معاون سازمان جنگل‌ها خبر داد: زمین‌خواران زیادی بازداشت شده‌اند


معاون سازمان جنگل‌ها خبر داد: زمین‌خواران زیادی بازداشت شده‌اند

ایرنا نوشت: معاون حفاظت سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به بررسی پرونده‌های زمین‌خواری در این سازمان گفت: سازمان جنگل‌ها پرونده‌های زمین خواری را در اولویت قرار داده و بازداشت‌های زیادی نیز در این مسیر صورت گرفته است که نشان از حفاظت بالای این سازمان از اراضی طبیعی دارد.

بهمن افراسیابی، معاون حفاظت و امور جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور یکشنبه در نشست خبری این معاونت اظهار داشت: باید مشخص شود که چگونه یک زمین‌خوار صاحب سند می‌شود و چه روندی وجود دارد که این اتفاق می‌افتد و چه دستگاه‌هایی در این ارتباط مسوولیت دارند.

وی با بیان این که پدیده ساخت ساختمان‌ها در جنگل‌ها را که به صورت قارچ از زمین بیرون می‌آید مشاهده می‌کنیم، گفت: دستگاه‌های مختلفی در این ارتباط مسوولیت دارند، تخلفاتی صورت می‌گیرد که این تخلفات در سازمان ما نیز وجود دارد. همچنین۵۰ هزار پرونده وجود دارد که به عرصه‌های منابع طبیعی تعرض شده است.

افراسیابی اظهار داشت: اجازه ساخت معدن در جنگل‌ها و بیشه‌زارها به وزارت صنعت، معدن و تجارت داده نمی‌شود و این موضوع به این وزارتخانه نیز اعلام شده است، درخواست‌هایی برای ایجاد معدن در جنگل‌ وجود دارد اما حتی برای بازدید به آنجا کارشناس اعزام نمی‌شود.

معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل‌ها در ارتباط با آخرین وضعیت اجرای طرح کاداستر در کشور گفت: در صورتی که کاداستر به اتمام برسد خدمات برای حفاظت و مدیریت منابع طبیعی کشور ایجاد می‌شود اما در این ارتباط دستگاه‌های ذیربط باید همکاری بیشتری داشته باشند.

نقشه انتقال آب دریای خزر به ما داده نشده است

افراسیابی در خصوص انتقال آب دریای خزر به سمنان گفت: ما نیز تنها درباره این طرح شنیده‌ایم اما نقشه مسیر به ما داده نشده است، در زمانی که این نقشه به طور رسمی به سازمان جنگل‌ها بیاید می‌توانیم درباره آن مخالفت یا با اعمال تغییراتی موافقت کنیم، همچنین احتمال دارد مسیر آب از داخل تونل یا لوله باشد که خسارت حداقلی به منابع طبیعی کشور دارد بنابراین تا زمانی که طرح به طور رسمی به سازمان جنگل‌ها نیاید و ما در این زمینه اطلاعات درستی نداشته باشیم نمی توانیم اظهار نظر کنیم.

وی ادامه داد: این طرح قبل از انقلاب نیز مطرح شده بود اما به مرحله اجرایی نرسید، اکنون نیز بدون اجازه سازمان جنگل‌ها این طرح اجرایی نخواهد شد و در صورتی که دولت قصد اجرای آن را به صورت دستوری داشت حتما آن را رسانه‌ای خواهیم کرد.

معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل‌ها در ارتباط با قطع درخت و گونه شمشاد جنگل‌های هیرکانی، اظهار داشت: برای برنامه نجات درختان شمشاد کارگروهی متشکل از گیاه‌پزشکان سازمان تحقیقات، سازمان جنگل‌ها و دیگر کارشناسان این بخش تشکیل و طرح و برنامه‌ای نوشته شده است.

افراسیابی افزود: بر این اساس عملیات بهداشتی در این جنگل‌ها انجام و شاخه‌های آلوده با هدف کم کردن این آلودگی‌ها انجام می‌شود.

وی ادامه داد: برخی از درختان به ظاهری خشکیده اند اما ریشه‌های آنها سالم است و امکان جوانه‌زدن مجدد آنها وجود دارد که آنها نیز اصلاح می‌شوند.

معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری ادامه داد: سالانه ۲۹ تا ۳۰ هزار پرونده تخریب و تصرف اراضی عمومی در کشور تشکیل می‌شود که حدود ۵ هزار مورد آن قبل از آنکه به مراجع عمومی ارسال شود رفع تصرف می‌شود.

به گفته افراسیابی؛ ۸۰ درصد ۲۵ هزار پرونده مطرح شده دیگر نیز به طور معمول به نفع منافع عمومی صادر می‌شود.

معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل‌ها تصریح کرد: قصد ندارم در خصوص زمین خوار و ساخت ساختمان های بی رویه بگویم کدام دستگاه مسوولیت بیشتری دارد اما دستگاه‌های مختلفی در این ارتباط مسوولیت دارند؛ البته تخلفاتی صورت می‌گیرد که در سازمان ما نیز وجود دارد.

۲۳۵۲۳۲
کد خبر 1336517

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی