پرورش تفکر و خلاقیت، محور اساسی نظام تعلیم و تربیت قرار گرفت


پرورش تفکر و خلاقیت، محور اساسی نظام تعلیم و تربیت قرار گرفت

اصفهان- ایرنا- معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: یکی از تغییرات و محور اساسی نظام تعلیم و تربیت، چرخش از حافظه‌پروری به سمت مهارت‌محوری و به ویژه پرورش تفکر و خلاقیت در دانش‌آموزان ابتدایی است.

رضوان حکیم‌زاده روز پنجشنبه در دومین کنفرانس ملی مدارس کارآفرین در اتاق بازرگانی اصفهان افزود: براساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که به فرموده رهبر معظم انقلاب، نقشه راه برای ایجاد تحول مطلوب است، دوره پیش دبستانی تا دبستان به عنوان دوره بنیادین با نگاه تخصصی دنبال می‌شود.

وی اظهارداشت: یکی از تغییرات در این مسیر، تغییر در شیوه‌ها و روشهای آموزش است که در سال گذشته با تغییر در تکالیف درسی دانش آموزان، ایجاد برنامه ویژه مدرسه(بوم)، ممنوعیت استفاده از کتابهای تستی و کمک آموزشی صورت گرفت.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش اصفهان افزود: با توجه به اهمیت مهارت محوری و اصلاح نگرش حافظه محوری در دانش آموزان سعی شد تا آنها را از رقابت های کاذب و فرهنگ نامناسب چشم و همچشمی در خانواده ها دور کنیم و به تقویت تفکر و خلاقیت در آنها بپردازیم.

وی بهترین زمان تقویت مهارت در دانش آموزان را از دوره کودکی و به ویژه پیش دبستانی برشمرد و گفت: در این دوره به توانایی حل مساله، برقراری ارتباط، ابراز وجود و دیگر مهارت ها در دانش آموزان پیش دبستانی پرداخته می‌شود.

حکیم زاده، بر مهارت پذیرش شکست، اعتماد به نفس، فرهنگ کار تیمی، استقلال و اعتماد پذیری به عنوان دیگر موضوعات مهم در تقویت زمینه مهارت در دانش آموزان اشاره کرد.

وی تاکید کرد: باید کارآفرینی از مدارس و به ویژه مدارس دولتی شروع شود و در این راستا سعی شود که تمامی مدارس در نقاط برخوردار و کم برخوردار نیز در اجرای این طرح لحاظ شود.

دومین کنفرانس ملی مدارس کارآفرین با رویکرد برنامه ریزی درسی و با بررسی نظریه ها، ابعاد و تجارب کارکردی و با حضور اساتید و صاحب نظران به مدت یک روز در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد.

از جمله محورهای این کنفرانس را شامل فلسفه کارآفرینی در برنامه درسی دوره پیش دبستانی و دبستان، اهداف مبتنی بر کارآفرینی در برنامه درس، محتوای مبتنی بر کارآفرینی در برنامه درسی و مبانی جامعه شناختی برنامه درسی کارآفرین پیش دبستانی و دبستان، مدل های غنی سازی برنامه درسی کارآفری و جایگاه خانواده در برنامه درسی کارآفرین در دوره پیش دبستانی و دبستان است.

دست‌کم ۹۰۰ هزار دانش‌آموز اکنون در بیش از پنج هزار واحد آموزشی استان اصفهان تحصیل می‌کنند.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تاثیر شگفت انگیز رابطه جنسی بر زیبایی زنان