نقش بصیرت در حرکت به سوی ظهور/ بصیرت یعنی بدانیم غیبت همراه با حضور است


نقش بصیرت در حرکت به سوی ظهور/ بصیرت یعنی بدانیم غیبت همراه با حضور است

حجت‌الاسلام نائینی با تشریح ارتباط میان بصیرت و مهدویت، گفت: بصیرت باعث می‌شود بدانیم غیبت همراه با حضور است. انسان بصیر از خورشید پس ابر وجود امام(عج) بهترین استفاده‌ها را می‌کند. اگر حواس‌مان را جمع نکنیم از صف یاران حضرت(عج) جدا می‌شویم.

به گزارش خبرنگار گروه مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان، برنامه مهدوی «حاضر غایب از نظر» امروز (جمعه، ششم دی ماه) همچون هفته های گذشته از شبکه قرآن و معارف سیما و از مسجد امام حسن عسکری(ع) قم روی آنتن رفت.

بنابر این گزارش، حجت الاسلام والمسلمین «نائینی» در این برنامه با موضوع «بصیرت و مهدویت» به ایراد سخن پرداخت و اظهار کرد: ما یک نگاه داریم و یک بینش و بصیرت برخی فقط به حوادث اطراف می نگرند؛ برای مثال در تاریخ جریان های بسیاری تعریف شده است می توان از آنها عبور کرد، اما برخی فقط نگاه نمی کنند چه به وقایع روز و چه به آنچه در تاریخ گذشته است، بلکه درپی چرایی برمی آیند و قبل و بعد آن را بررسی می کنند و درصدد کشف زمینه ها برمی آیند.

این کارشناس مهدوی تصریح کرد: البته برخی بعد از یافتن علت ها، آینده خود را بر اساس آن رقم می زنند؛ برای مثال در روز 9 دی ماه سال 88 ملت ایران با بصیرت از دین دفاع کردند.

وی ادامه داد: در تاریخ می خوانیم فرزند پیامبر(ص) در سال 61 هجری در کربلا به شهادت رسید و عده ای دیدند و رد شدند ممکن است ما نیز ببینیم و رد شویم اما آنها که فراتر از دیدن عمل می کنند، می پرسند چه شد که بعد از 50 سال از رحلت رسول خدا(ص) فرزند او را چنین فجیعانه به شهادت رساندند.

بصیرت یعنی دیدن، ریشه یابی کردن و آینده نگری بر اساس آن

حجت الاسلام نائینی تاکید کرد: دسته سوم می گویند اجازه ندهیم عاشورا تکرار شود، چنان که در سال 88 مردم ایران عاشورایی به میدان آمدند و گفتند نمی گذاریم دین و امام تنها بماند. لذا بصیرت یعنی دیدن، ریشه یابی کردن و آینده نگری بر اساس آن.

وی در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر آنکه در عصر غیبت امام زمان(عج) بصیرت چه معنایی دارد؟، گفت: بصیرت سبب می شود از غیبت معنایی عمیق داشته باشیم، برخی بر این باورند که غیبت یعنی امام نیست و طوری عمل می کنند که گویی نظارتی بر آنها نیست. بصیرت باعث می شود که بدانیم غیبت همراه با حضور است.

حجت الاسلام نائینی در ادامه بیان کرد: غیبت به معنای عدم حضور نیست، بصیرت باعث می شود که بدانیم غیبت به معنای حضور است اما با شرایط ویژه؛ چنان که در دعای ندبه خواندیم: جانم فدای تو آقایی که غایبی اما از بین ما بیرون نیستی. در روایت است: بسیاری در عصر غیبت به امام زمان(عج) سلام کرده و ایشان پاسخ می دهند اما حضرت(عج) را نمی شناسند.

وی درباره معنای غیبت، ابراز کرد: این غیبت به معنای عدم ظهور است چنان که در دعای عهد می خوانیم خدایا! ظهورش را برسان.

بصیرت یعنی با اعمال مان لبخند بر لب امام مهدی(عج) بنشانیم

این استاد حوزه علمیه در ادامه و در شرح تفاوت نگاه ها به غیبت، اضافه کرد: بصیرت اقتضا می کند درک درستی از غیبت داشته باشیم و اگر چنین بود فرقی با زمان ظهور نداریم؛ چراکه در عصر غیبت و ظهور، امام زمان(عج) بر ما نظارت دارند. در روایات است در هفته دو مرتبه (عصر دوشنبه، عصر پنجشنبه) نامه اعمال شما به امام زمان تان عرضه می شود پس کاری کنیم اعمال ما لبخند بر لبان امام زمانم بنشاند.

