«شجاعت منفور بودن»؛ موضوع مناظره یک فیلسوف و یک جوان


«شجاعت منفور بودن»؛ موضوع مناظره یک فیلسوف و یک جوان

کتاب «شجاعت منفور بودن» نوشته ایچیرو کیشیمی و فومیتاکه کوگا با ترجمه علی سلامی از سوی انتشارات گویا منتشر شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، کتاب « شجاعت منفور بودن؛ چگونه خود را رها کنید و به سعادت واقعی دست یابید» نوشته « ایچیرو کیشیمی» و « فومیتاکه کوگا» با ترجمه «علی سلامی» با صفحه آرایی «فریبا محمد پور» مشتمل بر 288 صفحه و پنج فصل از سوی انتشارات گویا منتشر و روانه بازار کتاب شده است. جذابیت کتاب « شجاعت منفور بودن» در این است که در قالب مناظره ای بین یک فیلسوف و یک جوان نوشته شده و از عنصر جذابیت نگارشی و مباحثه ای برای تفهیم نظرات آدلر استفاده شده است.

زیگموند فروید، کارل یونگ و آلفرد آدلر غول هایی در جهان روانشناسی هستند. در حالیکه فروید غریزه ها را انگیزه اصلی رفتار انسان می دانست و یونگ صورت های ازلی را رهبر انسان ذکر می کرد، آدلر بر جنبه اجتماعی بودن انسان تاکید داشت. کتاب« شجاعت منفور بودن» برگرفته از اندیشه‌ها و تعالیم فلسفی و روانشناسی آدلر است که به شکل گفتگویی روایی بین یک فیلسوف و یک مرد جوان اتفاق می افتد. روانشناسی آدلر در اروپا و امریکا حامیان بسیاری از طیف های مختلف دارد و پاسخ های ساده و صریحی به این پرسش فلسفی ارائه می‌دهد: انسان چگونه می‌تواند خوشبخت باشد؟ روانشناسی آدلر شاید کلید این پرسش باشد.خواندن کتاب « شجاعت منفور بودن» می‌تواند زندگی شما را متحول کند.

ضربه روحی را انکار کنید، مردم خشم را می آفرینند، بدبختی چیزی است که خودتان برای خودتان انتخاب می کنید، زندگی مسابقه نیست، در دام دروغ زندگی نیفتید، ریسمان سرخ و زنجیرهای سخت، اشتیاق برای تایید شما را اسیر می کند، گره کور را باز کنید، آزادی واقعی چیست، نکوهش یا ستایش نکنید، شما مرکز جهان نیستید، روش تشویقی، در زمان حال زندگی کنید، فرق بین اعتماد و اطمینان، شجاعت معمولی بودن، کار بیش از حد یک دروغ زیستی است، زندگی یک سری لحظه است و بزرگترین دروغ زندگی از جمله عناوین مطرح در فصول کتاب « شجاعت منفور بودن» است. یادداشت نویسنده و مقدمه نیز طبق معمول قبل از فصول کتاب آورده شده است.

«ایچیرو کیشیمی»، نویسنده کتاب « شجاعت منفور بودن» فیلسوفی ژاپنی است که روانشناس نیز هست. وی پیرو مکتب آلفرد آدلر، روانشناس اتریشی و بنیانگذار مکتب «روانشناسی فردی» است. ایچیرو کیشیمی از مترجمان برجسته متون روانشناسی از زبان‌های انگلیسی و آلمانی به ژاپنی است. این فیلسوف با تسلط بر زبان‌های انگلیسی و آلمانی و تسلط بر فلسفه یونان و روانشناسی کودک علاوه بر مقام استادی دانشگاه کیوتو و اوزاکا ریاست « انجمن روانشناسی آدلرین ژاپن» را هم برعهده دارد. «فومیتاکه کوگا» نویسنده دیگر کتاب «شجاعت منفور بودن» از نویسندگان صاحب نام ژاپنی است که تاکنون کتاب های پر فروشی نوشته است. وی نیز از شارحان روانشناسی آلفرد آدلر اتریشی است که جزو همکاران و دستیاران کیشیمی در نوشتن کتاب است. نویسندگان این کتاب نظریه های زیگموند فروید و آلفرد آدلر را در تقابل و چالش با یکدیگر می دانند زیرا معتقدند گفتمان سبب شناسی و نظریه علت و معلولی فروید در تقابل با نظریه حکمت علل غایی یا پایان شناسی آدلر است. ایچیرو کیشیمی و فومیتاکه کوگا باور دارند می توان برای زدودن اندوه و نگرانی با مختصر تغییر در روش و مسیر زندگی خود به این مقصود رسید.

«آلفرد آدلر» در سال 1870 در وین در خانواده ای ثروتمند به دنیا آمد. وی یکی از نخستین پیروان فروید بود اما در سال 1911 به طور علنی با نظریات فروید مخالفت کرد و در سال ۱۹۲۰ مکتب روانشناسی فرد نگر را ایجاد کرد. این روانشناس اتریشی که به عنوان پزشک در جنگ جهانی اول خدمت کرد، انسان را موجودی مسئول، خلاق، اجتماعی و دارای حق انتخاب می دانست که یک همخوانی در میان ابعاد شخصیت او وجود دارد. اصل حقارت، اصل برتری جویی، سبک زندگی، خود آگاهی، ترتیب تولد، علاقه اجتماعی، غایت و هدف زندگی و خود خلاق در نظریه آدلر مطرح شده است. وی مشکلات موجود در زندگی را به سه دسته مشکلات مربوط به رفتار با دیگران، شغلی و عشقی تقسیم کرد و چهار سبک سلطه جو، گیرنده، دوری جو و مفید برای جامعه را به منظور رفع این مشکلات مطرح کرد. آدلر میل به قدرت را انگیزه و منبع انرژی انسان دانست و مکانیسم واپس زنی فروید را با عدم پذیرش مرز مشخص بین خودآگاه و ناخودآگاه رد کرد.

