بارش برف سنگین مهابادی‌ها را غافلگیر کرد


بارش برف سنگین مهابادی‌ها را غافلگیر کرد

مهاباد- ایرنا- بارش سنگین برف که از بامداد امروز، شنبه در مهاباد آغاز شده، با زمستانی‌کردن چهره این شهر، مردم را غافلگیر کرد.

بارش نخستین برف زمستانی در مهاباد در حالی شروع شد که طی روزهای گذشته هوای این شهرستان آفتابی بود و با گذشت بیش از ۱۳ روز از زمستان هنوز مردم این شهر در انتظار بارش برف و دیدن جلوه‌های زیبای زمستانی بودند.

مهابادی‌ها امروز را با بارش برف آغاز کرده و با پوشیدن لباس زمستانی و همراه داشتن چتر به محل کار خود رفتند، امروز بارش برف در مهاباد که به صورت مداوم ادامه داشت در ساعات میانی روز از شدت بیشتری برخوردار بود.

بارش برف باعث ایجاد ترافیک در بسیاری از خیابان‌های مهاباد شد که در برخی مناطق خودروها به علت نداشتن زنجیرچرخ موجب ایجاد راهبندان و ترافیک سنگین شدند.

بارش برف در مهاباد با زیبایی‌های خاصی نیز همراه بود و سفیدی برف انباشته شده روی شاخ و برگ درختان، چهره این شهر را زمستانی کرده و تصاویر زیبایی در زمستان این شهر خلق کرد.

بسیاری از شهروندان به ویژه کودکان مشغول برف‌بازی و سُرسُره‌بازی روی برف بودند و از بارش این نعمت الهی ابراز شادمانی می‌کردند و برخی دیگر از شهروندان نیز در حال گرفتن فیلم و عکس از این زیبایی طبیعت بودند.

رییس اداره هواشناسی مهاباد گفت: با ورود سامانه بارشی از اواخر دیروز به منطقه بارش برف و باران در مناطق جنوبی و مرکزی آذربایجان‌غربی آغاز شده است که بارش‌ها تا فردا یکشنبه تداوم خواهد داشت.

اردلان محمدپور افزود: از ابتدای شروع بارش‌ها تاکنون در مهاباد ارتفاع برف به ۶ سانتی‌متر رسیده و پیش‌بینی می‌شود این روند تداوم داشته باشد.

وی اضافه کرد: در شبانه‌روز گذشته دمای هوای این شهرستان بین منفی ۲ و هفت درجه سانتی‌گراد در نوسان بود و با خروج این سامانه از روز دوشنبه دمای هوا به صورت نسبی کاهش پیدا می‌کند.

وی گفت: در ۲۴ ساعت گذشته میاندوآب و بوکان با دمای ۹ درجه سانتی‌گراد گرم‌ترین و چالدران با منفی هشت درجه سانتی‌گراد سردترین شهر استان بود و بارش برف علاوه بر مهاباد در شهرهای ارومیه، پیرانشهر، بوکان، اشنویه، تکاب، شاهین‌دژ و نقده گزارش شده است.

رییس اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای مهاباد نیز گفت: تردد در گردنه‌ها و جاده‌های این شهرستان به علت بارش برف به کندی صورت می‌گیرد و لغزنده بودن جاده‌ها، رانندگان را به استفاده از زنجیرچرخ مجبور کرده‌است.

محسن خادمی اظهار داشت: با شروع بارش برف در این شهرستان ۳۱ راهدار در قالب پنج تیم، برفروبی و نمک‌پاشی محورهای مواصلاتی این شهرستان را شروع کردند اما به دلیل لغزنده بودن جاده‌ها به ویژه در گردنه‌ها تردد بدون زنجیر چرخ امکان‌پذیر نیست.

وی اضافه کرد: مه غلیظ در بسیاری از محورهای مواصلاتی این شهرستان به‌ویژه در گردنه‌ها وجود دارد و هم‌اکنون دید افقی در گردنه‌های این شهرستان به کمتر از ۵۰ متر کاهش یافته‌است.

وی با اشاره به کمک‌رسانی عوامل راهداری به سرنشینان ۱۰ دستگاه خودرو که به دلیل نداشتن زنجیرچرخ از جاده منحرف شده بودند، افزود: با توجه به کاهش دید افقی و بارش برف در این گردنه‌ها، رانندگان نسبت به بررسی عملکرد مناسب سیستم روشنایی، بخاری و سیستم ترمز خودرو خود اطمینان حاصل کرده و با همراه داشتن زنجیرچرخ به مسافرت اقدام کنند.

بر اثر بارش برف آموزش و پرورش آذربایجان‌غربی مراکز پیش‌دبستانی و ابتدایی در شهرستان‌های پیرانشهر و نقده را در نوبت بعدازظهر تعطیل اعلام کرده است.

آذربایجان‌غربی از استان‌های شمال‌غربی کشور است که در منطقه‌ای کوهستانی واقع شده و میانگین بارندگی سالانه در این استان در حدود ۳۴۰ میلی‌متر است.

آب و هوای این آذربایجان‌غربی سرد و کوهستانی است و بارش‌ها در این استان از آبان‌ماه شروع می‌شود و تا اوایل خرداد هر سال ادامه می‌یابد.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

استخراج سالانه بیش از 17.5 میلیون تُن مواد معدنی در آذربایجان غربی