با سوپربول، مهم ترین رویداد ورزشی آمریکا آشنا شوید؛ نگاهی به آمار و ارقام فینال لیگ فوتبال آمریکایی


با سوپربول، مهم ترین رویداد ورزشی آمریکا آشنا شوید؛ نگاهی به آمار و ارقام فینال لیگ فوتبال آمریکایی

در این مطلب نگاهی داریم به مهم ترین و پربیننده ترین مسابقه ورزشی آمریکا.

طرفداری- چیزی تا سوپربول پنجاه و چهارم و دیدار حساس کنزاس سیتی چیفس و سن فرانسیسکو فورتی ناینرز باقی نمانده است. به همین مناسبت نگاهی داریم به مسابقه سوپربول و آمار و ارقام این مسابقه را بررسی می کنیم. سال های پیش نیز در طرفداری از سوپربول مطالب متنوعی را خوانده بودید. تاریخچه مختصری از این بازی و آمار شگفت انگیز سوپربول. در این مطلب نیز ضمن نگاهی به تاریخچه این مسابقه، به برخی از مهم ترین رکوردها و آمار جالب این مسابقه نگاهی می اندازیم.

سوپربول به فینال مسابقات لیگ NFL گفته می شود. مانند ورزش های دیگر کشور آمریکا، تیم ها ابتدا در فصل عادی به رقابت می پردازند و سپس تیم های برتر هر کنفرانس به پلی آف می رسند. قهرمان هر کنفرانس که مشخص شد، در آخر دو تیم قهرمان با یکدیگر بازی می کنند که نام این دیدار سوپربول است. سوپربول بعد از ادغام دو لیگ (NFL (National Football League و (AFL (American Football League به وجود آمد. اولین مسابقه سوپربول نیز در سال 1966 بازی شد. نکته جالب سوپربول استفاده بسیار مردم در آن روز از مواد غذایی است، به صورتی که بعد از عید شکرگزاری، روز مسابقه سوپربول بیشترین مصرف مواد غذایی را بین مردم آمریکا دارد. سوپربول پربیننده ترین رویداد ورزشی آمریکا نیز به شمار می رود. سوپربول سال 2015 که میان نیوانگلند پتریتس و سیاتل سی هاوکس برگزار شد، با بیشتر از 114 میلیون بیننده در آمریکا، رکورد پربیننده ترین برنامه تلویزیونی تاریخ آمریکا را شکست. تبلیغات میان نیمه بازی سوپربول هم دیگر گفتن ندارد و گران قیمت ترین تبلیغات به شمار می روند. همچنین از جذابیت های سوپربول، اجرا بزرگ ترین و بهترین خواننده های دنیا در میان نیمه است.

با سوپربول، مهم ترین رویداد ورزشی آمریکا آشنا شوید؛ نگاهی به آمار و ارقام فینال لیگ فوتبال آمریکایی

جام زیبایی که به برنده سوپربول داده می شود، به جام لومباردی معروف است. وینس لومباردی فوتبالیست حرفه ای بود، ولی همه او را در مقام مربی می شناسند، جایی که در دهه 1960 میلادی، موفق شد تیم گرین بی پکرز را در مدت 7 سال به 5 قهرمانی برساند از جمله سه قهرمانی لیگ NFL (قبل از تشکیل سوپربول) و دو قهرمانی سوپر بول های 1 و 2. لومباردی خیلی غیر منتظره و در سال ١٩٧٠ و در حالی که تنها 57 سال داشت، به علت سرطان از دنیا رفت. یک سال بعد نام لومباردی وارد تالار مشاهیر فوتبال حرفه ای شد. خیلی ها او را بهترین سرمربی تاریخ فوتبال آمریکایی می دانند و برای تقدیر از وی، نام او را روی جام قهرمانی سوپربول گذاشتند.

با سوپربول، مهم ترین رویداد ورزشی آمریکا آشنا شوید؛ نگاهی به آمار و ارقام فینال لیگ فوتبال آمریکایی

اگر قهرمانی های قبل از ادغام لیگ های NFL و AFL را به شمار نیاوریم و تنها تاریخچه سوپربول را حساب کنیم، نیوانگلند پتریتس به لطف بیل بلیچیک و تام بریدی، هم رکورددار قهرمانی است و هم رکورددار حضور در سوپربول. نیوانگلند پتریتس با 6 قهرمانی به صورت مشترک با پیتسبرگ استیلرز رکورددار است. پتریتس 5 حضور دیگر در سوپربول را نیز تجربه کرده است. از 11 حضور نیوانگلند در سوپربول، 9 حضور مربوط به دوران بیل بلیچیک و تام بریدی می شود، از جمله تمام 6 قهرمانی. تیم های دالاس کاوبویز و سن فرانسیسکو فورتی ناینرز نیز هر کدام با 5 قهرمانی در رده بعدی قرار دارند. فرنچایزهای کلیولند براونز، دیترویت لاینز، هیوستون تکسنز و جکسن ویل جگوارز تا به حال به سوپربول نرسیده اند. دو تیم مینسوتا وایکینگز و بوفالو بیلز تا به حال 4 بار در سوپربول حاضر بودند و هر 4 دیدار را واگذار کردند. بیلز از سال 1990 تا 1993 به 4 سوپربول متوالى رسید و در هر 4 تا شکست خورد. آریزونا کاردینالز، آتلانتا فلکنز، کارولینا پنترز، لس آنجلس چارجرز، تنسى تایتنز و سینسیناتى بنگالز نیز از دیگر تیم هایى هستند که تا به حال موفق به فتح سوپربول نشده اند.

با سوپربول، مهم ترین رویداد ورزشی آمریکا آشنا شوید؛ نگاهی به آمار و ارقام فینال لیگ فوتبال آمریکاییتام بریدی، کوارتربک نیوانگلند پتریتس

تام بریدی، کوارتربک نیوانگلند پتریتس با 6 قهرمانی در سوپربول، رکورددار قهرمانی در این مسابقه به عنوان بازیکن است. بریدی همچنین با 4 بار کسب جایزه MVP سوپربول، در این زمینه نیز رکورددار است. چارلز هیلی، لاین بکر سابق تیم های سن فرانسیسکو فورتی ناینرز و دالاس کاوبویز با 5 قهرمانی در رده بعدی قرار دارد. بازیکنان زیادی نیز تا به حال 4 بار فاتح سوپربول شده اند، از جمله جو مانتانا، کوارتربک سابق سن فرانسیسکو فورتی ناینرز. بیل بلیچیک، سرمربی نیوانگلند پتریتس نیز با 6 قهرمانی، رکورددار قهرمانی میان مربی ها است. بعد از بلیچیک، چاک نول، سرمربی فقید پیتسبرگ استیلرز با 4 قهرمانی در رده بعد قرار دارد.

با سوپربول، مهم ترین رویداد ورزشی آمریکا آشنا شوید؛ نگاهی به آمار و ارقام فینال لیگ فوتبال آمریکاییبیل بلیچیک، سرمربی نیوانگلند پتریتس

مطالعه یادداشت های مهم فوتبال آمریکایی:

قوانین فوتبال آمریکایی

معرفی تیم های حاضر در لیگ فوتبال آمریکایی NFL

نحوه انجام مسابقات در طول یک فصل

بهترین بازیکنان لیگ NFL

اصطلاحات رایج NFL

پروبول چیست؟ با مسابقه آل استار لیگ فوتبال آمریکایی NFL آشنا شوید

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رابطه جنسی زیر دوش آب در حمام با همسر خوب است یا بد؟