به گزارش الف، شهادت قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و همراهانشان در بامداد روز سیزدهم دی ماه با واکنش های بسیاری در سطح جهانی مواجه شد. بسیاری از کشورها حاضر نشدند چنین اقدام جنایتکارانه ای را تائید کنند. اگر چه در آمریکا، مقامات دولتی تلاش داشتند تا دست آویزی برای حرکت جنایتکارانه خود پیدا کنند.

حتی کار به جایی رسید که آنها ادعاهای عجیب و غریبی از جمله دست داشتن قاسم سلیمانی در حادثه 11 سپتامبر را بیان کردند که در تناقض با نتایج کمیسیون این حادثه است. در ادعایی دیگر مطرح می شد قاسم سلیمانی در پی برنامه ریزی برای حملات بیشتر به آمریکایی ها در عراق بوده است. این ادعا در حالی است که عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور عراق در سخنانی که 15 دی ماه در صحن پارلمان عراق ایراد کرد« برای ثبت در تاریخ» گفت «من با شهید قاسم سلیمانی در صبح روزی که ترور شد، قرار بود نشستی داشته باشم تا نامه مقامات ایرانی را به من تحویل دهد». عبدالمهدی افزود: شهید سلیمانی قرار بود پاسخ ایران به نامه عربستان را که توسط ما داده شود، به من تحویل دهد.

البته دموکرات ها و جمهوری خواهان که درگیر استیضاح دونالد ترامپ و رقابت های انتخاباتی 2020 هستند هرگز به چنین سخنانی توجه نمی کنند. البته به معنای این نیست که آنها واکنش یکسانی به این قضیه داشتند بلکه نگاه به عکس العمل های آن ها انعکاس دهنده تفاوت هایی نیز است.

جمهوری خواهان در واکنش های خود از ترور ناجوانمردانه استقبال و از ترامپ تقدیر و تشکر کردند. در مقابل دموکرات اگر چه از قاسم سلیمانی را دشمن آمریکا و در سطح بن لادن و ابوبکر البغدادی معرفی کردند اما از این که کنگره در جریان این اقدام نبوده به شدت از دونالد ترامپ انتقاد کردند. آنها همچنین احتمال افزایش تنش در منطقه خاورمیانه را مطرح کردند که برخلاف شعارهای تبلیغاتی ترامپ است. در ادامه برخی از واکنش های سناتورها و نمایندگان کنگره آمده است.

جمهوری خواهان چه گفتند؟

مارکو روبیو، سناتور ایالت فلوریدا و از حامیان ترامپ، حمله به قاسم سلیمانی را یک اقدام دفاعی توصیف کرد. به ادعای او ایران دچار اشتباه محاسباتی شده و ترامپ برای مقابله با نیروهای آمریکایی نیازی به موافقت کنگره ندارد.

تام کاتن، سناتور ایالت آرکانزاسدر بیانیه ای که منتشر کرد مدعی شد قاسم سلیمانی ده ها سال مغز متفکر سیاست وحشت و ترور در ایران بود که موجب مرگ صدها آمریکایی شده است.

لیندسی گراهام، سناتور ایالت کارولینای جنوبی نیز گفت: وقتی موضوع قاسم سلیمانی باشد هیچ کسی نباید این اقدام را سرزنش کند.

گراهام در ادامه می افزاید ترامپ را تحسین می کند؛ چرا که همه جهانیان باید بدانند نمی توان یک آمریکایی را بدون مصونیت از بین برد. گراهام می افزاید سلیمانی در حال طرح ریزی برای ایجاد آشوب در عراق بود.

میت رامنی نیز با گستاخی سردار سلیمانی را تروریست نامید که موجب قتل صدها زن و مرد آمریکایی شده است.

تد کروز، سناتور تگزاس ترور قاسم سلیمانی را اقدامی عادلانه دانست که پیام روشنی برای کسانی دارد که خواهان ضربه زدن به منافع آمریکا هستند.

