معرفی برترین بازی‌های ویدئویی دهه گذشته


معرفی برترین بازی‌های ویدئویی دهه گذشته
در این گزارش به معرفی بازی‌های ویدئویی برتر در ۱۰ سال میلادی گذشته خواهیم پرداخت.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، با پایان یافتن سال ۲۰۱۹، دهه دوم قرن بیستم میلادی نیز به پایان رسید. اتفاقی که موجب شد تا بسیاری از منابع خبری یا تحلیلگر‌های برجسته، به معرفی برترین‌های دهه ۲۰۱۰-۲۰۱۹ بپردازند. به جرات می‌توان گفت دهه دوم قرن بیستم سرشار از اتفاقات مهم و جذاب در حوزه فناوری، خودرو، تلفن‌های هوشمند و تفریح و سرگرمی بود. به خصوص در حوزه تفریح و سرگرمی شاهد عرضه کنسول‌های بازی جذاب، پلتفرم‌های بازی متنوع، پیشرفت گسترده در حوزه فیلم و سینما و مواردی از این دست بودیم. اما در بخش بازی‌های ویدئویی نیز عناوین بسیار بزرگ و جذابی در ۱۰ سال گذشته تولید و عرضه شدند که نام آن‌ها برای همیشه به عنوان یکی از بهترین‌ها در تاریخ خواهد ماند.

شرکت سونی طی ۱۰ سال گذشته با عرضه کنسول پلی‌استیشن ۴ و ساخت بازی‌های انحصاری برای این کنسول، فاصله چشمگیری از مایکروسافت و ایکس‌باکس گرفت و حالا به نظر می‌رسد، هرگز مایکروسافت به نزدیکی سونی نخواهد رسید. از طرفی شرکت نینتندو که دهه اخیر را با کنسول خانگی Wii آغاز کرده بود، در سال ۲۰۱۲ کنسول نه چندان موفق Wii U را عرضه کرد، اما نقطه قوت نینتندو، کنسول دستی نیتندو سوئیچ بود که در سال ۲۰۱۷ به بازار آمد و بازی‌های انحصاری آن به شدت مورد استقبال قرار گرفت. مایکروسافت نیز با ایکس‌باکس ۳۶۰ دهه اخیر را آغاز کرد، اما در سال ۲۰۱۳ و همراه با سونی، از کنسول نسل هشتم خود با نام ایکس‌باکس وان رونمایی کرد و بازی‌های متنوع و محبوبی نیز برای این کنسول عرضه شد.

معرفی برترین بازی‌های ویدئویی دهه گذشته

از طرفی شرکت‌های بازی سازی راک‌استار، ناتی‌داگ، یوبی‌سافت در کنار نینتندو و سونی، عناوین درخشان و جذاب بسیاری زیادی را عرضه کردند، البته دیگر شرکت‌ها از جمله بتسدا، EA، کونامی، اکتیویژن و ... نیز بازی‌های بسیار خوبی را در دهه اخیر روانه بازار کردند، اما عناوین درخشان این دهه مانند همیشه محدود به چند عنوان خاص بود. عناوینی که درصد رضایت کاربران از آن به بیش از ۹۰ درصد می‌رسید و سایت‌های تحلیلی نیز امتیازات بالایی به این بازی‌ها دادند. به همین جهت در ادامه فهرستی از ۱۰ بازی برتر دهه گذشته میلادی را ارائه خواهیم داد، البته عناوین بسیار زیادی حق حضور در این فهرست را داشتند، اما با توجه به رضایت کاربران، امتیازات سایت‌های تحلیلی، فروش و تاثیرگذاری بالا، فهرست ذیل جمع‌آوری شده است، با ما همراه باشید:

معرفی برترین بازی‌های ویدئویی دهه گذشته

عنوان بازی: GTA V

استودیو سازنده: راک‌استار

سال انتشار: ۲۰۱۳

پلتفرم‌ها: پلی‌استیشن، ایکس‌باکس، ویندوز

جی‌تی‌ای ۵ به طور قطع یکی از برترین عناوین جهان باز در تاریخ است. راک‌استار پس از صرف ۵ سال برای تولید این بازی، در سال ۲۰۱۳ نسخه جدید و متفاوتی از تجربه بازی جهان باز را ارائه داد. در این بازی با وجود سه شخصیت مختلف، به نوعی مالک شهر هستید و می‌توانید هرکاری که بخواهید انجام دهید. این بازی با وجود گرافیک بالا، گیم‌پلی بهبودیافته، ماموریت‌های متنوع و جذاب و داستانی مهیج، هر کسی را شیفته خود می‌سازد. از طرفی راک‌استار در جی‌تی‌ای ۵ انتخاب‌های فراوانی به گیمر می‌دهد، به طور مثال در بسیاری از ماموریت‌ها می‌توان از دو روش مخفیانه و آرام یا زدن به دل هدف و کلی تیراندازی و انفجار، استفاده کرد. جی‌تی‌ای ۵ یکی از کم نقص‌ترین بازی‌های دهه اخیر است.

معرفی برترین بازی‌های ویدئویی دهه گذشته

عنوان بازی: Red Dead Redemption 2

استودیو سازنده: راک‌استار

سال انتشار: ۲۰۱۸

پلتفرم‌ها: پلی‌استیشن، ایکس‌باکس، ویندوز

پس از آن‌که جی‌تی ۵ توقعات از استودیو راک‌استار را چنیدن برابر کرد، ساخت یک بازی که بتواند موارد جدیدی را ارائه دهد و نظر مخاطبان را جلب کند، کار بسیار دشواری است. البته راک‌استار از پس این کار برآمد. RDR2 یک بازی در محیط غرب وحشی و کاراکتر‌های کابویی است، فضایی که کمتر در بازی‌های رایانه‌ای دیده بودیم، اما در RDR2 به بهترین شکل به نمایش درآمد. گرافیک این بازی یکی از برترین‌ها در دهه اخیر است و نما‌های فوق‌العاده زیبایی که در این عنوان از غرب وحشی تجربه می‌کنید، منحصربه‌فرد است. این بازی از نظر خشونت و ماموریت‌های پرهیجان به جی‌تی‌ای نمی‌رسد و فضای آرام‌تری دارد. جزئیات حرکات بدن واکنش‌ها و هوش مصنوعی بازی بهبود چشمگیری نسبت به بازی‌های قبلی راک‌استار داشته و موجب طبیعی‌تر شدن محیط بازی می‌گردد. در این بازی با شخصیت آرتور مورگان به سراغ ماجراجویی در غرب وحشی می‌روید، شخصیتی که ذات جوانمردی دارد، اما گاهی بسیار بی‌رحم می‌شود.

معرفی برترین بازی‌های ویدئویی دهه گذشته

عنوان بازی: The Last of Us

استودیو سازنده: ناتی‌داگ

سال انتشار: ۲۰۱۳

پلتفرم‌ها: پلی‌استیشن

سال ۲۰۱۳، یکی از برترین دوران برای بازی‌های ویدئویی بود. سالی که در آن بازی‌های درخشانی مانند جی‌تی‌ای و آخرین بازمانده از ما، و دو کنسول نسل هشتم سونی و مایکروسافت به بازار آمدند. بازی The Last of Us مانند جی‌تی‌ای در ابتدا برای پلی‌استیشن ۳ عرضه شد، اما به سرعت نسخه بهبودیافته آن برای پلی‌استیشن ۴ نیز وارد بازار شد. The Last of Us به عقیده بسیاری جزو ۳ بازی برتر در تاریخ است، یک بازی احساسی در محیطی آرام و دراماتیک که داستان یک پدر دختر از دست داده را نشان می‌دهد که در دنیای زامبی‌ها با دختری دیگر که او را به یاد دختر خود می‌اندازد، همسفر می‌شود. در این بازی شخصیت مرد (جویل) تمام تلاش خود را می‌کند که مانند یک پدر واقعی، از دختر نوجوان همسفر خود (الی) محافظت کند. سادگی، رویا‌پردازی، شوخ‌طبعی، بازی‌گوشی و هوش الی در مقابل شخصیت زمخت و واقع بینانه جویل یک تضاد مثال زدنی را ایجاد می‌کند که هر گیمری را عاشق این بازی می‌کند.

معرفی برترین بازی‌های ویدئویی دهه گذشته

عنوان بازی: Uncharted 4: A Thief's End

استودیو سازنده: ناتی‌داگ

سال انتشار: ۲۰۱۶

پلتفرم‌ها: پلی‌استیشن

آنچارتد ۴ یکی دیگر از باز‌ی‌های انحصاری پلی‌استیشن است که قطعا خریداران ایکس‌باکس حسرت داشتن آن را می‌خورند. آنچارتد ۴ توسط ناتی‌داگ، سازنده The Last of Us تولید شده و از نظر گرافیک، گیم‌پلی و کارگردانی یک سر و گردن از The Last of Us بالاتر است، البته از نظر شخصیت‌پردازی، روایت داستان و دید هنری به این عنوان نمی‌رسد و برای همین بازی The Last of Us، به طور کلی محبوب‌تر است.

در آنچارتد ۴ با شخصیت نیتن دریک و برادرش به قلب یک جزیره خواهید رفت تا گنجی قدیمی را کشف کنید، در این راه گروهی آدم کش در مقابل شما قرار می‌گیرند که آن‌ها نیز به دنبال گنج هستند. بخش اول این بازی فضایی کاملا مردانه یا بهتر بگویم، برادرانه دارد، اما در نیمه دوم با اضافه شدن شخصیت همسر نیتن دریک در این ماجراجویی، فضای درام آن به The Last of Us شباهت بیشتری پیدا می‌کند. وجود صحنه‌های اکشن، ماموریت‌های دیوانه‌وار و پرهیجان، از عمده‌ترین نقاط قوت این بازی هستند که وجه تمایز آن با The Last of Us را رقم می‌زند.

معرفی برترین بازی‌های ویدئویی دهه گذشته

عنوان بازی: God of War

استودیو سازنده: سنتا مونیکا

سال انتشار: ۲۰۱۸

پلتفرم‌ها: پلی‌استیشن

سری بازی‌های خدای جنگ با داشتن محیطی افسانه‌ای و اساطیری و گیم‌پلی جذاب شناخته می‌شوند. گیمر برای موفقیت در این بازی باید همچون خدای جنگ، به مبازه با دشمنان بی‌شمار بپردازد. اما شاخصه‌هایی که موجب تفاوت بازی خدای جنگ نسخه ۲۰۱۸ شد، گرافیک بالا و داستان دراماتیک بود که فضایی کاملا نوین را به کاربران می‌داد. در این بازی به دلیل محیط افسانه‌ای با شخصیت‌ها، موجودات و اتفاقات کاملا متفاوتی رو‌به‌رو می‌شدید، از آهنگری پیر و قدکوتاه گرفته تا هیولایی عظیم الجثه در دریا، در هر ماموریت God of War با محیطی جدید و گا‌ها اسرارآمیز سر و کار دارید و دشمنان کاملا متفاوتی به جنگ شما می‌آیند. در این داستان قهرمان محور، شخصیت محبوب کریتوس کمی پیر شده و مانند پدری با تجربه، راه و روش زندگی را به پسر کوچکش می‌آموزد. نقطه تضاد دو شخصیت در شیطنت و بازی‌گوشی پسر و کاراکتر بسیار جدی پدر است، موردی که ما را به یاد The Last of Us می‌اندازد. در داستان بازی نیز با سورپرایز‌های مختلفی رو به رو می‌شوید که انجام آن را هیجان انگیزتر می‌کند.

معرفی برترین بازی‌های ویدئویی دهه گذشته

عنوان بازی: The Elder Scrolls V: Skyrim

استودیو سازنده: بتسدا

سال انتشار: ۲۰۱۱

پلتفرم‌ها: پلی‌استیشن، ایکس باکس، ویندوز، نینتندو سوئیچ

حال که صحبت از محیط افسانه‌ای و اساطیری به میان آمد، جای دارد تا به یکی از بهترین‌بازی‌های افسانه‌ای در تاریخ بپردازیم. بازی که در ابتدای دهه منتشر شد، ولی با این وجود هنوز هم جزو برترین بازی‌های ۱۰ سال اخیر است. الدر اسکرول: اسکایریم یک بازی جهان باز با گرافیک متوسط، ولی جزئیات بالا است. در این بازی هر چیزی، حتی میوه‌های روی میز یا سطل خالی گوشه اتاق را می‌توانید مدیریت کنید. نقشه بسیار بزرگ این بازی دارای شهر‌های مختلف با اقلیم‌های متفاوت است که به تنهایی گشت و گذار در آن‌ها، ساعت‌ها گیمر را سرگرم می‌کند.

وجود دشمنان گسترده از انسان گرفته تا حیوانات کوچک و بزرگ، جادوگران، جاینت‌ها، ترول‌ها حتی برخی ارواح و از همه مهمتر اژدها‌یان، یکی از نقاط قوت بازی به شمار می‌رود، همچنین برای مبارزه با این موجودا می‌توان از صد‌ها خنجر، شمشیر سبک، شمشیر سنگین، تیر و کمان، طلسم‌ها و برخی نیرو‌های جادویی استفاده کرد که رسیدن به هرکدام از این موارد نیازمند کشف مناطق جدید، انجام ماموریت‌های اصلی و فرعی و گاهی اوقات، دزدی از دیگران است. تنوع ماموریت‌های فرعی و بزرگی دنیای بازی به مقداری است که حتی اگر یک سال The Elder Scrolls V: Skyrim را بازی کنید باز هم مناطق ناشناخته و ماموریت‌های نرفته برای گیمر وجود دارد.

