رونمایی از پوستر نمایش کوراوغلو در تبریز


رونمایی از پوستر نمایش کوراوغلو در تبریز

تبریز - ایرنا - پوستر نمایش «کوراوغلو» به کارگردانی یعقوب صدیق جمالی توسط معلم نمونه کشوری که در سخت‌ترین شرایط زیستی و با کم‌ترین امکانات در روستاهای محروم تدریس می‌کند، در تبریز رونمایی شد.

داستان «کوراوغلو»، تمثیل حماسی و زیبایی از مبارزات طولانی مردم خطه آذربایجان در زمان های قدیم است که به دلیل داشتن غنای ادبی و موسیقیایی خود، به یکی از آثار مهم فولکلور تبدیل شده است.

نمایش حماسی کوراوغلو با حضور بیش از ١٠٠ هنرمند و به مدت ۱۲۰ دقیقه در گروه‌های بازیگری، هنروری، موسیقی آذربایجانی و عاشیقی و پس از ٢۵٠ ساعت تمرین طی هفت ماه گذشته، آماده اجرا شده است.

این نمایش قرار است از ۲۴ بهمن ماه همه روزه از ساعت ۲۰:۳۰ در تالار اقبال آذر مجتع فرهنگی هنری ۲۹ بهمن تبریز به روی صحنه رود.

مهجوری هنر در فرهنگ‌شهر تبریز

کارگردان نمایش «کوراوغلو» در آیین رونمایی از پوستر آن با انتقاد شدید از مسوولان فرهنگی و شهرداری تبریز مبنی بر عدم همکاری و اختصاص ندادن بیلبوردهای تبلیغاتی برای این نمایش، گفت: برای اجرای هر شب ازز این نمایش در مجتمع هنری یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان اجاره می دهیم در حالی که قرار بود مجتمع های هنری برای اصحاب هنر رایگان باشد.

یعقوب صدیق جمالی با اشاره به اینکه این نمایش با حضور بزرگان هنرهای نمایشی، سال ۱۳۷۹ در تبریز به روی صحنه رفت و با استقبال کم نظیری مواجه شد،اظهار کرد: استقبال از نمایش کوراوغلو به حدی بود که این اثر ۷۶ نوبت در تالار تربیت اجرا شد.

صدیق جمالی با اشاره به اجرای این اثر در جمهوری خودمختار نخجوان و ترکیه گفت: نمایش کوراوغلو در آن سال موجب شد که تبریز به عنوان پرمخاطب ترین شهر کشور در حوزه تئاتر معرفی شود.

وی اظهار کرد: پس از سال ها احساس کردیم که فضا برای اجرای دوباره این نمایش محیا شده و می توانیم آن را به صحنه ببریم، اما با کارشکنی مسوولان می بینیم که گول خورده ایم.

وی با بیان اینکه این نمایش با همان سبک قبلی اجرا خواهد شد، افزود: اظهار داشت: احساس می کنم امروز با تجربه بیشتر و امکانات به روزتر، اثری متفاوت تر از قبل برای مخاطبان ارائه خواهیم داد.

پژوهشگر ادبیات ترکی آذربایجانی نیز در این آیین گفت: به طور حتم، کوراوغلو یکی از معروف ترین حماسه های ادبیات ترکی آذربایجانی به شمار می آید.

خسرو سرتیپی ادامه داد: این حماسه به قدری در تاریخ و فرهنگ آذربایجان نفوذ داشته است که بیش از ۱۰ فرم موسیقی عاشقی به آن اختصاص دارد.

به اعتقاد سرتیپی، حماسه کوراوغلو به یکی از ویژگی های بارز ادبیات، موسیقی و فرهنگ فولکلور آذربایجان تبدیل شده است.

محمد صادقی، معلم فداکار و نمونه کشوری نیز که به قول کارگردان این نمایش، «کوراوغلو» زمان است، در آیین رونمایی از پوستر گفت: کوراوغولو بودن یعنی درد مردم را دانستن و برای درد آنها کاری کردن و اینکه هر زمانه ای می تواند کوراوغلوی خود را داشته باشد.

وی که تدریس در مناطق محروم و خدمت به کودکان روستایی را با کمبود امکانات افتخار خود می داند، افزود: کوراوغلو طبق حماسه های ادبی ما فردی بود که با ظالمان می جنگید و امروز مبارزه خدمت به دانش آموزان مناطق محروم نیاز به مردانی از جنس کوراوغلو دارد.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا