قبل از جراحی دیسک گردن چه باید کرد؟


قبل از جراحی دیسک گردن چه باید کرد؟

علیرضا طبیب خوئی / جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات

شما کاندید جراحی دیسک گردن شده‌اید؛ احتمالا به دلیل درد در گردن و انتشار آن به یک یا هر دو دست تحت بررسی و بعد از انجام ام آر آی و تشخیص بیرون زدگی دیسک گردن در لیست عمل قرار گرفته‌اید.

بیرون زدن دیسک گردن با ایجاد اثر فشاری روی ریشه‌های عصبی سبب درد در یک یا دو دست و کتف و شانه میشود. اما ممکن است این فشار آنقدر شدید باشد که به ضعف در عضلات دستها و اختلال در عملکرد آنها منجر گردد؛ همینطور ممکن است با فشار روی نخاع سبب ضعف و گزگز در پاها یا اختلال در کنترل ادرار و مدفوع و اختلال در رابطه جنسی شود.

قبل از جراحی دیسک گردن چه باید کرد؟

درد تیرکشنده به دست از گردن ثانویه به بیرون زدگی دیسک گردن

اگر مشکل فقط درد باشد میتوان برای مدتی از درمانهای دیگر مثل دارو، فیزیوتراپی، آب‌درمانی، تزریق اطراف عصب، طب سوزنی و امثال آن استفاده کرد تا در صورت شکست درمان اقدام به جراحی نمود؛ اما اگر منجر به ضعف دست و پا و بی‌اختیاری ادرار و مشابه آن شده باشد دیگر صبر جایز نیست. منظور این است که احتمالا شما هم برای انتخاب جراح خود با چند نفر مشورت میکنید و ممکن است چند جراح شما را ویزیت کنند؛ ولی گاهی وسواس بیش از حد و تعلل در انجام جراحی عوارض جبران‌ناپذیری خواهد داشت؛ این موارد همان درجات شدید بیرون زدگی است که باعث ضعف در دستها و پاها و بی‌اختیاری شده اند. پس با در نظر گرفتن این موارد در مورد زمان انجام جراحی با پزشک خود مشورت کرده و اقدام نمایید.

قبل از جراحی دیسک گردن چه باید کرد؟

علائم هشدار در بیمار مبتلا به بیرون زدگی دیسک گردن

شاید تا زمان جراحی شما از چند روز تا حتی چند هفته زمان داشته باشید؛ فراموش نکنید که هرگونه تغییر در علائم و تشدید آنها را جدی بگیرید و برای تسریع در انجام عمل مجددا به جراح خود مراجعه کنید. میتوانید در مدت انتظار برای روز عمل از گردنبند های نرم یا سخت برای کاهش درد استفاده کنید اما استفاده بیشتر از دو هفته از آنها معمولا توصیه نمیشود.

از داروهای ضددرد و ضدالتهاب و سایر داروهایی که پزشکتان برای کنترل علائم تجویز کرده استفاده نمایید و تحمل درد را به مصرف داروی مسکن ترجیح ندهید. فراموش نکنید که داروهای مربوط به کنترل فشار خون، قند خون، داروهای قلبی و ریوی خود را مصرف نمایید و تنها در صورت توصیه پزشک متخصص بیهوشی لازم است برخی از آنها یک یا دو روز قبل عمل قطع شوند. از سوی دیگر داروهای رقیق کننده خون یا همان ضدانعقاد‌ها داستان متفاوتی دارند. قطع این داروها تقریبا در تمام عملهای جراحی توصیه میشوند اما تحت نظارت پزشک؛ آسپیرین باید سه روز و پلاویکس یک هفته قبل عمل قطع شوند و قطع وارفارین نیازمند بستری چند روزه در بیمارستان است.

جراحی دیسک گردن معمولا با برشی در قسمت جلویی گردن انجام میشود؛ اکثرا جای برش بسیار کم و در حد خطی نازک باقی می‌ماند و درد بعد از عمل هم زیاد نیست. اما اگر نسبت به هرگونه جای زخم در جلوی گردن خود حساس هستید این مساله را قبلا با پزشک خود مطرح نمایید؛ در مواردی میتوان جراحی را از پشت گردن انجام داد و ممکن است شما کاندید مناسبی برای این کار باشید.

نکته مهم دیگر استفاده شما از صدایتان در زندگی روزمره است. جراحی دیسک گردن، یک عمل نسبتا کم دردسر است ولی احتمال آسیب عصب مربوط به تارهای صوتی وجود دارد که البته در اکثر موارد برگشت‌پذیر است. با این حال در برخی مشاغل مثل خوانندگی، حتی درصد کمی خطر بروز دائمی این عارضه بسیار گران تمام خواهد شد؛ در این صورت بهتر است امکان جراحی از پشت گردن را بررسی کرد.

قبل از جراحی دیسک گردن چه باید کرد؟

محل و شکل برش پوستی در جراحی دیسک گردن

در مورد پروتزی که قرار است در جراحی برای شما استفاده شود بپرسید تا اگر امکان انتخاب بین پروتزهای مختلف از نظر قیمت و قابلیت و کارایی وجود دارید بدانید و انتخاب کنید. شاید نیاز به هماهنگی قبل از عمل در مورد مونیتورینگ عصبی باشد که در این صورت جراحتان شما را مطلع خواهد ساخت.

روزهای قبل از جراحی مراقب باشید که سرما نخورید و اگر شک به سرماخوردگی دارید پزشک خود را در جریان بگذارید. از ویتامینها و مواد پروتئینی به میزان کافی در روزهای قبل از جراحی استفاده کنید. شب قبل از جراحی استحمام کنید تا چربی اضافه که ممکن است باکتری‌های پوستی در آن تجمع یافته باشند پاک شود. استرس و اضطراب را از خود دور نگه دارید تا در آرامش بیهوش شوید و با آرامش از بیهوشی خارج شده و بهبودی درد دست را در همان ساعات اولیه بعد از عمل احساس نمایید.

با آرزوی سلامتی و شفای همه بیماران

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان