اندیشه آیت الله نجومی باید در جامعه ترویج شود


اندیشه آیت الله نجومی باید در جامعه ترویج شود

کرمانشاه- ایرنا- رییس اداره فرهنگی اجتماعی شهرداری کرمانشاه گفت: آیت الله نجومی چهره ای برجسته و عالمی عامل بود که باید اندیشه‌های ناب وی در جامعه ترویج شود.

مهدی عبدالمالکی عصر پنجشنبه در مراسم بزرگداشت آیت الله سید «مرتضی نجومی» که در تالار انتظار کرمانشاه برگزار شد، اظهار داشت: ایشان از برجستگان و نامداران عصر کنونی بود که رفتار، گفتار و برخوردش با عموم برای دیگران سرمشق و الگو بود.

وی ادامه داد: تجلیل از این چهره ماندگار جهان اسلام در واقع تجلیل از علم و هنر و انسانیت است که به معنای واقعی کلمه در آیت الله نجومی وجود داشت.

عبدالمالکی با بیان اینکه هنوز ابعاد زیادی از مقام علمی و معنوی آیت الله نجومی برای اقشار مختلف مردم ناشناخته مانده است، گفت: در این همایش سعی شده تا این ابعاد ناشناخته که کمتر به آنها پرداخته شده برای عموم بازگو شود.

این مقام مسوول خاطرنشان کرد: حسن خلق، رفتار متواضعانه و الهی بودن از آیت الله نجومی چهره ای محبوب ساخته است، به گونه ای که پس از سال ها از رحلت ایشان نام و یاد و خاطره اشان با مردم است.

وی در پایان و با بیان اینکه مراسم تجلیل از آیت الله نجومی هفتمین آیین تجلیل از مفاخر استان است، ابراز امیدواری کرد با چنین برنامه هایی قدم های خوبی برای شناساندن هرچه بهتر چهره های ممتاز کرمانشاه برداشته شود.

در این مراسم از تندیس آیت الله سید مرتضی نجومی رونمایی و با اهدای هدایایی از خانواده این عالم ربانی تجلیل شد.

آیت الله سید مرتضی نجومی از هنرمندان و مفسران قرآن ایرانی و عضو پیوسته فرهنگستان هنر و چهره ماندگار هنر ایران بود که ۲۶ بهمن ۱۳۰۷ در کرمانشاه به دنیا آمد.

وی در سال ۱۳۱۴ در دبستان هدایت کرمانشاه به تحصیل پرداخت و تا کلاس ششم آنجا بود که بعد در سال ۱۳۲۱ و ۱۳۲۲ کلاس‌های اول و دوم دبیرستان را نیز گذراند و به تحصیل دروس حوزوی پرداخت.

آیت الله نجومی در سال ۱۳۲۹ خورشیدی (۱۳۶۹ قمری) به شهر نجف رفت و در مدارس سیدمحمد کاظم یزدی، مدرسه آیت‌الله آخوند خراسانی، مدرسه «مرحوم حاج میرزا حسین حاج میرزا خلیل» و مدرسه مرحوم آخوند به تحصیل دروس حوزوی پرداخت و به درجه اجتهاد رسید. وی در سال ۱۳۳۴ با دختر یکی از علمای نجف، سیدعباس ناجی که اصالتاً از اهالی آذربایجان ایران بود ازدواج کرد و از او سه پسر و سه دختر و تعدادی نوه به جای مانده است.

در پی اخراج ایرانیان مقیم عراق توسط بعثی‌ها آیت الله نجومی نیز در سال ۱۳۴۹ به کرمانشاه بازگشت و از آن به بعد در کرمانشاه زندگی کرد و به یکی از چهره‌های پرنفوذ معنوی شهر تبدیل شد.

در آثار به ثبت رسیده از او می‌توان به مجموعه عکسی از آثار خطی او، چند رساله ارزشمند با عناوینی چون رساله بعد معنوی هنر خط، رساله التصویر و التمثیل، رساله الغناء، رساله النجاسه الخمر، تفسیر سورهٔ مومن، و رساله‌ای در تعظیم شعائر اسلامی اشاره کرد.

آیت الله نجومی که از برترین‌های هنر خوش‌نویسی جهان بود، نزد خطاطان بزرگی همچون هاشم بغدادی و احمد نجفی به تمرین و ممارست پرداخت تا در انواع خطوط اسلامی استاد و در خط نسخ و ثلث صاحب‌نام شد و در تذهیب و تشعیر و تجلید و گل و بوته‌سازی آثاری ماندگار پدید آورد.

وی لوح تقدیر در نخستین گردهمایی و جشنواره خوشنویسان جهان را از آن خود نمود و نیز بعنوان چهرهٔ ماندگار ایران در عالم هنر مورد تقدیر قرار گرفت.

آیت الله نجومی ۲۵ آبان سال ۸۸ در ۸۱ سالگی دارفانی را وداع گفت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمانشاه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی