» هستند که با لبیک به مطالبات مقام معظم رهبری در حوزه های مختلف اعم از فعالیت های قرآنی، کتابخوانی، سرود و ... توانسته اند نقشی مهم در خاکریز فرهنگ ایفا کنند.

از این رو در سلسله گزارش هایی فعالیت کانون های فعال و ممتاز مسجدی مرور می شود:

کانون فرهنگی هنری «مصباح» در جوار مسجد سیدالشهداء(ع) استان کرمان ازجمله کانون های فعال مسجدی است که با کسب 9839 امتیاز در رویداد ملی «فهما (پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران)»، نام خود را در زمره کانون های برتر مسجدی به ثبت برساند.

مرور فعالیت های این کانون مسجدی در محورهای هشت گانه تعریف شده در طرح ملی فهما یعنی قرآن و عترت، بزرگداشت مناسبت های ملی و مذهبی، کتاب و کتابخوانی، اوقات فراغت، شبکه سازی و ساماندهی، رسانه و فضای مجازی، ابتکار و خلاقیت و هنری و ادبی به خوبی چرایی این برتری را نشان می دهد.

کمک به اشتغال و کارآفرینی

عوامل توفیق کانونی مسجدی در طرح ملی «فهما»؛ از اعتلای هنر دینی تا فعالیت‌های سرنوشت‌ساز فرهنگی

در محور آموزش و توانمندسازی این کانون برگزارکننده دوره های فنی و حرفه ای، درسی و تقویتی، زبان های خارجی، مهارت های هفت‌گانه رایانه، درسی و تقویتی، اعتقادی، بصیرتی، آموزش پویانمایی، آموزش سواد رسانه ای و انواع آموزش های رایانه ای ویژه گروه های سنی مختلف است.

این اهتمام به شکوفایی استعدادها و کمک به ارتقای توانایی های فعالان و اعضاء، توانسته علاوه بر جلب و جذب مخاطبان، امکان احیای فرصت سازی های مسجدی برای کارآفرینی و ارتقای استعدادها را ایجاد کند.

تبدیل تهدیدات فرهنگی به فرصت های سرنوشت ساز

عوامل توفیق کانونی مسجدی در طرح ملی «فهما»؛ از اعتلای هنر دینی تا فعالیت‌های سرنوشت‌ساز فرهنگی

یکی از مهمترین محورهای فعالیت کانون فرهنگی هنری «مصباح» برگزاری دوره های متنوع ذیل محور شبکه سازی و فضای مجازی است؛ در این راستا برگزاری دوره های تشکیلاتی و کادرسازی، شناسایی و تشکیل هسته های فرهنگی، تشکیل هیات اندیشه ورز کانون، شناسایی و تشکیل هسته های هنری، تولید محصولات متناسب با فضای مجازی، شناسایی و تشکیل هسته های علمی پژوهشی و ارائه خدمات رایانه ای در بازه سنی 7 تا 40 سال انجام می شود. این اهتمام فرصت استفاده بهینه فعالان و اعضای این کانون مسجدی از فضای مجازی و حضور اثرگذار آنها در این فضا و انجام فعالیت های علمی، پژوهشی و هنری را می دهد، فرصتی که در پرتوی معنویت حاکم بر مسجد می تواند تهدیدات فرهنگی و مجازی را به فرصت تبدیل کند و برای بچه های مسجد در عرصه های علمی فرهنگی نیز امکان حضور و دیده شدن را ایجاد کند.

خیز بلند برای ارتقای هنر دینی مسجدی

عوامل توفیق کانونی مسجدی در طرح ملی «فهما»؛ از اعتلای هنر دینی تا فعالیت‌های سرنوشت‌ساز فرهنگی

فعالیت های هنری از دیگر محورهای کاری کانون فرهنگی هنری «مصباح» در جوار مسجد سیدالشهداء(ع) استان کرمان است که ذیل آن ارائه آموزش و اجرای برنامه در رشته های تواشیح، قصه گویی، نقاشی، تصویرسازی، تئاتر، سرود، فیلمسازی، فیلم نامه نویسی، تولیدات هنری، مداحی، تجسمی، تصویرسازی، نمایشنامه نویسی، نمایشی، داستان نویسی، خوشنویسی، تعزیه، شعر و ادبیات و سایر رشته ها انجام می شود.

تنوع رشته های هنری و نیز بازه سنی در نظر گرفته شده برای علاقمندان که گروه های مختلف را شامل می شود، فرصت بروز وظهور استعدادهای هنری در بستر مهیا و معنوی مسجد را به عموم علاقمندان می دهد، امری که می تواند نویدبخش آینده ای روشن در زمینه اعتلای هنر دینی باشد.

در همین راستا کانون مصباح اقدام به دوره های تربیت مربی گروه های سرود با عنوان «نغمه های مسجدی» کرده است تا با توانمندسازی گروه های سرود، شاهد رشد این هنر دینی انقلابی در مساجد باشیم.

کانون فرهنگی هنری مصباح به حوزه ورزش و سلامت هم توجهی ویژه دارد و با برگزاری کلاس های آموزش والیبال، تنیس و ... می کوشد تا در کنار حفظ سلامت روحی و معنوی اعضا و فعالان و اهالی مسجد، فرصت سالم سازی جسمی و ارتقای توانمندی های بدنی را نیز برای آنها فراهم کند؛ فرصتی که سبب جذب مخاطبان به برنامه های این کانون فعال مسجدی شده است.

همسو با تاکید مقام معظم رهبری بر تبدیل مساجد به پایگاه فعالیت های قرآنی، کانون فرهنگی هنری مصباح به برگزاری دوره های قرآن و عترت شامل حفظ و قرائت و ... و نیز دوره های شرح نهج البلاغه اهتمامی ویژه دارد.

اجرای پیک دوچرخ ای کتاب

عوامل توفیق کانونی مسجدی در طرح ملی «فهما»؛ از اعتلای هنر دینی تا فعالیت‌های سرنوشت‌ساز فرهنگی

این کانون به ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی نیز نظر دارد؛ «اسماعیل نیک نفس» از آغاز طرح پیک دوچرخ ای کتاب در کانون فرهنگی هنری مصباح خبر داد.

مدیر مسئول کانون فرهنگی هنری مصباح با بیان اینکه به دلیل استقبال نشدن از کتابخانه مخزن دار کانون با کمک اعضای کانون به این ایده رسیدیم که ما شرایطی را محیا کنیم که کتاب ها به دست خانواده ها برسد. به همین منظور با توجه به دوچرخه ای که اعضا داشتند این طرح را عملیاتی کردیم.

مدیر کانون فرهنگی هنری مصباح علی آباد عمران، افزود: ابتدا این طرح در محله های نزدیک کانون فرهنگی هنری مصباح با یک نفر دوچرخه سوار عضو کتاب خانه این کانون فرهنگی هنری اجرا شد.

وی، با بیان این مطلب که کلیه کتاب ها توزیع شد، تاکید کرد: استقبال خانواده ها از این طرح خیلی خوب و غیر قابل پیش بینی بود، آنها درخواست کتاب هایی در حوزه دین و مذهب، رُمان، آشپزی و کمک درسی داشتند.

نیک نفس، اضافه کرد: با توجه به استقبال خیلی خوب خانواده ها، به دنبال افزایش تعداد دوچرخه ها به ۳ دوچرخه هستیم تا بتوانیم درخواست های متقاضیان بیشتری را پاسخ گو باشیم.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه از آنجایی که کتاب های موجود در کتاب خانه کانون فرهنگی هنری مصباح به روز نبوده و در زمینه آشپزی و رُمان تقریبا کتاب نداریم بنابراین برای پاسخ به درخواست برخی از متقاضیان با مشکل مواجه هستیم.

نیک نفس، در پایان ضمن درخواست از مسئولین، خیرین و مردم فرهنگ دوست، تاکید کرد: خواهشمندیم در راستای اجرایی شدن این طرح، ما را در تهیه و خرید کتاب های مورد نیاز حمایت مالی کرده و یا کتاب های نو و یا دست دوم قابل استفاده خود را به این کتاب خانه اهدا کنید.

مروری بر فعالیت های این کانون مسجدی و امتیاز کسب شده آن در رویداد ملی «فهما (پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران)» نشان می دهد می توان با ابتکار عمل و برنامه ریزی و شناخت ذائقه مخاطب، در فضای سالم و معنوی مسجد فرصت رشد مخاطبان از گروه های مختلف را فراهم کرد.

پایان پیام/9

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

فیلم عروسی زن دو شوهره همه را ناراحت کرد ! / کجا داریم می ریم !؟