«شب شیخ آقابزرگ تهرانی» برگزار می‌شود


«شب شیخ آقابزرگ تهرانی» برگزار می‌شود

«شب شیخ آقابزرگ تهرانی»، آغازگر تألیف دایره‌المعارف در جهان شیعه با حضور شخصیت‌هایی همچون محمدعلی مهدوی‌راد و رسول جعفریان برگزار می‌شود.

خبرگزاری شبستان، گروه اندیشه: «شب شیخ آقابزرگ تهرانی» همراه با حضور اساتید و کارشناسان عصر امروز (شنبه، ۲۶ بهمن ماه) در دائره المعارف بزرگ اسلامی برگزار می شود.

بنابرشیخ آقابزرگ تهرانی، عالم و دانشمند بزرگ جهان اسلام و تشییع در شب یازدهم ربیع‌الاول ۱۲۹۳ در محله پامنار تهران به دنیا آمد. در سنین ابتدای جوانی برای ادامه تحصیل به حوزه علمیه نجف رفت. پس از درگذشت آخوند خراسانی به کاظمین و سپس در همان سال به سامرّا کوچید و تا سال ۱۳۵۴ در این شهر زندگی کرد.

سال ۵۴ به نجف رفت و تا پایان عمر در آنجا ماند و در دوازدهم اسفند ۱۳۴۸ درگذشت. بر پایه وصیتش در کتابخانه‌اش در نجف به خاک سپرده شد. فقه، حدیث، تراجم و کتابشناسی، چهار رشته تخصصی ایشان بود.

بیش از ۳۰ عنوان کتاب از آقا بزرگ تهرانی باقی ماند که شامل هفتاد جلد می‌شود. «طبقات اعلام الشیعه» (یازده جلد)، «الذریعه الی تصانیف الشیعه» (۲۹ جلد) که دربرگیرنده دوازده هزار صفحه وزیری است و در آن بیش از ۵۵ هزار اثر شیعه معرفی شده است. اکنون بیش از صد سال از نگارش این اثر بی‌مانند شیخ آقا بزرگ تهرانی می‌گذرد.

فرهنگ مکتوب شیعه وامدار این کتاب و نویسنده‌اش است و بدرستی می‌توان گفت او آغازگر تألیف دایره‌المعارف در جهان شیعه است.

در شب شیخ آقابزرگ تهرانی سید کاظم موسوی بجنوردی، سید عبدالله انوار، محمد علی مهدوی راد، رسول جعفریان، احمد پاکتچی، سید محمد منصور طباطبایی و علی دهباشی درباره وجوه کار سترگ و ماندگار آثار زنده یاد شیخ آقابزرگ تهرانی سخنرانی می کنند و فیلم مستندی به کارگردانی عبدالعلی حسینیون درباره زندگی و آثار آقابزرگ تهرانی به نمایش در می‌آید.

این مراسم در ساعت پنج بعد از ظهر شنبه ۲۶ بهمن ماه در دایره المعارف بزرگ اسلامی واقع در کاشانک برگزار می‌شود.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید