شال امیری کرمان در جشنواره صنایع دستی فجر حائز رتبه شد


شال امیری کرمان در جشنواره صنایع دستی فجر حائز رتبه شد

کرمان - ایرنا - مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمان گفت: شال امیری با طرح سینه‌ریز در چهارمین جشنواره صنایع دستی فجر حائز رتبه شد.

فریدون فعالی روز شنبه ضمن گرامیداشت ایام الله دهه مبارک فجر با اشاره به ارسال ۹ اثر صنایع دستی استان کرمان به چهارمین جشنواره فجر صنایع دستی افزود: از بین آثار مذکور شال امیری کرمان با طرح سینه ریز به نام شرکت شال امیری موفق به دریافت جایزه و تندیس این جشنواره شد.

وی با اشاره به اینکه در این جشنواره محصولات صنایع دستی از لحاظ اصالت هنر، زیبایی اثر، استفاده از طراحی سنتی، استفاده از مواد اولیه بومی و غیره مورد بررسی قرار گرفتند، ادامه داد: آیین اختتامیه چهارمین جشنواره صنایع‌دستی فجر با حضور دکتر مونسان، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، ۲۰ بهمن ۹۸ ساعت ۱۰ صبح در سالن اجتماعات موزه ملی ایران برگزار می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان ادامه داد: در این آیین به برگزیدگان با اهدا لوح تقدیر و تندیس جشنواره تجلیل خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: آثار برگزیده چهارمین جشنواره صنایع دستی فجر، در نمایشگاه موزه ملی ایران واقع در خیابان امام خمینی ابتدای خیابان ۳۰ تیر به نمایش گذاشته شده است.

شال امیری کرمان محصول ارزشمندی از نوعی تکنیک بافت ظریف و پیچیده و همچنین از مرغوب‌ترین نوع پشم و کرک طبیعی بافته شده و نقش و نگار فرهنگ ایران و کرمان را با خود به همراه دارد که توسط شرکت شال امیری کرمان پس از یک وقفه ۱۵۰ ساله احیا شده است.

شرکت کرمان مجازی (شال امیری کرمان) از سال ۱۳۹۵ به منظور احیای شال سنتی و دست بافت (پس از یک رکود ۱۵۰ ساله) فعالیت خود را آغاز کرد.

شال، دست بافته‌ طبیعی و هنر ماندگاری است که پیشینه‌ای چند هزار ساله داشته و بر اساس اسناد تاریخی، لباس دولمتردان ایرانی و سوغاتی ارزشمند برای خانواده‌های سلطنتی اروپایی بوده است.
امیرکبیر به منظور حمایت از هنر و صنعت شالبافی دستور داد از این محصول به عنوان هدیه و سوغات در اعیاد و در زمان اعطای خلعت استفاده شود لذا نام 'شال امیری' حتی پس از افول شالبافی باقی ماند.
پس از یک وقفه‌ ۱۵۰ ساله در سال ۱۳۹۵ به پیشنهاد علیرضا رزم حسینی استاندار وقت کرمان، شرکت شال امیری کرمان به منظور احیای دوباره این هنر ماندگار و کالای نفیس فرهنگی، کار خود را آغاز کرد و پس از رونمایی از دستگاه جدید شالبافی توسط معاون علم و فناوری رئیس جمهوری در ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ اولین نمونه شال دست بافت تولید و عرضه شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


6 مرزبان بازداشت شده به کشور بازگشتند