امام جمعه ساوه: ایجاد زیرساخت‌های شادی‌بخش موجب کاهش خشونت در جامعه می‌شود


امام جمعه ساوه: ایجاد زیرساخت‌های شادی‌بخش موجب کاهش خشونت در جامعه می‌شود

ساوه - ایرنا - رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان ساوه گفت: برای کاهش خشونت در جامعه باید همه دستگاه‌های مسئول نسبت به ایجاد زیرساخت های مرتبط با نشاط و شادی تلاش مضاعف کنند.

حجت‌الاسلام «سید ابراهیم حسینی» روز یکشنبه در هفتاد و سومین نشست شورای فرهنگ عمومی شهرستان ساوه که در دفتر امام جمعه برگزار شد،‌ اظهار کرد: یکی از دلایل بروز عصبانیت و ناراحتی شهروندان، ناتوانی دستگاه‌های اداری و تحقق نیافتن مطالبات مردمی است.

وی افزود: آسیب‌شناسی و طرح مباحث علمی در مورد چرایی و دلایل بروز خشونت در سطح جامعه را باید مراکزی چون دانشگاه‌ها و حوزه انجام دهند اما اعضای شورای فرهنگ عمومی نیز باید برای یافتن راهکار و کاستن از زمینه‌های خشونت در جامعه و همچنین تزریق روحیه شادی به شهروندان برنامه‌ریزی نمایند.

وی با گرامیداشت حماسه ۹ دی خواستار مرور افتخارات نظام اسلامی شد و افزود: پرهیز از سطحی‌نگری و مقابله با دشمن که اصل نظام را نشانه گرفته است برای تقویت اقتدار انقلاب ضرورت دارد.

امام جمعه ساوه با مقایسه حوادث آبان امسال با فتنه ۸۸ افزود: بر هم زدن نظم اجتماعی و ایجاد اغتشاش با سیاست خیابانی نقطه مشترک این حوادث بود که در سال‌جاری به بهانه گرانی بنزین و با برنامه‌ریزی قبلی عملیاتی شد.

وی جلب رضایت مردم و نظارت جدی بر عملکرد مدیران را مورد تاکید قرار داد و افزود: برخی دستگاهای اجرایی مردم را عصبانی و خسته می‌کنند و ناراضی کردن مردم چه به صورت آگاهانه یا ناآگاهانه امنیت عمومی را مخدوش می‌کند، از این رو خدمت صادقانه و خالصانه در راستای تقویت رضایتمندی مردم ضروری است.

وی تاکید کرد: ما با شادی کردن مردم و مواردی از قبیل دوچرخه سواری بانوان یا کوهنوردی مخالف نیستیم اما برای این کار لازم است زیرساخت‌های مرتبط با این فعالیت‌ها از جمله فضایی برای فعالیت‌های مفرح ورزشی بانوان در کمال امنیت و آرامش تامین شود.

وی ادامه داد: برای تقویت اعتماد عمومی در جامعه نیز باید دستگاه‌های اداری با مردم تعاملی صادقانه داشته باشند و در این راستا انجام منظم ملاقات‌های مردمی و رفع و رجوع مشکلات آنها بسیار راهگشا و باعث کم شدن فاصله میان حاکمیت و مردم می‌شود.

حجت الاسلام حسینی فراهم کردن زمینه حضور حداکثری مردم در انتخابات دوم اسفند را مورد تاکید قرار داد و افزود: برگزاری انتخابات سالم و قانونمند وظیفه حاکمیت است و مردم نیز باید با آگاهی کامل و با استناد به شاخص‌های یک نماینده شایسته، فرد مورد نظر را به خانه ملت بفرستند.

لزوم تهیه برنامه‌های بلندمدت

معاون استاندار مرکزی و فرماندار ساوه نیز خواستار تهیه و اجرای برنامه های بلندمدت و مداوم از سوی دستگاه‌های مرتبط با مساله آسیب های اجتماعی به خصوص خشونت در جامعه شد.

«علی میرزایی» اظهار کرد: برنامه های مقطعی نمی تواند برای کاهش آسیب‌های اجتماعی موثر باشد و در این زمینه باید از توان مشارکتی سازمان‌های مردم نهاد و گروههای اجتماعی و فرهنگی بهره‌برداری کنیم.

وی در مورد موضوع جلسه (خشونت)، گفت: ریشه اغلب خشونت‌ها، کلامی است که منجر به درگیری‌های فیزیکی در جامعه می‌شود و حجم بالای پرونده‌های موجود در دستگاه قضائی در این رابطه نیز موید این مطلب است.

فرماندار ساوه گفت:‌ افزایش شمار موارد کودک آزاری در شهرستان ساوه را باید جدی گرفت و نسبت به آن حساسیت نشان دهیم زیرا در نیمه نخست امسال شاهد ۴۲ مورد کودک آزاری بودیم این در حالی است که در مدت مشابه پارسال ۲۸ مورد رخ داده بود.

وی بی حوصلگی سازمان های اداری در اجرای برنامه‌های مرتبط با آسیب های اجتماعی را از مشکلاتی توصیف کرد که بر دامنه این آسیب‌ها از جمله خشونت در جامعه می افزاید و بر ضرورت اجرای برنامه‌ای هدفمند،‌ بلندمدت برای جامعه هدف تاکید کرد.

میرزایی اظهار داشت: یکی از موارد جدی در شهرستان ساوه کاهش سن اقدام به خودکشی به زیر ۲۵ سال است که در این راستا باید تدبیری جدی اتخاذ شود و زمینه و بسترهای شادی در جامعه را ارتقا دهیم.

وی گفت: همه دستگاه‌ها مکلف هستند برای افزایش ضریب امید به زندگی در جامعه احساس تکلیف کنند و در این زمینه برنامه های موثری اجرا نمایند.

ضرورت تلاش همگانی برای کنترل خشونت

رئیس دادگستری شهرستان ساوه نیز گفت:‌ بررسی و پیگیری موضوع خشونت در معاونت پیشگیری دادگستری کل استان در دست انجام است و برای مدیریت و کنترل خشونت در جامعه ساوه لازم است که همه ادارات و ارگان‌های مسئول به وظایف تعریف شده خود عمل کنند

«هادی ملکی» افزود:‌ برگزاری جلسه‌ای با حضور معاونت پیشگیری از وقوع جرم استان مرکزی در زمینه خشونت اجتماعی یک ضرورت است زیرا واقعیت این است که حال جامعه از لحاظ روانی خوب نیست و آمارهای سالانه نیز بیانگر این موضوع است که وزارت بهداشت نیز در این رابطه هشدارهای لازم را ارائه کرده است.

وی اظهار داشت: ریشه بسیاری از خشونت‌ها در جامعه با وضعیت اقتصادی جامعه مرتبط است و تا زمانی که علت‌ها را از بین نبریم، به نتیجه مطلوب دست نخواهیم یافت.

رئیس دادگستری شهرستان ساوه افزود: عصبانیت مردم و کاهش سلامت روانی در زندگی روزمره مردم حتی در رفتارهایی چون رانندگی نیز نمایان است و باید مراقب باشیم که بسیاری از درگیری و نزاع‌های جامعه آسیب جدی به فرهنگ عمومی وارد می کند زیرا نسلی که امروز در این فضای جامعه تربیت می‌شود،به طور قطع با چالشهای اجتماعی خطرناکی در آینده مواجه می‌شود.

وی نهادینه کردن اخلاق، وجدان و تقویت فرهنگ عمومی را ابزاری موثر در کاهش آسیب های اجتماعی و اخلال در نظم عمومی برشمرد و تاکید کرد: متوسل شدن به مجازات برای پیشگیری از خشونت تنها یکی از راهکارها است و باید اصلاح، تربیت و آموزش را مقدم‌تر بدانیم.

کارگاههای مهارت افزایی در حوزه پیشگیری از خشونت

دبیر شورای فرهنگ عمومی ساوه نیز گفت: برگزاری دوره های آموزشی و کارگاههای مهارت افزایی در حوزه پیشگیری از خشونت با دعوت از سخنرانان مجرب ملی از جمله فعالیت های در دستور کار است.

«حسین محمودی‌فر» با مهم خواندن آموزش اولیاء و مربیان افزود: این عامل می تواند خشونت را از خانواده ها دور کند که با تعامل و هم افزایی دستگاه های مسئول قابل تحقق است.

شهرستان ساوه دارای ۲۹۰ هزار نفر جمعیت متشکل از بومیان، مهاجران از نقاط مختلف کشور و همچنین بیش از پنج هزار نفر از اتباع کشور افغانستان است و در سالهای اخیر ۲۲ منطقه حاشیه‌ای نیز در اطراف شهر ساوه ایجاد شده است.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