مطالعه علت مهاجرت روستاییان به شهر در ارومیه


مطالعه علت مهاجرت روستاییان به شهر در ارومیه

ارومیه- ایرنا- معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری آذربایجان‌غربی گفت: دهستان «نازلو شمالی» در شهرستان ارومیه به عنوان آزمونه /پایلوت/ بررسی علت مهاجرت روستاییان به شهر انتخاب شده و طرح توانمندسازی جامعه روستایی در آن دهستان اجرا و مطالعات لازم در این حوزه انجام می‌شود.

مرتضی حاتمی روز پنج‌شنبه در جلسه کارگروه پیش‌بینی و پیشگیری از گسترش بافت‌های ناکارآمد و حاشیه‌نشینی افزود: برای اجرایی کردن این طرح، دهستان نازلوی شمالی به عنوان پایلوت تعیین‌شده و پس از آن به ترتیب اولویت در سایر دهستان‌ها نیز اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: ادارات و ارگان‌های مجری این طرح برای همکاری اقدامات عملی از جمله احداث سه واحد گلخانه، تقویت بوم‌گردی و ایجاد امکانات رفاهی در روستاهای این دهستان انجام دهند.

وی بیان کرد: کنترل و جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها با ایجاد طرح‌های اشتغال‌زا و تشویقی از اهداف اجرای این طرح است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری آذربایجان‌غربی گفت: رسیدن به اهداف تعیین‌شده در ماده ۸۰ برنامه ششم توسعه، یعنی کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی با اولویت اعتیاد، طلاق، حاشیه‌نشینی، کودکان کار و مفاسد اخلاقی به میزان ۲۵ درصد تا پایان برنامه ششم توسعه از دیگر اهداف اجرای این طرح است.

حاتمی بیان کرد: با اجرای این طرح به میزان قابل ملاحظه‌ای از مهاجرت روستاییان به شهرها و گسترش حاشیه‌نشینی و همچنین آمار اعتیاد، طلاق، کودکان کار و مفاسد اخلاقی کاهش می‌یابد.

وی تاکید کرد: این طرح مستمر بوده و در سال‌های آینده نیز ادامه خواهد داشت.

شناسایی نیازها، وضعیت سکونت‌گاه‌های روستایی، میزان جمعیت جوان روستاهای هدف، روحیه مشارکت پذیری در روستاها و وضعیت بهداشت شاخص‌هایی است که در بررسی علل مهاجرت روستاییان مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

وضعیت بهداشت یکی از بخش‌های زیربنایی در کاهش مهاجرت روستاییان است و برای کاهش سیر مهاجرت به شهرها تامین زیرساخت‌ها در مناطق روستایی باید به‌طور جدی پیگیری شود.

سه هزار روستای دارای شناسه در آذربایجان‌غربی وجود دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی