دومین جشنواره چله قصه‌ها در میبد آغاز به کار کرد


دومین جشنواره چله قصه‌ها در میبد آغاز به کار کرد

یزد- ایرنا- همزمان با ایام الله دهه مبارک فجر، دومین جشنواره چله قصه‌ها روز شنبه با 92 قصه در سالن فیروز آموزش و پرورش میبد شروع به کار کرد.

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد عصر امروز در این ارتباط به ایرنا گفت: قصه واره چله قصه‎ها با سرود جمهوری اسلامی و قرائت قرآن و ترجمه به صورت قصه گویی توسط یکی از اعضای هفت ساله کانون آغاز شد.

سیدحسین پیغمبری افزود:فرآیند قصه واره به این صورت است که اجرای قصه گویان در ۲ روز انجام می شود و در روز اختتامیه سه نفر از افراد موفق در بخش‌های مختلف پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها ، زنان و مردان ، کودک ار ۷ سال تا ۱۲ سال ، نوجوان از ۱۲ تا ۱۶ سال و همچنین قصه گویان ۹۰ ثانیه ای بدون رتبه بندی معرفی می‌شوند.

وی ادامه داد: بعد از آن با اجرای شکل جدید یا فرآیند دوم جشنواره همه قصه گویان به مدت ۱۰ ماه به قصه گویی در مناطق محروم هر شهرستان می پردازند هرچه مکان دور از شهر و جذب مخاطب بیشتر باشد امتیاز قصه گو بیشتر است.

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد در ادامه اظهار داشت :شکل دوم جمع آوری امتیاز شرکت در طرح «خشت خشت یک قصه» است که قصه گو در محیطی که قصه مربوط به آن است رفته و به قصه گویی می‌پردازد.

وی گفت: با این اجرا قصه گو در مکان تاریخی مانند نارین قلعه می رود و قصه آن مکان را برای گردشگران تعریف می‌کند و به این گونه هویتی مضاعف به آن مکان تاریخی می‌دهد ، همچنین قصه گو می‌تواند در شکل سوم یعنی بر روی صحنه‌های نمایشی و یا در خانه های بومگردی به قصه گویی بپردازد.

این مسئول تصریح کرد: هر سه شکل اجرا امتیازهای خاص خودش را دارد و در اختتامیه جشنواره سال بعد که در بافق است با جمع آوری امتیازها در هر بخش رتبه های اول تا سوم معرفی می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: با این اجرا آنچه در جشنواره ارائه می‌شود با وقتی که گذاشته شده صورتی کاربردی پیدا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه ۲۴۰ قصه به دبیرخانه جشنواره ارسال شده و از میان آنها ۹۲ قصه انتخاب شده ، گفت: هدف جشنواره این است که با چاپ کتابهایی ویرایش شده شامل قصه ها فرهنگ خود را از نسلی به نسل دیگر منتقل کنیم و به واقع قصه گویی می‌تواند یک ابزار بسیار خوب و مفید و مکمل در کنار صنعت گردشگری باشد.

مرکز شهرستان ۱۰۵هزار نفری میبد در ۵۰ کیلومتری شمال غرب شهر یزد مرکز این استان قرار دارد.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

بخشی از قلعه تاریخی خسرو آباد ابرکوه مرمت و بازسازی شد