بارندگی در فصول مرطوب باعث افزایش انتشار «دی‌اکسید کربن» می‌شود


بارندگی در فصول مرطوب باعث افزایش انتشار «دی‌اکسید کربن» می‌شود
طبق یک مقاله تحقیقاتی پژوهشگران فاش کرده اند که بارش بیشتر در فصول مرطوب سبب آزاد شدن بیشتر دی اکسید کربن از خاک می شود.

به گزارش فارس به نقل از شینهوا، طبق یک مقاله تحقیقاتی که اخیرا در ژورنال Ecology and Evolution منتشر شده است، پژوهشگران چینی فاش کرده اند که بارندگی بیشتر در فصول مرطوب سبب آزاد شدن بیشتر دی اکسید کربن از خاک می شود.

محققان باغ گیاه شناسی جنوب چین تحت آکادمی علوم چین( CAS) آزمایش دستکاری بارش را برای شبیه سازی یک فصل مرطوب با تأخیر و یک فصل مرطوب با بارندگی بیشتر در طی یک دوره سه ساله از ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵ انجام دادند؛ آن ها امیدوار بودند که یاد بگیرند نحوه تغییرات بارندگی فصلی بر تنفس خاک، به خصوص در جنگل های گرمسیری فصلی تأثیر می گذارد.

نتایج نشان داد که تأخیر در فصل مرطوب بطور چشمگیر رطوبت ماهانه در طول فصل خشکی را افزایش می دهد، در حالیکه فصل مرطوب با بارندگی بیشتر تأثیر معنی داری بر رطوبت ماهانه خاک ندارد.

در سال ۲۰۱۵، تأخیر در فصل مرطوب باعث افزایش چشمگیر سطح برگ و زیست توده میکروبی خاک، ولی باعث کاهش زیست توده ریشه ریز شده است. این نشان داد که فصل مرطوب تأخیر انتشار دی اکسید کربن از میکروب های خاک را تسریع می کند.

در همین حال، فصل مرطوب با بارندگی بیشتر باعث افزایش قابل توجه تجزیه بستر و تسریع انتشار دی اکسید کربن از خاک شد.

براین اساس هم یک فصل مرطوب با تأخیر و هم یک فصل مرطوب با بارندگی بیشتر تأثیر چشمگیر در تنفس خاک و اکوسیستم آن خواهد داشت.

آزمایش دستکاری بارش در ایستگاه تحقیقاتی Xiaoliang برای اکوسیستم های ساحلی گرمسیری در استان گوانگدونگ در جنوب کشور چین انجام شد.

بارندگی در فصول مرطوب باعث افزایش انتشار «دی‌اکسید کربن» می‌شود

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز جهانی خلبان به همسرم و عشقم + عکس نوشته و استوری