نیویورک‌تایمز: حمله آمریکا به الحشد الشعبی، عراقی‌ها را متحد کرد


نیویورک‌تایمز: حمله آمریکا به الحشد الشعبی، عراقی‌ها را متحد کرد

«نیویورک تایمز» ضمن هشدار درباره تبعات تلفات بالای حملات روز یکشنبه آمریکا به الحشد الشعبی، بر اتحاد عراقی‌ها در رد این حملات و تشدید مخالفت‌ها با حضور نظامی واشنگتن در عراق تاکید کرده...

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یک روز بعد از هشدار روزنامه جمهوری‌خواه «وال استریت ژورنال» درباره احتمال تهییج احساسات ملی‌گرایانه مردم عراق در واکنش به حملات خونبار روز یکشنبه آمریکا به مواضع الحشد الشعبی، یک رسانه دموکرات این کشور هم درباره اتحاد عراقی‌ها در مخالفت با حضور نظامی آمریکا هشدار داده است.

«نیویورک تایمز» بامداد امروز سه شنبه (به وقت تهران) درباره این موضوع گزارشی با این عنوان منتشر کرده است: «حملات هوایی آمریکا (به مواضع الحشد الشعبی) عراقی‌ها را در مخالفت با ایالات متحده، متحد کرده است».

در ابتدای گزارش این رسانه نزدیک به دموکرات‌ها آمده است: «رهبران عراقی می‌گویند که ایالات متحده با حملات تلافی جویانه خود در قبال کشته شدن یک پیمانکار آمریکایی، حاکمیت عراق را نقض کرده است».

این رسانه آمریکایی سپس مدعی شد: «عراق برای سال‌ها در مسابقه طناب کشی بین ایالات متحده و ایران، دو تن از قوی‌ترین ولی‌نعمتانش گیر کرده است. در ماه‌های اخیر، افکار عمومی در عراق شروع به حرکت به سمت مخالفت با ایران کرده است و در اعتراضات خیابانی درخواست پایان یافتن نفوذ فراگیر تهران (بر عراق) مطرح شده است».

نیویورک تایمز بلافاصله با اشاره به حملات یکشنبه شب آمریکا به مواضع الحشد الشعبی هشدار داد: «اما با حملات هوایی آمریکا که در آن ده‌ها عضو یک گروه شبه نظامی مورد حمایت ایران کشته شدند، حالا واشنگتن در مرکز تمرکز خصومت افکار عمومی عراق قرار گرفته و از شدت خصومت با تهران کاسته است. رهبران عراقی هم روز دوشنبه (دیروز) ایالات متحده را به نقض حاکمیت عراق متهم کردند».

این رسانه افزود: «حتی در اعتراضات خیابانی هم گرایش (معترضان عراقی) تغییر کرده است و شعارهای ضد ایرانی جایش را به شعارهای ضد آمریکایی داده است. معترضان به آنچه که پاسخ نامتناسب و تلافی جویانه روز یکشنبه آمریکا به کشته شدن یک پیمانکار آمریکایی می‌دانند، تاخته‌اند حمله‌ای که در آن (حداقل) ۲۴ شبه‌نظامی (عراقی) کشته شدند. تا پایان روز دوشنبه، درخواست‌هایی برای پایان یافتن "اشغالگری آمریکا" و خروج نظامی آمریکا از عراق مطرح شدند».

نیویورک‌تایمز: حمله آمریکا به الحشد الشعبی، عراقی‌ها را متحد کرد

نیویورک تایمز با اشاره به این تحول در عراق بعد از حملات آمریکا به مواضع الحشد الشعبی نوشت: «روند (آغاز مخالفت‌های جدی با حضور نظامی آمریکا در عراق) برای ایران در یک لحظه مناسب صورت گرفته است چرا که این کشور در جاهای مختلف منطقه با مقاومت (برای پس زدن نفوذش) و در داخل کشور، با آشوب و فشار اقتصادی مواجه شده است».

در ادامه گزارش آمده است: «به رغم توجیهات آمریکا، عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر عراق حملات هوایی آمریکا را "نقض حاکمیت عراق و یک تشدید تنش جدی و تهدیدی برای امنیت عراق و منطقه" خوانده است. آیت‌الله عظمی علی سیستانی روحانی ارشد شیعه عراق حمله آمریکا را محکوم کرد و هشدار داد که دولت عراق باید "از این موضوع که عراق به صحنه مبارزه برای گرفتن امتیازات منطقه‌ای و بین‌المللی تبدیل نشود". به گفته او حتی اگر هم حمله آمریکا "به تلافی اقدامات غیرقانونی" انجام شده باشد این مقام‌های عراقی هستند که باید به آنها بپردازند و نه آمریکایی‌ها».

به اذعان نیویورک تایمز، الحشد الشعبی برای «شکست داعش ایجاد شد و در این جنگ نقش موثری داشت و آنها اکنون هم از منظر نظامی و هم سیاسی یک گروه قدرتمند را در عراق نمایندگی می‌کنند و کنترل یک بلوک گسترده در پارلمان را در اختیار دارند».

این روزنامه افزود: «اگرچه شبه نظامیان (الحشد الشعبی) رابطه نزدیکی با ایران دارند اما بسیاری از عراقی‌ها آنها را یک نیروی عراقی می‌دانند و از حمله به آنها توسط یک قدرت خارجی عصبانی شدند».

«ماریا فنتاپی» مشاور ارشد اندیشکده آمریکایی «گروه بین‌المللی بحران» در امور عراق در این باره گفت: «شرایط اینطور است که (از منظر عراقی‌ها) یک نیروی خارجی به یک نیروی عراقی حمله کرده است».

«اِما اسکای» تحلیلگر ارشد «بنیاد جکسون برای امور بین‌المللی» در دانشگاه «ییل» با هشدار درباره تبعات حمله آمریکا به الحشد الشعبی به نیویورک تایمز گفت: «آیا این کار ایجاد بازدارندگی است یا واقعا دارد کل حضور ایالات متحده را در عراق به مخاطره می‌اندازد؟»

«رنج علاالدین» مدیر «ابتکار جنگ‌های نیابتی» بنیاد بروکینگز در شهر دوحه قطر هم هشدار مشابهی داده است. از نظر او اگرچه آمریکا در تلاش برای ایجاد خط قرمز درباره کشته شدن آمریکایی‌ها است اما تلفات بالای حملات روز یکشنبه آمریکا به مواضع الحشد الشعبی احتمالا سبب «افزایش عملیات‌ها علیه آمریکایی‌ها» خواهد شد.

به اعتقاد این کارشناس ساکن قطر، «آنچه که ایالات متحده (از انجام حمله به الحشد الشعبی) مد نظر داشت و آنچه که ایالات متحده از قِبَل آن به دست می‌آورد، می‌تواند دو چیز بسیار متفاوت باشد».

نیویورک تایمز سپس نوشت: «کتائب حزب‌الله که با جنبش حزب‌الله لبنان فرق دارد، وعده "تلافی" داده است و سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه ایران هم گفت که ایالات متحده "باید تمام مسوولیت عواقب این اقدام غیرقانونی بپذیرد"».

در پایان این گزارش، تحلیلگران مسائل منطقه و بین‌المللی هشدار داده‌اند که به دلیل تعداد بالای تلفات حمله آمریکایی‌ها به الحشد الشعبی، مخالفت‌ها در عراق با آمریکا تشدید خواهد شد.

«رنج علاالدین» در این باره گفت: «(حملات آمریکا به عراق) دوباره توپ را به زمین ایران بر می‌گرداند اما دچار اشتباه نشوید، این توپ فعلا در صحنه سیاسی عراق بازی خواهد شد؛ صحنه‌ای که ایالات متحده در آن به شدت ضعیف‌تر (از ایران) است. ایران در تحولات میدانی عراق یک طرح بازی استراتژیک دارد که هدف از آن حفاظت و از نفوذش در عراق و تقویت آن است و آمریکایی‌ها چنین طرحی ندارند».

گزارش نیویورک تایمز درباره اثرات حملات آمریکا به الحشد الشعبی عراق پس از گزارش روزنامه وال استریت ژورنال منتشر شده که در آن، این رسانه جمهوری‌خواه درباره احتمال جریحه دار شدن احساسات ملی‌گرایانه مردم عراق و مخالفت آنها با حضور نظامی آمریکا هشدار داده بود.

گروه سردبیری روزنامه وال استریت ژورنال در گزارش روز دوشنبه (دیروز) خود توصیه کرده بودند که برای ممانعت از تهییج احساسات ملی‌گرایانه عراقی‌ها و و تشدید مخالفتشان با حضور نظامی آمریکا، «مقام‌های آمریکایی باید این موضوع را روشن کنند که این حملات هوایی، اقدامی تدافعی و به منظور حفاظت از جان عراقی‌ها و آمریکایی‌ها انجام شده است» (جزئیات بیشتر).

انتهای پیام/م

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طلاق روناک یونسی از شوهر دومش ! / خانم بازیگر در کانادا مطلقه شد + عکس شوهران اول و دوم !