بزرگترین سفارت جهان را بیشتر بشناسیم+تصاویر


یک رسانه آمریکایی در گزارشی اعلام کرده است که سفارت ایالات متحده در عراق...
یک رسانه آمریکایی در گزارشی اعلام کرده است که سفارت ایالات متحده در عراق بزرگترین سفارت جهان بوده و مساحت آن 42 هکتار و تقریبا اندازه واتیکان است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری خلیج‌آنلاین بمباران مواضع حشد شعبی در منطقه مرزی «القائم» توسط هواپیماهای آمریکایی در 29 دسامبر 2019 منجر به بروز اعتراضات شدید مردم عراق در مقابل سفارت آمریکا در این کشور شد که همین امر ایالات متحده را به اتخاذ استانداردهای امنیتی جدید واداشت.

اهمیت سفارت آمریکا در عراق به دلیل ارزش و جایگاه سیاسی آن نیست٬ بلکه اهمیت آن در مساحت وسیع این سفارت در مرکز خاورمیانه و امکانات گسترده آن است که به سفارت واشنگتن در بغداد امکان می دهد تا هرگونه حمله‌ای را از خود دفع کند.

ماجرای حمله به سفارت آمریکا در عراق

در 31 دسامبر 2019 مردم عراق برای اولین بار از زمان حمله آمریکا به عراق در سال 2003 در برابر سفارت واشنگتن در بغداد تجمع کردند. این تجمع در محکوم کردن حمله وحشیانه ایالات متحده به مواضع حشد شعبی در غرب استان الانبار بود که منجر به شهادت 28 و زخمی شدن 51 نفر شد.

در این میان عراقی‌ها با عبور از موانع امنیتی سفارت آمریکا٬ خود را به دیوار آن رسانده و پس از خردکردن دوربین‌های نظارتی به سمت برج‌های مراقبت این سفارت سنگ پرتاب کرده و برخی را نیز آتش زدند.

مردم خشمگین عراق همچنین به دروازه اصلی سفارت حمله کرده و وارد آن شدند. بعد از آن نیروهای آمریکایی اقدام به انتشار گازهای اشک آور و بمب‌های دودزا کردند تا جلوی ورود مردم را بگیرند.

این اتفاق به دنبال تشییع پیکر شهدای حمله آمریکا به مواضع حشد شعبی در «القائم»٬ رخ داد.

از سفارت واشنگتن در بغداد چه می‌دانید؟

طبق گزارش شبکه فاکس‌نیوز آمریکا٬ سفارت ایالات متحده در عراق بزرگترین سفارت جهان بوده و مساحت آن 42 هکتار و تقریبا اندازه واتیکان است.

پس از سالها ساخت وساز سرانجام این سفارت در ژانویه 2009 با هزینه بیش از 750 میلیون دلار و با اقامت حدود 16 هزار کارمند و پیمانکار در بغداد باز شد.

بزرگترین سفارت جهان را بیشتر بشناسیم+تصاویر

شبکه آمریکایی الحره نیز اعلام کرده که ساختمان بزرگ سفارت آمریکا در بغداد کنار رود دجله واقع شده و دارای 21 ساختمان بوده و مساحت تقریبا 80 زمین فوتبال را دارد که حتی از ساختمان سازمان ملل در نیویورک نیز بزرگتر است.

بزرگترین سفارت جهان را بیشتر بشناسیم+تصاویر

ساختمان این سفارتخانه همچنین از 5 بخش اصلی تشکیل شده و شامل 5 ساختمان مسکونی٬ تاسیسات آب و زباله٬ نیروگاه٬ دو ساختمان دیپلماتیک٬ یک بخش تفریحی٬تئاتر٬ چندین رستوران٬ یک مرکز خرید٬ استخر٬ سالن ورزشی و زمین‌های بسکتبال و فوتبال است.

ساختار مهندسی این سفارت علنا اعلام نشده؛ اما با امکاناتی طراحی شده است که در سایه قطعی برق و آب در بغداد و اختلالات امنیتی که گاهی رخ می‌دهد ٬از نظر آب و انرژی خودکفاست.

بزرگترین سفارت جهان را بیشتر بشناسیم+تصاویر

حصار بیرونی این سفارت حداقل 9 فوت ارتفاع دارد و از بتن مسلح قوی ساخته شده؛ به طوری که شدت نیروی انفجار حاصل از یک ماشین بمب‌گذاری شده و یا موشک و خمپاره را خنثی می‌کند.

طراحی داخلی سفارت آمریکا در بغداد نیز بسیار خاص و ویژه است؛ این سفارت به عنوان یک سنگر محکم آمریکایی در برابر بمب‌های بیولوژیکی طراحی شده و مجهز به سیستم تصفیه هوا در برابر هرگونه حمله شیمیایی یا بیولولوژیکی است.

نیروهای محافظتی سفارت واشنگتن در بغداد

بزرگترین سفارت جهان را بیشتر بشناسیم+تصاویر

به گزارش شبکه سی ان بی سی نیوز٬ «تفنگداران دریایی ایالات متحده» از سفارت واشنگتن در بغداد محافظت می‌کنند. علاوه بر آن ساختمان این سفارت دارای پنج ورودی امنیتی و اضطراری است.

مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا پس از تجمع مردم عراق در برابر سفارت آمریکا در این کشور٬ اعلام کرد که 750 نیروی آمریکایی به خاورمیانه فرستاده می‌شوند.

صفحه توییتری فرماندهی مرکزی ایالات متحده نیز تصاویری از رسیدن یگان ویژه وابسته به تفنگداران دریایی آمریکا به بغداد به منظور محافظت از سفارت این کشور در عراق و کارمندان آن از هرگونه حمله احتمالی منتشر کرد که تعداد آنها به 100 نفر می‌رسد.

آمریکا کدام نیروهایش را برای محافظت از سفارتش در بغداد فرستاده است؟

نیروهایی اعزامی ایالات متحده به عنوان «کارگروه نیروی دریایی آمریکا با اهداف ویژه» و یا «نیروهای مقابله با بحران» هستند که این یگان در سال 2013 و پس از حادثه کشته شدن کریستوفر استیونز سفیر آمریکا در شهر بنغازی لیبی در 2012 تشکیل شد.

عناصر این یگان از گردان‌های دوم و هفتم تفنگداران دریایی ایالات متحده بوده و ماموریت آن٬ مقابله با بحران‌ها٬ انجام عملیات‌های اضطراری٬ همکاری امنیتی در میدان جنگ و فراهم کردن شرایط برای فرماندهی مرکزی جهت انجام عملیات‌ها و ماموریت‌ها است.

بر اساس گزارش وب‌سایت بیزنس اینسایدر٬ این یگان علاوه بر محافظت از سفارت‌خانه‌های آمریکا٬ برای عملیات تخلیه سفارت‌ها و عملیات نجات در شرایط بحرانی و تامین تجهیزات ضروری آموزش دیده‌اند.

به گزارش وب‌سایت مارین تایمز٬ تعداد نیروهای این یگان به 850 نیرو از تفنگداران نیروی دریایی آمریکا می‌رسد که در پایگاه اسپانیا مستقر هستند و از زمان تاسیس آن در 2013 نقش پررنگی در تقویت امنیت سفارت‌خانه های آمریکا و کمک به تخلیه دیپلمات‌های آمریکایی در مناطقی مانند لیبی و جنوب سودان داشته‌اند.

سخنگوی تفنگداران دریایی ایالات متحده و عضو سابق یگان مقابله با بحران‌ها اعلام کرد که این اولین بار است که آمریکا این تعداد نیرو از این یگان را به جایی اعزام می‌کند.

انتهای پیام/

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته