وزارت خارجه فرانسه: بحران لیبی راه‌حل نظامی و مداخله‌جویانه خارجی ندارد


وزارت خارجه فرانسه: بحران لیبی راه‌حل نظامی و مداخله‌جویانه خارجی ندارد

تهران- ایرنا- وزارت امور خارجه فرانسه به دنبال تاکید امانوئل مکرون رئیس جمهوری این کشور بر ضرورت آتش‌بس معتبر و پایدار در لیبی تصریح کرد: بحران لیبی، راه‌حل نظامی و مداخله‌جویانه کشورهای خارجی ندارد.

براساس اعلام تارنمای وزارت خارجه فرانسه، سخنگوی دستگاه دیپلماسی این کشور به خبرنگاران گفت: برگزاری کنفرانس صلح لیبی یک ابتکار عمل خوب است به طوری که آتش‌بس اعلام شده می‌تواند به توقف بلندمدت خصومت‌ها منجر و یک روند سیاسی واقعی و گفت‌وگو بین احزاب لیبی آغاز شود.

او گفت: ما با شرکای اروپایی خود در تماس نزدیک بوده و در مورد این اصول خاص که هیچ راه حل نظامی - که معاف از قوانین بین‌المللی باشد - و راه‌حل مداخله‌جویانه کشورهای خارجی که از لیبی به عنوان میدان جنگ خود استفاده می‌کنند توافق داریم.

سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه گفت: روی این اصل، یک کنفرانس بین‌المللی با حضور بازیگران اصلی در لیبی و بین‌المللی از جمله سازمان ملل و اتحادیه آفریقا در برلین برگزار می‌شود.

کنفرانس صلح لیبی نوزدهم ژانویه(۲۹ دی‌ماه) به میزبانی برلین در آلمان برگزار می‌شود.
رئیسان جمهوری فرانسه و روسیه روز یکشنبه(۲۲ دی) در خصوص بحران لیبی و ضرورت آتش‌بس فوری و معتبر در این کشور توافق و بر عزم خود برای حل دیپلماتیک بحران در لیبی و کمک به موفقیت کنفرانس بین‌المللی لیبی تاکید کردند.

شکست نشست مسکو برای توافق آتش‌بس در لیبی
به گزارش ایرنا، پیش از کنفرانس صلح لیبی در آلمان، روسیه و ترکیه تلاش کردند میان طرف‌های درگیر در لیبی، آتش‌بس ایجاد کنند. از این رو مسکو طرفین درگیر را به این کشور دعوت کرد اما تلاش‌ها برای به نتیجه رساندن یک آتش‌بس میان طرف‌ین درگیر با وجود حضور خلیفه حفتر در مسکو بی‌نتیجه ماند.

آنگونه که الجزیره انگلیس صبح امروز اعلام کرد، ژنرال «خلیفه حفتر» فرمانده نیروهای موسوم به «ارتش ملی لیبی» که برای توافق با دولت وفاق ملی این کشور به مسکو سفر کرده بود، بدون امضای توافق آتش‌بس خاک روسیه را ترک کرد.

در همین حال گزارش‌ها بیانگر آن است که همزمان با شکست مذاکرات ارتش ملی لیبی و دولت وفاق ملی در مسکو، درگیری‌ها در جنوب طربلس پایتخت این کشور آغاز شده است.
طرف‌های درگیر در لیبی روز شنبه(۲۱ دی) پذیرفته بودند که از یکشنبه(۲۲دی) اقدامات جنگی را متوقف کنند و قرار شده بود برای رسمیت بخشیدن به این آتش‌بس، یک توافقنامه رسمی در مسکو امضا کنند.

مذاکرات وزیران خارجه و دفاع روسیه و ترکیه در فرمت ۲+۲ ساعت ۱۱ صبح دیروز(دوشنبه ۲۳ دی) آغاز و سپس هیأت‌ طرف‌های لیبی به سرپرستی «فائز السراج» رئیس دولت وفاق ملی و خلیفه حفتر رئیس ارتش ملی لیبی به مذاکرات وزیران خارجه و دفاع روسیه و ترکیه به آن پیوستند که بیش از هفت ساعت به طول انجامید.

پس از پایان مذاکرات، اعلام شد که فائز السراج پیش‌نویس توافقنامه آتش‌بس در لیبی را امضا کرده و خلیفه حفتر تا صبح سه‌شنبه برای تصمیم‌گیری برای امضای این سند فرصت خواسته است.
لیبی اینک به کشوری دو پاره تبدیل شده که نیمی از آن را دولتی تحت حمایت سازمان ملل متحد اداره می‌کند و نیمه دیگر آن در دست نیروهایی است که تصرف پایتخت و تسلط کامل بر لیبی را دنبال می‌کنند.

۲۰۲۳

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


40 عکس نقاشی دخترانه جدید، ساده، زیبا، فانتزی و آسان برای پروفایل