استاندار خراسان جنوبی: مسیر توسعه استان هموار شده است


استاندار خراسان جنوبی: مسیر توسعه استان هموار شده است

بیرجند - ایرنا - استاندار خراسان جنوبی گفت: با تصویب و اجرای سند توسعه میان مدت استان در 10 ماه اخیر تحولات خوبی رقم خورده و مسیر توسعه خراسان جنوبی هموار شده است.

محمدصادق معتمدیان عصر جمعه در آیین بهره‌برداری از ۲ هزار واحد مسکن روستایی خراسان جنوبی در روستای «هج و نج» بیرجند که با حضور «محمدباقر نوبخت» معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه برگزار شد، افزود: اسفندماه سال گذشته میزبان دکتر نوبخت در استان بودیم و سندی به عنوان توسعه میان مدت خراسان جنوبی توسط سازمان برنامه و بودجه ابلاغ شد که بتوانیم با یک برنامه میان مدت در بخش‌های مختلف به خصوص در زمینه زیرساخت‌ها، عقب‌ماندگی تاریخی استان را جبران کنیم.

وی گفت: با توجه به محدودیت‌ها و تحریم‌های ظالمانه دشمنان در افکار عمومی، نخبگان و مسوولان، اجرای این برنامه دشوار به نظر می‌رسید اما امروز کمتر از ۱۰ ماه اتفاقات خوبی در استان رقم خورده و مسیر توسعه هموارتر شده است.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: با حمایت رییس سازمان برنامه و بودجه، عملیات اجرایی راه آهن در بیرجند را به عنوان یکی از مطالبات دیرینه مردم شرق کشور در ۱۵ مهرماه امسال اجرایی کردیم.

وی افزود: امسال و کمتر از سه ماه، ۲ مصوبه دولت در زمینه فایناس داخلی و خارجی راه آهن تصویب شد و منابع مالی پایداری را برای استان به دنبال داشت.

معتمدیان گفت: ۴۲۰ کیلومتر بزرگراه و باند دوم از محل اعتبارات سفر دکتر نوبخت در قالب ۱۶ پروژه عمرانی در مناطق مختلف استان انجام و تاکنون بیش از ۵۰ درصد مطالبات پیمانکاران در بخش راه پرداخت شده است.

وی راه را یکی از زیرساخت‌های اصلی توسعه خراسان جنوبی دانست و اضافه کرد: سال ۹۷ فقط ۶۰ میلیارد تومان منابع در این بخش جذب کردیم که امسال تاکنون ۲۰۰ میلیارد تومان جذب اعتبارات را در این بخش داشتیم.

وی احداث ۲۹ پارک برای ۲۹ شهر استان را از دیگر مصوبات سفر رییس سازمان برنامه و بودجه به خراسان جنوبی ذکر کرد و گفت: در چند ماه آینده شاهد افتتاح این پارک‌ها خواهیم بود.

نماینده عالی دولت در خراسان جنوبی بیان کرد: با تلاش همه دستگاه‎های متولی پیشرفت خوبی در روند اجرای طرح مسکن محرومان استان داشتیم و امروز ۲ هزار واحد از مجموع ۱۰ هزار واحد به بهره‌برداری می‌رسد.

وی افزود: تا دهه فجر امسال نیز تلاش می‌کنیم چهار هزار واحد و تا پایان سال جاری با حداکثر تلاش، اکثر واحدها را به بهره‌برداری برسانیم.

وی به آثار مثبت اجرای طرح ساخت مسکن محرومان در فعال کردن بخش صنعت، ساختمان و ایجاد اشتغال اشاره کرد و گفت: تابستان امسال پنج درصد نرخ بیکاری در استان کاهش یافت.

معتمدیان ادامه داد: احداث این واحدها خوشحالی و رضایت مردم و تثبیت و مهاجرت معکوس آنان را از حاشیه شهرها به روستاها در پی داشته‌ و موجب امیدواری مردم شده است.

وی با بیان اینکه طرح مدیریت مهاجرت معکوس به روستاها از جمله طرح‌هایی است که توسط سازمان برنامه و بودجه در سطح استان دنبال می‌شود گفت: در کنار اجرای این طرح اشتغال روستاها با استفاده از ظرفیت‌های استان دنبال می‌شود.

استاندار خراسان جنوبی وجود مرز مشترک با افغانستان را از مزیت‌های این استان عنوان کرد و گفت: در سال جاری ۵۰ درصد واردات دام مولد در سطح کشور از مرزهای خراسان جنوبی انجام گرفته‌ است.

وی عنوان کرد: در راستای تثبیت و ماندگاری مردم در روستاها با امضای تفاهم‌نامه‌ای با ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) شرایطی را فراهم کردیم که به همه خانوارها در راستای ایجاد اشتغال، وام‌های قرض الحسنه پرداخت شود.

معتمدیان افزود: از رییس سازمان برنامه و بودجه درخواست و پیشنهاد داریم که در راستای اشتغال و ماندگاری جمعیت روستاها با مشارکت کمیته امداد و بسیج سازندگی با ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی در ۱۰ هزار واحد مسکونی احداث شده زمینه تولید انرژی خورشیدی را در سطح استان فراهم کنیم.

وی ادامه داد: خراسان جنوبی با ۳۰۰ روز آفتابی مستعد در زمینه انرژی‌های نو است و اجرای این طرح منبع درآمدی خوبی برای مردم استان خواهد داشت.

فاز اول ساخت مسکن محرومان در استان خراسان جنوبی شامل ۲ هزار واحد مسکن روستایی امروز (جمعه) با حضور معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه در این استان به بهره‌برداری رسید.

آیین بهره‌برداری از این واحدهای مسکونی در سراسر خراسان جنوبی عصر جمعه در ادامه سفر یکروزه محمدباقر نوبخت به این استان در روستای «هج و نج» از توابع شهرستان بیرجند برگزار شد و رییس کمیته امداد امام خمینی (ره)، رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، استاندار خراسان جنوبی، نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مدیران کشوری و استانی نیز در این آیین حضور داشتند.

محمدباقر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه اسفند سال گذشته به خراسان جنوبی سفر کرد و این سفر منجر به تصویب سند توسعه میان مدت استان شد که یکی از اهداف سفر امروز نوبخت، بررسی میزان پیشرفت برنامه‌های توسعه استان و پیگیری مصوبات سفر قبلی است.

کلنگ اولین واحد از ۱۰ هزار واحد مسکن محرومان خراسان جنوبی ۲۰ اسفند پارسال با حضور نوبخت در روستای «هج و نج» از توابع شهرستان بیرجند به زمین زده شد و ۱۰ ماه پس از آن سفر واحدهای مسکونی این روستا همراه با طرح هادی آن با حضور مجدد وی در این روستا به بهره‌برداری رسید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید