شبکه‌های اجتماعی ابزار اصلی تبلیغات نامزدهای انتخابات مجلس در اصفهان


شبکه‌های اجتماعی ابزار اصلی تبلیغات نامزدهای انتخابات مجلس در اصفهان

اصفهان - ایرنا - برآیند تحلیل و بررسی تبلیغات نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان اصفهان نشان می‌دهد که آنان توجه بیشتری به شبکه‌های اجتماعی در مقایسه با فضاهای شهری، تبلیغات بصری، نصب بنر و عکس و پارچه نوشته‌ها بر در و دیوار داشته‌اند.

شبکه‌های اجتماعی به اعتقاد صاحبنظران امر امروز به عنوان بخشی از رسانه در عرصه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی نقش ایفا می‌کند که به یک نمونه بارز و تاثیرگذار آن حضور گسترده این شبکه‌ها و مشارکت فعال آنها در انتخابات دهم ریاست جمهوری، مجلس دهم و خبرگان پنجم بود.

ایجاد کانال‌ها و گروه‌های اجتماعی بویژه با محوریت پیام‌رسان تلگرام از روزهای گذشته و پیش از زمان رسمی تبلیغات در استان اصفهان آغاز شد و افزودن افراد به این گروه‌ها روز به روز بیشتر می‌شود کمتر کسی است که این روزها به گروهی با عناوینی همچون هواداران فلان نامزد انتخابات مجلس اضافه نشده باشد.

تاثیر این پیام رسان‌ها و قابلیت‌های متعدد آن و ضریب نفوذ بیشتر آن نسبت به دیگر پیامرسان‌ها سبب شده که بیشتر نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی با استفاده از نظرات مشاوران تبلیغاتی و رسانه‌ای خود از آن استفاده کنند.

پس از تلگرام، اینستاگرام، واتساپ، توییتر و سروش ابزارهای رسانه‌ای مورد استفاده برای بیان دیدگاه‌های نامزدهای انتخابات مجلس در حوزه انتخابیه اصفهان و دیگر شهرستان‌های استان به شمار می‌رود که البته اینستاگرام در مقایسه با توییتر بیشتر مورد توجه بوده است.

افزایش قیمت کاغذ و چاپ بویژه چاپ رنگی در ماه‌های اخیر باعث شده که برخی از نامزدهای انتخاباتی کمتر به ابزارهای تبلیغاتی چاپی روی آورند و محور فعالیت‌های تبلیغاتی و بیان دیدگاه ها و نظرات خود را از طریق شبکه‌های اجتماعی دنبال کنند.

البته باید دید در روزهای آینده شرایط تبلیغاتی به همین منوال خواهد گذشت یا اینکه همچون دهه ۶۰، ۷۰ و ۸۰ که شبکه های اجتماعی وجود نداشت و یا بسیار کم مورد استفاده قرار می گرفت، باز هم تبلیغات چاپی و یا میتینگ ها و مهمانی ها گوی سبقت را از شبکه های پربازده و اثر بخش اجتماعی خواهد ربود.

برخی از کارشناسان امر معتقدند هر گونه تبلیغات منجمله تبلیغات در انتخابات در شبکه های اجتماعی در مقایسه با دیگر روش های تبلیغاتی سنتی و کاغذی علاوه افزایش ظریب نفوذ و تاثیرگذاری بیشتر، صرفه اقتصادی دارد که این راهبرد باید باید مورد توجه قرار گیرد.

به اعتقاد آنان زندگی در دنیای جدید باید متناسب با الزامات و پیشرفت های آن زمان، پیش برود ضمن این که با متدها و فناوری جدی اثربخشی هر پیامی در مخاطب بیشتر از سایر روشهاست.

شماری از شهروندان اصفهانی در گفت و گو با ایرنا در پاسخ این سووال که تاکنون با کدام روش با نامزدهای انتخاباتی ارتباط برقرار کردند، اغلب آنان شبکه های اجتماعی را اشاره کردند.

به باور کارشناسان امر پیش درآمد تولید محتوا در شبکه های اجتماعی نیازمند مخاطب شناسی است، شناخت نیازها، سلایق و دوائق، سن ، جنس ،تحصیلات و گرایشات تخصصی ، رکن رکین تولید مطالب جذابی است که توجه مخاطب را بر می‌انگیزاند.

یک نامزد انتخابات مجلس شورای اسلامی در شهرستان اصفهان در گفت و گو با ایرنا گفت: اکنون اصل اساسی در جذب کاربران شبکه‌های اجتماعی تولید محتوایی است که کمترین داده پاسخگویی بیشترین نیاز مخاطبان باشد.

به خاطر همین تاثیرگذاری و با توجه به جذابیت شبکه های اجتماعی است که از آن به عنوان جادوی جهان نمای هزار سوم یاد می شود که در جهان امروز، کارشناسان در همه حوزه های اقتصادی، اجتماعی ، سیاسی و فرهنگی از روش برای تحقق منویات خود استفاده می‌کند.

با این توصیف، تعداد زیادی از نامزدهای انتخابات مجلس شورای استان اصفهان اکنون برای معرفی خود به شهروندان از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند و برآیندها نشان می‌دهد که شهروندان نیز با این روش بیشتر و بهتر با منویات نامزدهای مورد نظر مناطق خود مطلع می‌شوند.

رضا اولادی مقدم کارشناس رسانه معتقد است که هرگونه تبلیغات منجمله تبلیغات در عرصه های سیاسی و انتخابات در بستر شبکه های اجتماعی در جهان امروز اجتناب ناپذیر است.

وی اظهارداشت: مسوولان امر باید زیرساختهای لازم شبکه های اجتماعی داخلی برای شرایط کار و فعالیت هر صنفی را به معنای واقعی فراهم کنند تا بر دغدغه های فرارو بکاهند.

مطابق ماده ۶۵ قانون انتخابات، اقدامات مغایر امنیت ملی نظیر تفرقه قومی و مذهبی، دادن وعده‌های خارج از اختیارات قانونی توسط نامزدها، هرگونه تخریب، هتک حرمت و حیثیت نهادها، افراد و یا نامزدها از سوی نامزدهای انتخاباتی، نوشتن، اظهار و انتشار مطالبی که در قوانین مربوطه جرم شناخته شده، دیوارنویسی، تخریب یا پاره کردن عکس و دیگر آثار تبلیغاتی نامزدها در مهلت قانونی تبلیغات که در محل‌های مجاز الصاق شده و یا قرار گرفته باشد، نصب یا توزیع کلیه اقلام و آثار تبلیغات انتخاباتی تهیه شده بدون رعایت مفاد این قانون و فاقد نام و هویت تهیه‌کننده، استفاده از آثار تبلیغاتی متضمن موارد مغایر عفت عمومی و یا موازین شرع، اخلال و برهم زدن اجتماعات و سخنرانی‌های قانونی و تعرض به ستادهای انتخاباتی نامزدها، استفاده از کاروان‌های تبلیغاتی و استفاده از بلندگو در خارج از محیط سخنرانی، استفاده از حمایت و امکانات بیگانگان اعم از مالی و غیرمالی در تبلیغات و فعالیت‌های انتخاباتی در فعالیت‌های تبلیغاتی انتخابات توسط نامزدها، احزاب و گروه‌ها و اشخاص حقیقی و حقوقی جرم است و متخلفان علاوه بر مجازات‌های مقرر در قوانین مربوطه به مجازات درجه ۶ قانون مجازات اسلامی به استثنای حبس نیز محکوم می‌شوند

یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی برای تعیین ۲۰ کرسی(به همراه نماینده ارامنه) روز جمعه دوم اسفند امسال همزمان با سراسر کشور در استان اصفهان برگزار می‌شود.

در این دوره از انتخابات، یکهزار و ۲۴۲ داوطلب در استان اصفهان ثبت نام کردند و حدود ۳۷۲ نامزد تایید صلاحیت شده با هم به رقابت می پردازند.

همچنین دست کم سه میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در استان اصفهان واجد شرایط رای دادن هستند.

استان اصفهان با احتساب نماینده ارامنه اصفهان و جنوب ایران، دارای ۲۰ کرسی در مجلس شورای اسلامی خواهد بود، بیشترین تعداد نامزدهای انتخابات مجلس در حوزه انتخابیه شهرستان اصفهان شامل ۱۳۴ نفر (۱۵ زن و ۱۱۹ مرد) و پس از آن کاشان و آران و بیدگل با ۲۹ نفر (چهار زن و ۲۵ مرد) است.

انتخابات مجلس در این استان با حضور ۶۰ هزار نفر دست‌اندرکار دوم اسفند در ۱۵ حوزه انتخابیه و ۲ هزار و ۸۳۶ شعبه اخذ رأی برگزار می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


واکنش سفارت ایران در کابل به حمله تروریستی هرات