«واژه باید خودِ باران باشد!»؛ آموزش مهارت ارتباط شفقت‌آمیز


«واژه باید خودِ باران باشد!»؛ آموزش مهارت ارتباط شفقت‌آمیز

یک روانشناس از برگزاری دوره مهارت‌آموزی ارتباط شفقت‌آمیز با نام «واژه باید خودِ باران باشد» خبر داد و از این مهارت به عنوان یکی از کاربردی‌ترین مهارت‌های ارتباطی یاد کرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، کارگاه آموزشی مهارت ارتباط شفقت‌آمیز با عنوان «واژه باید خودِ باران باشد» در روز جمعه ۲ اسفند ماه ۱۳۹۸ با مربی‌گری و تدریس «علیرضا محمدی» در باشگاه اندیشه برگزار می‌شود. برپایی این دورهٔ آموزشی بهانه‌ای شد تا با این روانشناس و مدرس مهارت‌های زندگی دربارهٔ کارگاه یاد شده و مباحث آموزشی آن به گفت‌وگو بنشینیم که حاصل آن در ادامه می‌آید:



مهارت ارتباط شفقت‌آمیز به چه معناست؟

عنوان این مهارت، در اصل "ارتباط بدون خشونت" (NVC) است که روشی تعاملی در برقراری ارتباط و استفاده از مهارت‌های کلامی و نیز همدلی به شمار می‌آید و دکتر مارشال روزنبرگ آن را ابداع کرده است. ارتباط بدون خشونت در ایران و به همت استاد ارجمندم، جناب کامران رحیمیان، با عنوان "زبان زندگی" شناخته شده است. من به احترام استادان نامبرده و از باب رعایت حقوق معنوی عناوین یاد شده، عنوان "ارتباط شفقت‌آمیز" را برگزیدم.

آموزش این مهارت چه ضرورتی دارد؟
شاید بیشتر ما خشونت را با پرخاشگری یکسان بدانیم؛ در حالی که پرخاشگری، می‌تواند نمود بیرونی و عملی خشونت باشد. خشونت‌های پنهان کلامی و عاطفی در ابراز احساسات و خواسته‌ها (مانند نیش و کنایه و متلک و حتی کلی‌گویی یا ابهام در کلام) چنان تبدیل به به امور بدیهی در روابط بین فردی ما شده‌اند که خود را ناچار از تحمل رنجش‌ها و کدورت‌های ناشی از آن می‌دانیم! واقعیت آن است که پایداری و پیشرفت روابط بین فردی، در گرو توانایی برقراری ارتباط سازگارانه، مثبت و مؤثر دو طرف با همدیگر است. مهارت در به‌کارگیری صریح‌تر و شفاف‌تر واژه‌ها برای بیان مشاهدات، احساس‌ها، نیازها و خواسته‌های خود؛ و توانایی همدلی برای تفسیر و دریافت دقیق‌تر عواطف دیگری، مشاجرات را در روابط انسانی به مکالماتی صلح‌آمیز تبدیل می‌کند. این نکته بسیار مهم، نشان‌دهندهٔ ضرورت آموزش مهارت ارتباط شفقت‌آمیز برای همگی ماست.

مهارت ارتباط شفقت‌آمیز چه جایگاهی در بین مهارت‌های زندگی دارد؟
اصلی‌ترین هدف آموزش و یادگیری تمام مهارت‌های زندگی، ارتقاء کیفیت زیست، افزایش میزان رفتارهای مثبت و سازگارانه در اجتماع و در یک کلام، نیک‌زیستی انسان‌هاست. برای آن که بتوانیم به این اهداف دست پیدا کنیم، ضرورت دارد روابط و ارتباطات خود را بر پایه صلح و آرامش بنا کنیم؛ زیرا پژوهش‌ها نشان داده‌اند که بیشترین فشارها، استرس‌ها، اضطرابات و خشونت‌ها، در حوزهٔ روابط بین فردی و به ویژه با نزدیکان، شکل می‌گیرد و تنها با کاهش آن‌ها، می‌توان به اثرگذاری مطلوب آموزش سایر مهارت‌های زندگی امیدوار بود.

در کارگاه آموزشی «واژه باید خودِ باران باشد» چه سرفصل‌هایی را آموزش خواهید داد؟

در این دورهٔ آموزشی که به همت باشگاه اندیشه برگزار خواهد شد، قرار است بر اساس الگوی ارتباط بدون خشونت (NVC) و با انجام فعالیت‌های گروهی، دربارهٔ خشونت و انواع آن، ابراز صادقانهٔ خود، دریافت همدلانهٔ دیگری، ارتباط محبت‌آمیز با خود و ابراز کامل قدردانی مطالبی را از هم و با هم بیاموزیم.

مخاطبان این کارگاه بیشتر از کدام گروه سنی خواهند بود و آیا برای قشر یا اقشاری خاص، تخفیفی هم در پرداخت هزینهٔ کارگاه در نظر گرفته شده است؟

اساساً در باشگاه اندیشه، این کارگاه و کارگاه‌های دیگر را برای گروه سنی جوان به بالا طراحی کرده‌ایم و گروه هدف اصلی این دوره، جوانان هستند؛ لذا در تعیین هزینهٔ برگزاری آن‌ها، توان پرداخت مخاطبان لحاظ شده است. البته و به صورت ویژه، برای دانشجویان، دانش‌آموزان و معلمان گرانقدر، تخفیف ویژه‌ای هم در نظر گرفته شده است که این عزیزان می‌توانند با بهره‌مندی از آن، در ارتقاء آگاهی و کیفیت زندگی همگانی سهیم شوند.

کارگاه آموزشی «واژه باید خودِ باران باشد» از ساعت ۹:٣٠ تا ۱۲:۳۰ روز جمعه ۲ اسفند در باشگاه اندیشه واقع در خیابان انقلاب، خیابان وصال شیرازی، کوچه نایبی، پلاک ۲۳ برگزار می‌شود و علاقه‌مندان به شرکت در این کارگاه، می‌توانند برای ثبت‌نام و کسب اطلاعات بیشتر، از طریق تلگرام با شماره ٠٩٣٣٠٩۶٨٩٠٧ ارتباط حاصل کنند.

پایان پیام/32

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال روزانه شنبه 8 اردیبهشت 1403