معرفی برترین بازی‌های ویدئویی دهه گذشته

عنوان بازی: The Witcher 3: Wild Hunt

استودیو سازنده: CD Projekt Red

سال انتشار: ۲۰۱۵

پلتفرم‌ها: پلی‌استیشن، ایکس باکس، ویندوز، نینتندو سوئیچ

یکی دیگر از بازی‌های جهان باز و دارای فضای اساطیری که به یکی از موفق‌ترین بازی‌های ۱۰ سال گذشته تبدیل شد، ویچر ۳ است. البته ویچر دنیای افسانه‌ای نسبتا جدیدی دارد و از چند نقشه موازی تشکیل شده که در مجموع وسعت آن را از اسکایریم بزرگ‌تر می‌کند. در بازی جذاب ویچر نیز با داستانی روان، گاهی اسطوره محور و گاهی درام همراه هستید. استودیوی CD Projekt Red به جز بازی ویچر عنوان درخشان دیگری در تولیدات خود ندارد، البته این شرکت در سال آینده بازی Cyberpunk ۲۰۷۷ را عرضه خواهد کرد که پیش‌بینی می‌شود یکی از بهترین بازی‌های سال باشد.

معرفی برترین بازی‌های ویدئویی دهه گذشته

عنوان بازی: The Legend of Zelda: Breath of the Wild

استودیو سازنده: نینتندو

سال انتشار: ۲۰۱۷

پلتفرم‌ها: نینتندو سوئیچ

افسانه زلدا یکی از قدیمی‌ترین و پر عنوان‌تریم بازی‌های شرکت نیتندو محسوب می‌شود، بازی که نسخه اول آن در سال ۱۹۸۶ منتشر و نوزدهمین نسخه آن در سال گذشته وارد بازار شد. البته نسخه‌های اصلی این مجموعه تعداد محدودتری دارد که یکی از اصلی‌ترین و موفق‌ترین آن عنوان Breath of the Wild است. بازی افسانه زلدار یک بازی جهان باز با فضایی افسانه‌ای و فانتزی است، دو موردی که در بیشتر بازی‌های تولیدی نینتندو مشاهده می‌شود. فضای آرام، گیم‌پلی قدرتمند و موسیقی جذاب این بازی موجب شده تا در هنگام بازی این عنوان، تنها لذت ببرید.

معرفی برترین بازی‌های ویدئویی دهه گذشته

عنوان بازی: Dragon Age: Inquisition

استودیو سازنده: بایوور (EA)

سال انتشار: ۲۰۱۴

پلتفرم‌ها: پلی‌استیشن، ایکس‌باکس، ویندوز

عصر پادشاهان یکی از طولانی‌ترین بازی‌های ساخته شده در تاریخ است، یک عنوان افسانه‌ای با نقشه‌ای بسیار بزرگ و داستانی روان و جذاب که برای رسیدن به پایان داستان اصلی آن باید حدود ۱۰۰ ساعت و برای پایان دادن به تمام ماموریت‌های جانبی و اتمام کامل بازی، حدود ۲۰۰ ساعت زمان بگذارید. عصر اژد‌ها یک بازی با جزئیات بالا، شخصیت‌های متنوع، عناصر و شاخصه‌های بسیار جذاب اساطیری است که زیبایی آن را چندین برابر می‌کند. یکی از نقات قوت بازی گرافیک بالای آن است که در سال ۲۰۱۴ کم نظیر بود، همچنین داستان جامع بازی از مواردی است که گیمر را به خود جذب می‌کند و حتی با وجود طولانی بودن آن، جذابیت بازی از دست نمی‌رود.

معرفی برترین بازی‌های ویدئویی دهه گذشته

عنوان بازی: Fortnite

استودیو سازنده: Epic Games

سال انتشار: ۲۰۱۷

پلتفرم‌ها: پلی‌استیشن، ایکس‌باکس، ویندوز، مک، اندروید و iOS

در پایان جا دارد یکی از عناوین آنلاین، چند نفره و موفق دهه گذشته را نیز معرفی کنیم، بازی فورتنایت یک عنوان جهان باز در سبک بقا است که به صورت آنلاین آغاز و کاراکتر‌ها باید تلاش کنند که به عنوان آخرین نفر زنده بمانند، البته فورتنایت به صورت گروهی هم بازی می‌شود و دارای مود‌های متفاوتی است. از اصلی‌ترین ویژگی‌هایی که به موفقیت این بازی کمک کرده، عرضه آن برای تمامی پلتفرم‌های بازی است، فورتنایت بر روی گوشی، رایانه و کنسول قابل اجرا بوده و می‌توان در هر لحظه و با هم پلتفرمی از آن لذت برد. گرافیک لذت بخش، تورنمنت‌های جذاب و بروزرسانی‌های مناسبی بازی نیز از عوامل محبوبیت آن به شمار می‌رود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا