تهیه فیلم «مستند ایل جلالوند» بسیار ارزشمند است


تهیه فیلم «مستند ایل جلالوند» بسیار ارزشمند است

کرمانشاه- ایرنا- فرماندار کرمانشاه تهیه فیلم مستند ایل جلالوند را بسیار ارزشمند توصیف کرد و گفت: همه ما مدیران دولتی موظف هستیم در سرفصل اعتبارات فرهنگی و پژوهشی از این پروژه‌ها حمایت کنیم.

فضل‌اله رنجبر روز یکشنبه بعد از بازدید از تهیه سکانس آخر فیلم مستند ایل جلالوند که در روستای «دارونه» فیلم‌برداری شد، به خبرنگار ایرنا گفت: این مستند باتکیه بر احیا و حفظ سنت‌های بین مردم در زمینه‌های اجتماعی و فرهنگی تهیه شده است و امروز هم در آخرین سکانس این مستند، سنت پسندیده «خون صلح» را به خوبی به نمایش گذاشتند.

منطقه جلالوند دارای قدمت و تاریخ منحصربه‌فردی است

وی گذشت و عفو را از خصلت‌های بارز مردم ایل جلالوند دانست و افزود: این مردم با اجرا کردن سنت خون صلح، آرامش، امنیت و صلح را به جامعه تزریق می‌کنند.

رنجبر منطقه جلالوند و مردم آن را دارای قدمت تاریخی و فرهنگی منحصر به‌ فردی عنوان کرد و شجاعت، وطن‌پرستی و مهمان‌ نوازی را از دیگر ویژگی‌های مردم این منطقه عنوان کرد.

کتاب مستند ایل جلالوند منتشر می‌شود

کارگردان فیلم مستند ایل جلالوند هم به خبرنگار ایرنا گفت: این تنها یک فیلم مستند نیست بلکه ۲ سال فیلم‌برداری پژوهشی انجام شده است که تمام آیین‌های مردم این منطقه مانند شب‌نشینی، شاهنامه‌خوانی، خون‌ صلح و غیره را به صورت تصویری به مخاطب نشان داده‌ایم.

محمود پیری افزود: تاریخ قوم لک را در ابتدای این مستند مشاهده می کنید و علاوه بر زیست‌بوم، جغرافیا و آیین‌های این منطقه، شجره‌نامه‌ای از هر روستا و خانواده آن تهیه کرده‌ایم که تا چند ماه آینده در قالب کتاب ایل جلالوند منتشر می‌شود.

این کارگردان جوان کرمانشاهی گفت: امروز فیلم‌برداری سکانس پایانی این مستند با موضوع خون صلح انجام شد و باوجود اینکه از تعداد محدوی از ریش‌سفیدان دعوت کرده بودیم اما استقبال مردم ما را شوکه کرد و حقیقتا امروز شاهد یک انقلاب فرهنگی در منطقه جلالوند بودیم.

پیری با اشاره به پایان فعالیت هنری خود در کرمانشاه گفت: متاسفانه برای تولید این مستند از هیچ اداره و ارگانی حمایت نشدیم و صدا و سیمای استان موظف است برای استعدادیابی علاقه‌مندان در این حوزه با برنامه عمل کند.

وی افزود: ۴۵ دفتر توسعه سینمایی در کشور وجود دارد که ۴۳ دفتر در تهران و یکی در شیراز و دیگری در کرمانشاه وجود دارد که مدیریت آن را برعهده دارم اما صدا و سیمای کرمانشاه اعتقادی به همکاری با بخش خصوصی ندارد و شاید یکی از دلایل رتبه پایین این مرکز در کشور همین باشد.

این مستند به زودی از شبکه‌های سراسری اول سیما و مستند پخش خواهد شد.

منطقه جلالوند در ۷۰ کیلومتری کرمانشاه و یکی از دهستان‌های بخش مرکزی این شهر می‌باشد که مردم آن در جنوب و شرق کرمانشاه سکونت دارند.

دهستان‌های جلالوند دارای طبیعتی بکر، چشم‌نواز و غالبا پوشیده از جنگل‌های بلوط است و ظرفیت بسیار بالایی برای گردشگری و جذب گردشگر دارد.

این منطقه کوهستانی که در قدیم تفرجگاه بسیاری از بزرگان بوده است، امروز می‌تواند میزبان عاشقان طبیعت و گردشگران زیادی از سراسر کشور باشد.

علاوه بر کوه‌های پوشیده از درختان بلوط و چنار، چشمه‌سارهای زیبا و آب‌ و هوای ناب، بقعه مبارکه سیدفرخ در روستای خوبیاران، سان (سنگ) رستم، قلعه چهر و کوه بلند گنجره، از دیگر امکان دیدنی و گردشگری منطقه جلالوند است.

گوردخمه سان رستم در ۶۴ کیلومتری جنوب کرمانشاه قرار دارد و درون یک سنگ هرمی شکل به ارتفاع پنج متر اتاقی کنده شده است.

تهیه فیلم «مستند ایل جلالوند» بسیار ارزشمند است گوردخمه سان رستم در منطقه جلالوند کرمانشاه

از آنجا که بیشتر گوردخمه‌های غرب ایران مادی و هخامنشی هستند می‌توان سان رستم را هم از این دوره خواند و البته برخی هم عقیده دارند این بنا متعلق به دوره ساسانیان است.

منطقه جلالوند که دارای ۷۵ روستا است، بین دهستان‌های عثمانوند، هلیلان، هرسم و رودخانه سیمره واقع شده است به نحوی که از شمال به ماهیدشت، از جنوب به هلیلان، از شرق به عثمانوند و از غرب هم به اسلام‌آبادغرب محدود است.

جاده اصلی این منطقه، از کرمانشاه شروع شده و با گذر از شهر هلشی و روستای بوژان به روستای چنار، مرکز دهستان جلالوند، می‌رسد.

کشاورزی یک چهارم از منطقه جلالوند به صورت آبی و مابقی آن به شکل دیم انجام می‌شود.

مردم ایل جلالوند مدتی است کوچ نمی‌کنند و تعداد کمی از آنها در روستای خود به کشاورزی اشتغال دارند و بیشترشان در شهر کرمانشاه زندگی می‌کنند.

بسیاری از مردم ایل جلالوند، پیرو مذهب شیعه و برخی طوایف هم یارسانی هستند.

تهیه فیلم «مستند ایل جلالوند» بسیار ارزشمند است گروه فیلمبرداری در حال تهیه مستند ایل جلالوند

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

معرفی بهترین خودروهای تاریخ کشور آلمان