تقریباً همهٔ خودروسازان بزرگ دنیا در حال سرمایهگذاری روی توسعهٔ خودروهای الکتریکی هستند و فورد و جنرال موتورز هم از این قاعده مستثنی نیستند. این دو شرکت همچنین طی سالهای گذشته تعدادی از محصولات سنتی خود را حذف کردهاند. در این شرایط اما کوپههای V8 فورد و جنرال موتورز هنوز زندهاند و بازار آنها هنوز رونق دارد و حالا این دو ماشین که از سال 1967 تاکنون همواره رقیب مستقیم یکدیگر بودهاند، بار دیگر به مصاف هم رفتهاند تا با تجدیدترین ویژگیها و تسلیحات خود بتوانند در این نبرد تاریخی پیروز شوند.
با توجه به اینکه موستانگ و کامارو هماکنون با پیشرانههای مختلفی به بازار عرضه میشوند، برگزاری یک آزمون مقایسهای بین آنها میتواند مثل کلاسهای وزنی مسابقات بوکس حرفهای باشد که شامل مکسوزن، خروسوزن، سبکوزن، میانوزن و… میشود. برای این رقابت از بین مدلهای مختلف دو خودرو معادل سبکوزن را انتخاب کردهایم یعنی کامارو SS 1LE و موستانگ GT پرفورمنس پک سطح دو. اینها خودروهای قدرتمندی هستند اما وزن سبکی دارند.
شورلت برای مدل 2019 کامارو را مورد فیسلیفت قرار داد و سپس همین نسخهٔ جدید برای مدل 2020 یک فیسلیفت جزئی دیگر را هم تجربه کرد تا چهرهٔ آن کمتر از مدل 2019 زشت باشد؛ اما این مهم نیست چراکه زیر کاپوت SS 1LE همان پیشرانهٔ 6.2 لیتری V8 با 455 اسب بخار قدرت قرار دارد و ازآنجاییکه نسخههای 1LE برای ارائهٔ لذت رانندگی در نظر گرفته شدهاند، تمام مدلهای SS 1LE از گیربکس شش سرعتهٔ دستی استفاده میکنند. پکیج پرفورمنس پیست 1LE همچنین رینگهای 20 اینچی با لاستیکهای تابستانی گودیر ایگل F1 سوپرکار، کنترل مغناطیسی کمکفنرها، ترمزهای بزرگتر، صندلیهای جلوی ریکارو، اگزوز دوحالته و دیفرانسیل لغزش محدود با کنترل الکترونیکی را به همراه برخی مشخصههای ظاهری را هم ارائه میکند. به این مجموعه، ضبط کنندهٔ اطلاعات پرفورمنس با قیمت 1300 دلار و سیستم اطلاعاتی-سرگرمی پریمیوم با قیمت 495 دلار هم اضافه شد تا قیمت این کامارو SS 1LE مورد آزمایش به 51,790 دلار برسد.
هنگامیکه فورد تشخیص داد پکیج پرفورمنس معمولی کافی نیست و از سوی دیگر مدل شلبی GT350 هم برای برخی از خریداران بیشازحد نیاز است، موستانگ GT پرفورمنس پکیج سطح دو (بهطور مخفف PPL2) را ارائه کرد. این پکیج با قیمت 6500 دلار، کمکفنرهای مگنتورلوجیکال، فنرهای سفتتر، آنتیرول بار پهنتر، دیفرانسیل لغزش محدود تورسن، ترمزهای ارتقاءیافته و رینگهای 19 اینچی با لاستیکهای مسابقهای-خیابانی میشلن پایلوت اسپرت کاپ 2 را به همراه دارد. در موستانگ اما باید برای صندلیهای ریکارو 1595 دلار و اگزوز چندحالته 895 دلار دیگر هم پرداخت کرد. مثل 1LE، پکیج PPL2 هم فقط با گیربکس شش سرعتهٔ دستی ارائه میشود. با همهٔ اینها، قیمت موستانگ GT مورد آزمایش به 51,640 دلار رسیده و بنابراین اختلاف قیمت دو خودرو تنها 150 دلار است.
مقام دوم: فورد موستانگ GT PPL2
محاسن: کابین و صندوق نسبتاً جادار، احساس ترمز عالی
معایب: بهراحتی لاستیکهای گرانقیمت میشلن را دود میکند، در جادههای ناهموار سواری وحشتناکی دارد
نتیجه: در این رقابت خودروی بهتری است اما ماسل کار بهتری نیست
فورد در این رقابت با اختلاف تنها سه امتیاز شکست خورد که هرچند اختلاف نزدیکی است اما در هیچ شرایطی آزمایشکنندگان سوار شدن بر موستانگ را به کامارو ترجیح نمیدادند. در بزرگراهها، لاستیکهای میشلن موستانگ با صدای بلند آواز میخواندند که این موضوع به همراه عدم توانایی مقابله با آسفالتهای پوشیده از آب موجب شد خودرو هنگام عبور از بین مناطق ساختمانی در هنگام بارش باران عصبی شود. تعلیق سفت PPL2 نیز موجب میشد موستانگ نسبت به ناهمواریهای آزادراهها حساستر از کامارو باشد؛ اما نباید فراموش کرد که این یک خودرو عملکرد محور است و بنابراین خانهٔ اصلی آن بیشتر جادههای پیچدرپیچ است.
درواقع اگر کامارو در این آزمون حضور نداشت ما واقعاً مجذوب موستانگ میشدیم. لاستیکهای کاپ 2 این ماشین چسبندگی بسیار زیادی دارند و به همین دلیل در آزمون ما توانست بهطور متوسط شتاب جانبی 1.13 جی را به ثبت برساند اما همهچیز چسبندگی نیست. فرمان موستانگ در عمل کمی سبک احساس میشود و شیفترهای آن بهاندازهٔ کافی دلنشین نیستند اما پدال ترمز PPL2 هیچ مشکلی نداشته و کاملاً محکم است که به راننده اجازه میدهد مرتباً نیروی ترمز را مطابق با شرایط تنظیم کند. پیشرانهٔ 5 لیتری DOHC هشت سیلندر 460 اسب بخاری موستانگ نیز 5 اسب بخار قدرت بیشتری نسبت به موتور حجیمتر کامارو دارد اما موستانگ برای رسیدن به اوج قدرت خود نسبت به کامارو به 1000 rpm دور موتور بیشتری نیاز دارد (7 هزار در برابر 6 هزار rpm).
اما تفاوت واقعی بین این دو پیشرانه را گشتاور مشخص میکند زیرا فورد با 570 نیوتن متر، 47 نیوتن متر گشتاور کمتری نسبت به شورلت دارد و موتور 5 لیتری آن برای اینکه به اوج این گشتاور برسد نیز به صدها rpm بیشتری هم نیاز دارد. این کمبود گشتاور در جاده بسیار بیشتر احساس میشود و رانندهٔ موستانگ واقعاً باید با موتور کلنجار برود تا بتواند حداکثر استفاده را از آن داشته باشد. مثلاً در آزمون رسیدن از سرعت 8 کیلومتر بر ساعت به 96 کیلومتر بر ساعت که بهگونهای طراحی شده تا نشانگر شرایطی باشد که بیشتر خریداران در رانندگیهای روزانه تجربه میکنند، فورد نیم ثانیه از شورلت عقبتر است که هرچند ممکن است خیلی به نظر نرسد اما در عمل خیلی زیاد احساس میشود.
در بخش اول امتیازدهی که شامل آیتمهایی مثل راحتی، جاداری، ارگونومی و طراحی میشود اما موستانگ بر کامارو برتری داشت زیرا ظاهر بیرونی شیک آنرا به چهرهٔ دیوانه مانند کامارو ترجیح میدهیم و کابین موستانگ نیز برخلاف کامارو با ارگونومی دشمنی ندارد. همچنین ماسل کار فورد در لاستیکها، ترمزها و پایداری در جاده هم کمی برتری دارد اما اختلاف آن به حدی نیست که بتواند موستانگ را پیروز میدان کند زیرا از سوی دیگر، در هزینههای نگهداری برتری با کامارو است. مثلاً برای تعویض هرکدام لاستیکهای موستانگ باید حدود 400 دلار هزینه کرد درحالیکه این رقم در کامارو برای لاستیکهای جلو 280 دلار و عقب 310 دلار است.
مقام اول: شورلت کامارو SS 1LE
محاسن: فرمان دقیق و احساسی، پیشرانهٔ قلدر، کیفیت سواری مناسب برای رانندگیهای روزانه
معایب: این کابین لعنتی، فیسلیفتی که ظاهر آنرا خراب کرد
نتیجه: یک خودروی اسپرت با احساس یک ماسل کار، یک ماسل کار با ظرافت یک خودروی اسپرت
بارها و بارها از کابین تنگ و ارزانقیمت و همینطور طراحی بیرونی ترسناک کامارو شکایت کردهایم پس شورلت لطفاً این ضعفها را در نسل بعدی برطرف کنید (اگر نسل جدیدی در کار باشد). در اینجا اما بازهم تکرار میکنیم. طراحی کابین کامارو مضحک است. در اینجا کیفیت متریال زیر حد استاندارد است و هر چیزی که راننده به آن نیاز داشته باشد مثل پورت USB یا تنظیمکنندهٔ آینهها در زاویهٔ ناخوشایندی نسبت به او قرار دارد. مشکل دیگر اینکه چرا ما باید در خودرویی به این بزرگی احساس تنگی کنیم؟
اما از این مشکلات که بگذریم، هیچچیز دیگری در SS 1LE نیست که آنرا دوست نداشته باشیم. کیفیت سواری آن بهقدری خوب است که حتی علاقهمندان قدیمیتر هم شکایتی نخواهند داشت و با وجود تنظیم تهاجمی تعلیق و لاستیکهای چسبنده، خودروی انعطافپذیری است. کامارو نهفقط در بزرگراهها بلکه در جادههای پیچدرپیچ هم عالی است و هرچند خودروی بازیگوشی نیست اما در عوض دقیق است. سیستم فرمان کامارو بسیار دقیق عمل میکند و هرچند لاستیکهای جلوی باریکتری نسبت به موستانگ دارد اما در چرخشها فوری و مطمئن عمل میکند.
SS 1LE با لاستیکهای گودیر که قدری کمتر تهاجمی هستند، شتاب جانبی 1.11 جی را ثبت میکند، از سرعت 110 کیلومتر بر ساعت ظرف 42.6 متر متوقف میشود و آزمون اسلالوم را با سرعت 73 کیلومتر بر ساعت پشت سر میگذارد. این اعداد تقریباً با موستانگ برابر هستند اما تفاوت اینجا است کامارو این کارهای برجسته را بهراحتی و بدون اینکه متحمل فشاری شود انجام میدهد؛ اما علاوه بر این، چیزی که واقعاً باعث میشود کامارو از موستانگ فاصله بگیرد پیشرانه است. هرچند این روزها شاهد انقراض موتورهای حجیم تنفس طبیعی V8 هستیم اما دوست داریم تا زمانی که این 6.2 لیتری V8 زنده است با آن رانندگی کنیم.
این موتور اساساً همیشه بدون توجه به حالت رانندگی، خشمگین است و هرچند بهگونهای برنامهنویسی شده که حداقل در حالتهای رانندگی کمتر اسپرت، موتور رامی باشد اما در آزمایش ما همواره شخصیتی وحشی، قلدر و عصبانی داشت. همچنین حتی با ضرایب نسبتاً بلند گیربکس شش سرعتهٔ دستی کامارو، این V8 همیشه آمادهٔ تحویل هر قدرتی است که راننده بخواهد؛ بنابراین در پایان باید گفت 1LE یک پکیج پرفورمنس کامل است که کامارو SS را به خودروی بهتر و جذابتری تبدیل میکند.
مشخصات فنی
شورلت کامارو SS 1LE | فورد موستانگ GT PPL2 | |
پیشرانه | 6.2 لیتری V8 | 5.0 لیتری V8 |
قدرت | 455 اسب بخار | 460 اسب بخار |
گشتاور | 617 نیوتن متر | 570 نیوتن متر |
ردلاین | 6500 rpm | 7400 rpm |
گیربکس | 6 سرعته دستی | 6 سرعته دستی |
محور محرک | عقب | عقب |
شتاب صفر تا 96 | 4.0 ثانیه | 4.2 ثانیه |
شتاب صفر تا 160 | 9.1 ثانیه | 9.5 ثانیه |
شتاب 8 تا 96 کیلومتر | 4.5 ثانیه | 5.0 ثانیه |
مسافت 400 متر | 12.3 ثانیه | 12.6 ثانیه |
حداکثر سرعت | 265 کیلومتر/ساعت | 250 کیلومتر/ساعت |
توقف از 110 کیلومتر | 42.6 متر | 42.3 متر |
شتاب جانبی | 1.11 جی | 1.13 جی |
سرعت در اسلالوم | 73 کیلومتر/ساعت | 73 کیلومتر/ساعت |
وزن خالص | 1711 کیلوگرم | 1733 کیلوگرم |
توزیع وزن | 54 به 46 جلو/عقب | 55 به 45 جلو/عقب |
نسبت قدرت به وزن | 3.7 کیلو به اسب بخار | 3.7 کیلو به اسب بخار |
طول | 4,783 میلیمتر | 4,788 میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | 2,811 میلیمتر | 2,720 میلیمتر |
حجم صندوق بار | 255 لیتر | 395 لیتر |
ظرفیت باک | 72 لیتر | 60 لیتر |
مصرف سوخت | 12.4 لیتر ترکیبی | 13.0 لیتر ترکیبی |
قیمت پایه | 51,790 دلار | 51,640 دلار |
قیمت تستشده | 44,995 دلار | 44,950 دلار |
مجموع امتیاز | 202 | 199 |