رکور تولید بعد از 20 سال در واگن‌پارس اراک شکسته شد


رکور تولید بعد از 20 سال در واگن‌پارس اراک شکسته شد

اراک - ایرنا - مدیرعامل شرکت واگن‌پارس اراک گفت: این واحد صنعتی با تولید بیش از 450 دستگاه انواع واگن در سال جاری بعد از 20 سال رکورد تولید خود را شکست.

«محمدرضا مختاری» روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: امسال تولید ۵۰۰ واگن باری در شرکت واگن پارس اراک هدفگذاری شد که با توجه به تامین مواد اولیه مورد نیاز و هماهنگی مثال زدنی بین مدیریت، کارکنان و پیمانکاران از مرز ۵۰۰ دستگاه نیز عبور خواهد کرد.

وی ادامه داد: با وجود شرایط تحریم، مواد اولیه مورد نیاز در تولید لوکوموتیو نیز اکنون وارد شرکت واگن‌پارس اراک شده و قرارداد ساخت ۱۰ دستگاه لوکوموتیو نیز بین این شرکت و یک شرکت بهره‌بردار داخلی منعقد شده و بعد از ۱۵ سال، تولید این محصول نیز در واگن پارس کلید خورد.

مدیرعامل شرکت واگن‌پارس اراک اظهار داشت: تولید ۵۰۰ دستگاه واگن باری در این واحد تولیدی در حالی اتفاق می‌افتد که سه سال پیش تولید این محصول در واگن پارس به کمتر از ۳۰ دستگاه رسیده بود اما در سه سال گذشته، تولید روندی افزایشی پیدا کرد.

مختاری اضافه کرد: در طول سه سال گذشته حتی یک ریال تسهیلات نه به واگن‌پارس و نه به شرکت‌های بهره‌بردار طرف قرارداد این شرکت پرداخت نشده و تنها با جلب اعتماد شرکت‌های پیمانکاری قطعات و مواد اولیه مورد نیاز تامین و بعد از فروش محصولات مطالبات این شرکت‌ها پرداخت شد.

وی بیان کرد: با وجود همه مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم‌ها، اکنون ظرفیت تولید واگن باری در شرکت واگن پارس به بیش از ۵۰ درصد رسیده اما در تولید واگن‌های باری به دلیل قیمت تمام شده بسیار بالا همچنان نیازمند حمایت‌های ویژه و به خصوص پرداخت تسهیلات به شرکت‌های بهره‌بردار هستیم چرا که در غیر این صورت شرکت‌های بهره‌بردار توانایی خرید این محصولات را ندارند و نمی توان ظرفیت تولید واگن مسافری را تقویت کرد.

مدیرعامل شرکت واگن‌پارس اراک اضافه کرد: در سال جاری هفت واگن مسافری در این واحد صنعتی تولید و تحویل شرکت‌های بهره‌بردار شد و عملیات ساخت چهار واگن مسافری دیگر نیز در این شرکت جریان دارد، در صورتی که ظرفیت تولید واگن مسافری در واگن‌پارس بیش از ۱۰۰ دستگاه است و با پرداخت تسهیلات به شرکت‌های بهره‌بردار می توان این ظرفیت را فعال و زمینه اشتغال و ذخیره ارزی هر چه بیشتر را در کشور فراهم کرد.

مختاری با بیان اینکه تولید در شرکت واگن پارس به سه شاخه اصلی واگن مسافری، باری و لوکوموتیو تقسیم می‌شود، بیان کرد: هم اکنون بیش از ۷۰ درصد از واگن‌های ناوگان ریلی کشور تولید این شرکت هستند که این مهم نشان از ظرفیت بسیار بالای واگن پارس دارد و با حمایت‌های دولتی می‌توان این ظرفیت را به حداکثر ممکن رساند.

وی گفت: اگر چه اکنون رونق تولید در شرکت واگن‌پارس اراک محقق شده اما این مهم تنها باعث تامین هزینه‌های جاری و جلوگیری از اعتصابات کارگری شده است و این واحد تولیدی توان پرداخت مطالبات ۱۵ سال پیش امورمالیاتی، بیمه تامین اجتماعی و بانک‌ها را ندارد و نهادهای مذکور باید فرصت بیشتری را به شرکت واگن پارس اراک برای دریافت مطالبات خود بدهند.

واگن پارس اراک واحد تولیدی مادر تخصصی محصولات ریلی در ایران و خاورمیانه است که در سال ۱۳۵۴ در اراک تاسیس شد و در سال ۱۳۶۴ با سرمایه گذاری سازمان صنایع و نوسازی ایران به یکی از زیر مجموعه‌های این سازمان پیوست.

کارگاه‌های تولیدی واگن پارس اراک در فضایی به وسعت ۳۳ هکتار جانمایی شده و این شرکت به‌عنوان بزرگترین سازنده انواع لوکوموتیو، واگن‌های باری، مسافربری و مترو در خاورمیانه است و محوریت تولید و تعمیر خودروهای حمل و نقل ریلی ایران را دارد.

تا کنون ۱۲ هزار انواع واگن باری (نیمی از واگن‌های باری کشور)، ۴۰۰ دستگاه واگن مسافربری و ترنست و ۳۰۰ واگن مترو در شرکت واگن پارس اراک تولید شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)