سناتور جیم ریچ، رئیس کمیته روابط خارجی سنا با تبریک به ترامپ، قاسم سلیمانی را مسئول مرگ آمریکایی ها دانست که ترور او موجب می شود عراقی ها از ایران جدا شوند و برای آینده خود آزادانه تصمیم بگیرند.

کوین مک‌کارتی، نماینده کالیفرنیا نیز مدعی شد مرگ قاسم سلیمانی به همگان این پیام را خواهد داد که حمله به آمریکایی ها بدون مجازات نخواهد ماند.

دموکرات ها چه گفتند؟

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا که یکی از منتقدان جدی دونالد ترامپ است صرفاً به خطرات ناشی از اقدام ترامپ اشاره کرد و اینکه می بایست قبل از هر اقدامی رئیس جمهور با کنگره مشورت می کرد.

چاک شومر، رهبر اقلیت دموکرات مجلس سنا عنوان کرد چنین اقدامی برخلاف وعده های دونالد ترامپ، می تواند موجب ایجاد درگیری هایی شود که دیگر قرار نبود رخ دهد.

آدام شیف، رئیس دموکرات کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان قاسم سلیمانی را مسئول خشونت های غیرقابل تصور در منطقه معرفی کرد که جهان بدون او شرایط بهتری خواهد داشت. شیف همچنین بیان کرد این اتفاق تنش بین تهران و واشنگتن را تشدید خواهد کرد.

الیزابت وارن، سناتور و یکی از نامزدهای آنها در انتخابات ریاست جمهوری ضمن تهدید خواندن قاسم سیلمانی عنوان کرد اقدام دونالد ترامپ احتمال ایجاد درگیری های جدید در خاورمیانه را افزایش خواهد داد.

برنی سندرز، سناتور دموکرات دستور ترامپ برای حمله به قاسم سلیمانی را یک تنش‌آفرینی خطرناک نامید که آمریکا را به یک جنگ ویرانگر دیگر در منطقه نزدیک‌تر می کند.

الیوت انگل، نماینده دموکرات و رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، با انتشار بیانیه‌ای گفت: قاسم سلیمانی مغز متفکر خشونت و بی ثباتی های عظیم بود که مسئول مرگ بسیاری از آمریکایی هاست و هرگز از چنین اتفاقی غمگین نخواهد شد. اما در عین حال عده بسیاری وجود دارند که او را شهید می دانند و احتمالاً واکنش نشان خواهند داد.

کریس مورفی، سناتور ایالت کنتیکت در سنای آمریکا نیز نوشت: قاسم سلیمانی دشمن آمریکا بود و در این شکی نیست. سوال اینجا است آیا آمریکا بدون مجوز کنگره می توانست دومین فرد قدرتمند در ایران را ترور و آگاهانه یک جنگ منطقه‌ای بالقوه را آغاز کند؟.

پت بودجج، نامزد ریاست جمهوری از حزب دموکرات نیز قاسم سلیمانی را بدون تردید تهدیدی برای امنیت آمریکا دانست. البته بودجج در ادامه عنوان می کند درباره این که چرا چنین اقدامی در زمان فعلی صورت گرفته سوالات زیادی مطرح است.

به طور کلی نگاهی به گفته های مقامات مختلف آمریکا از هر دو جناح بیانگر این است سیاست خارجی هر دو حزب در تقابل با ایران و محور مقاومت تعریف شده است. در این بین، بدلیل درگیری های داخلی و تلاش برای تحت فشار قرار دادن دونالد ترامپ از اینکه رئیس جمهور بدون اجازه کنگره چنین اقدامی انجام داده دموکرات ها عصبانی و ناراحتند. به زعم آنها چنین اقدامی ناشی از تلاش ترامپ برای تحت الشعاع قرار دادن کنگره در راستای پیروزی در فرایند استیضاح است.

به عبارتی بهتر می توان نوع واکنش دو حزب آمریکا به شهادت قاسم سلیمانی بیانگر این است که اگر اختلافی هم وجود دارد نه در قبال ایران بلکه بدلیل تنش ها و دعواهای داخلی خودشان است.