وی تاکید کرد: در روایات می گویند وجود ایشان در عصر غیبت همچون خورشید در پس ابر است، خورشید هست یعنی روز است بصیرت به ما یاد می دهد که در زمان غیبت هم حواسمان را جمع کنیم، زندگی را باید با امام تنظیم کنیم چه غیبت باشد چه ظهور؛ انسان بابصیرت از این خورشید پس ابر بهترین استفاده ها را می کند.

این استاد حوزه علمیه درباره مرز بین بصیرت در زمان همراهی با امام و بصیرت دوران غیبت امام معصوم(ع)، بیان کرد: بصیرت اگر وجود داشته باشد هدایت انسان ممکن می شود و اگر نباشد هدایت ممکن نیست، چنان که خداوند در آیه 198 سوره مبارکه اعراف می فرماید: «وَإِنْ تَدْعُوهُمْ إِلَى الْهُدَىٰ لَا یَسْمَعُوا ۖ وَتَرَاهُمْ یَنْظُرُونَ إِلَیْکَ وَهُمْ لَا یُبْصِرُونَ؛ و اگر آنها را به راه هدایت خوانید نخواهند شنید (یعنی بتان چون گوش و بت‌پرستان چون هوش ندارند دعوت اسلام را نپذیرند. و ای رسول ما یا ای اهل عقل و بینش) تو می‌بینی که آنها (بتان یا بت‌پرستان) در تو می‌نگرند ولی نمی‌بینند.»

وی تاکید کرد: با بصیرت است که در همراهی و معیت با دین پیش می رویم، چه در عصر غیبت چه هنگام ظهور؛ بصیرت باعث می شود وظایف خود را در عصر غیبت شناخته و وظایف منتظران را درک و به آن عمل کنیم. اینچنین می توان در ابتدای ظهور با برنامه های اصلاحی امام مهدی(عج) همراهی کرده و در رکاب ایشان قدم به قدم پیش رفت.

حجت الاسلام نائینی در ادامه گفت: در روایات آمده است برخی در عصر ظهور از صف امام جدا می شوند، اینها حتی در عصر غیبت دعای سلامتی امام زمان(عج)، ندبه و آل یس خوانده اند اما فقدان بصیرت باعث می شود در مقام همراهی با اصلاحات امام(عج)، کم می آورند و در پیاده شدن کامل دین صبور نیستند و این جای هشدار دارد که اگر حواس مان را جمع نکنیم از صف یاران حضرت(عج) جدا می شویم.

وی با بیان اینکه این جدایی همراه با سرافکندگی است، تاکید کرد: البته در مقابل این ریزش ها، رویش هایی هم داریم چنان که حتی خورشیدپرستان در عصر ظهور با بصیرت پشت سر امام قرار می گیرند. اگر بصیرت نداشته باشیم در عصر غیبت هم «الّلهُــــــمَّ عَجِّــــــلْ لِوَلِیِّکَــــــ الْفَـــــــــرَجْ» می گوییم اما با ظهور از صف حضرت حجت(عج) جدا می شویم برای همین در زیارت عاشورا می خوانیم: «وَ ثَبِّتْ لِی قَدَمَ صِدْقٍ».

عاشورایی باشید تا زمینه ظهور فراهم شود

این کارشناس مهدوی ادامه داد: مقام معظم رهبری می فرمایند: عاشورایی باشید تا زمینه ظهور فراهم شوید. در سال 88 مردم بصیرت عاشورایی را نشان دادند؛ در عصر ظهور هم اگر بصیرت باشد در اصلاحات و اقدامات با امام عصر(عج) همراه می شویم وگرنه از همراهی و یاری ایشان بازمی مانیم.

حجت الاسلام نائینی درپاسخ به این سوال مجری مبنی بر ضرورت وجود بصیرت در جزئیات سبک زندگی، اظهار کرد: بصیرت اگر عمیق باشد، دین در جوانب مختلف زندگی انسان اجرا می شود چراکه دین در ابعاد سیاسی، اجتماعی و فردی و خانوادگی برای زندگی ما برنامه دارد. ببینیم پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) در حیات سیاسی، اجتماعی و خانوادگی و فردی چطور عمل می کردند و از آنها الگو بگیریم.

نمایندگان منتخب ملت همسو با افق گام دوم انقلاب انتخاب عمل کنند

وی با اشاره به نزدیک بودن انتخابات مجلس شورای اسلامی، گفت: باید کسانی را برگزید که در کنار معیشت امروز مردم به حیات سیاسی اجتماعی آنها نیز توجه کند؛ نماینده منتخب مردم بصیر باید اهدافش همگام با اهداف رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب یعنی زمینه سازی برای درک خورشید ولایت عظم همسو (ارواحنا فدا]) باشد. امروز باید کسی را انتخاب کرد که برای حکومت امام زمان(عج) برنامه ریزی و زمینه سازی کند. برای مثال با اقتصاد سالم و اصلاح معیشت مردم آنها را به سمت ظهور سوق دهد.

این کارشناس مهدوی در ادامه تاکید کرد: لازمه بصیرت آن است که در همه جوانب زندگی حواس مان باشد خدا و اولیای الهی از ما چه می خواهند اعم از زندگی فردی، اجتماعی، شغلی، سیاسی و ... برای مثال اگر فتنه ای شبیه آنچه در سال 88 رخ داد، بدانیم که باید وارد میدان شویم و عمل کنیم.

وی در تشریح راه های رسیدن به بصیرت در عصر غیبت، ابراز کرد: معرفت شاه کلید این بحث است اگر امام را بشناسم و معرفت به وجود ایشان بیابم، حضرت(عج) را می بینیم این فراتر از خواندن چند کتاب و رفتن پای چند منبر است، اصل معرفت باید از خدا عنایت شود برای همین تاکید شده در عصر غیبت این دعا را زیاد بخوانید: «أَللهُم، عَرفْنی رَسوُلَک، فَإِنک إِنْ لَمْ تُعَرفْنی رَسوُلَک، لَمْ أَعْرِفْ حُجتَک» یعنی اگر معرفت حجتت را به من ندهی در مسیر دین گمراه می شوم.

حجت الاسلام نائینی تاکید کرد: من باید ظرف وجودم را آماده کنم تا معرفت به من عنایت شود؛ این ظرف باید پالایش شده باشد، اگر ظرفی آلوده باشد پر از آب هم شود قابل استفاده نخواهد بود اما اگر ظرف پاک و پاکیزه باشد آنگاه آب زلال در آن باقی می ماند. این معرفت را اگر یافتیم بصیرت در پی آن می یابیم آنها که خوب امام شان را شناختند، شب عاشورا پای امام شان ایستادند.

وی با اشاره به وجهه عاشورایی حماسه 9 دی، بیان کرد: چرا یاران حضرت امام حسین(ع) در شب عاشورا ایشان را ترک نکردند، چون معرفت یافته بودند که هر کس غیر از راه ائمه(ع) بخواهد به خدا برسد، گمراه می شود.

ثبات قدم به معرفت نیاز دارد

نائینی در ادامه اضافه کرد: اگر امام معصوم(ع) را تنها راه رسیدن به خدا بدانیم با ثبات قدم در کنار امام خواهیم ماند. اینکه ما شیعه چهار امامی و هفت امامی و ... داریم برای آن است که اینها با معرفت کم در امامت برخی ائمه(ع) متوقف شدند و نتواستند تا امام دوازدهم پیش بیایند و شیعه اثنی عشری شوند.

این استاد حوزه علمیه در پایان خاطرنشان کرد: در ایامی قرار داریم که مردم کشور شیعی و عاشورایی ما نشان دادند پای دین و ولایت ایستاده اند به شرط آنکه مسئولان در مشکلات همراه مردم باشند و آنها را درک کنند تا اینچنین به سمت طلوع خورشید ولایت عظمی ولایت امام عصر(عج) حرکت کنیم.

گفتنی است، برنامه «حاضر غایب از نظر» هر هفته جمعه ها با حضور کارشناسان مهدوی و بخش هایی همچون معرفی کتاب، پاسخ به سوالات مهدوی و برگزاری مسابقه پیامکی و ... از ساعت 10 و 30 دقیقه صبح روی آنتن شبکه قرآن و معارف سیما می رود.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)