ایچیرو کیشیمی معتقد است « با وجود اینکه بیش از یک دهه از مرگ آدلر می گذرد اما اندیشه های او هنوز تازه و با طراوت است اما امروزه نام آدلر در جهان در مقایسه با فروید و یونگ نا شناخته مانده است. این روانشناس برجسته تمام مشکلات انسان را ناشی ار روابط متقابل می دانست. آدلر روانشناسی خود را متعلق به همه انسانها دانست و از زبان خاص افلاطون پرهیز کرد و راه های موثری را برای بهبود ارتباط متقابل آشکار کرد».

وی که در سی سالگی با روان شناسی آدلر آشنا شده ذکر کرده است: برایم معلوم شد که روان شناسی آدلر طرز فکری است که در همان سبک و سیاق فلسفه یونان است. همچنین متوجه شدم گفتگوهایی که سقراط با جوانان در آنها شرکت می کردند و افلاطون آنها را برای نسل های آینده به رشته تحریر در می آورد، شباهت زیادی به مشاوره ای دارد که امروزه انجام می شود. جوانانی که در گفتگو با سقراط شرکت می کردند هرگز با آنچه او در ابتدا می گفت، موافقت نمی کردند. کتاب« شجاعت منفور بودن» به تبعیت از گفتگو بین سقراط و جوانان به شکل گفتگو بین یک جوان و فیلسوف تنظیم شده است.

«شجاعت منفور بودن»؛ موضوع مناظره یک فیلسوف و یک جوان

از « ایچیرو کیشیمی» و « فومیتاکه کوگا» کتاب دیگری با عنوان «شجاعت خوشبخت بودن : کلید خوشبختی و خوشحالی حقیقی در دست خود ماست» نوشته شده است که این کتاب هم همچون«شجاعت منفور بودن؛ چگونه خود را رها کنید و به سعادت واقعی دست یابید» به شکل گفتگو بین یک فیلسوف و جوان از سوی انتشارات گویا به چاپ رسیده است. کتاب «شجاعت خوشبخت بودن»در سال 2019 در کشورهای انگلیسی زبان انتشار یافت و فروش میلیونی کسب کرد و یکی از پرفروش ترین کتاب های سال 2019 شد. این کتاب که مشتمل بر 304 صفحه است، توسط « علی اکبر عبدالرشیدی» ترجمه شده است.

«علی سلامی» مترجم کتاب «شجاعت منفور بودن» تا کنون کتابهای زیادی همچون در امتداد شب، مکبث، یکی از ما خواب است، داستان عشق، شاه لیر، آیینه سحر آمیز، پسر ستاره، سونات اشباح، تب 103 درجه، کارناوال بی صدای شب، مرید معمار، آتش و خشم، شدن و یک وفاداری بالاتر را ترجمه کرده است.

در قسمتی از کتاب «شجاعت منفور بودن» که فروشی بیش از سه میلیون نسخه در جهان داشته است، می خوانیم:

جوان: خیلی خب، پس چه کار باید کرد وقتی در معرض حمله مستقیم دیگران قرار می گیرید؟ لبخند می زنید و آن را تحمل می کنید؟

فیلسوف:نه، این فکر که شما « آن را تحمل می کنید» نشانه این است که هنوز درگیر تنازع قدرت هستید. وقتی شما را به مبارزه می طلبند و شما حس می کنید این یک تنازع قدرت است،حتی المقدور از کشمکش دوری کنید. عمل او را با واکنش خود پاسخ ندهید. این تنها کاری است که می توانیم انجام دهیم.

جوان: اما آیا وافعا به راحتی می توان به عمل تحریک آمیز کسی پاسخ نداد؟

در وهله اول ، می گویید چطور می توانم خشمم را مهار کنم؟

فیلسوف:وقتی خشمتان را مهار می کنید، در واقع دارید« آن را تحمل می کنید» . درست است؟ در عوض بیاییم روشی را بیاموزیم و بدون استفاده از احساس خشم مسائل را حل و فصل کنیم. چون نباید فراموش کرد که خشم یک ابزار است ، وسیله ای برای رسیدن به هدف.

جوان: سخت است.

فیلسوف:اولین چیزی که می خواهم در اینجا بفهمید این است که خشم شکلی از ارتباط است و آن ارتباط بدون استفاده از خشم ممکن است. ما می توانیم افکار و نیت های خود را منتقل کنیم و بدون نیاز به خشم مورد قبول دیگران قرار بگیریم. اگر یاد بگپیرید و این را به صورت تجربی بفهمید، احساس خشم به خودی خود ظاهر نخواهد شد.

کتاب «شجاعت منفور بودن؛ چگونه خود را رها کنید و به سعادت واقعی دست یابید» نوشته ایچیرو کیشیمی و فومیتاکه کوگا با ترجمه علی سلامی مشتمل بر ۲۸۸ صفحه با شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۴۶هزار تومان از سوی انتشارات گویا چاپ و روانه بازار کتاب شده است.

پایان پیام/31

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


سرنوشت تاسفبار بازیگر خردسال فیلم باشو غریبه کوچک بعد 40 سال+ بیوگرافی و عکس های باورنک...