راه های انتقال و پیشگیری از ویروس کرونا ؛ ویروس کرونا چگونه منتقل می‌شود؟


مطلب راه های انتقال و پیشگیری از ویروس کرونا ؛ ویروس کرونا چگونه منتقل می‌شود؟ برای اولین بار در وب سایت تکراتو - اخبار روز تکنولوژی نوشته شده است. - تکراتو - اخبار روز تکنولوژی - - https://techrato.com/ راه های انتقال و پیشگیری از ویروس کرونا چیست؟ چگونه در برابر ویروس کرونا ایمن بمانیم. این نوشتار تکراتو را به راه های محافظت در برابر...

راه های انتقال و پیشگیری از ویروس کرونا چیست؟ چگونه در برابر ویروس کرونا ایمن بمانیم. این نوشتار تکراتو را به راه های محافظت در برابر کروناویروس اختصاص داده‌ایم.

بیش از ۷۱ هزار نفر در سراسر جهان که شمار بسیاری از آنها در کشور چین به سر می‌برند به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. از دسامبر ۲۰۱۹ میلادی که شناسایی کروناویروس به انجام رسیده، سرعت و روند شیوع ویروس COVID19 مرتبا افزایش پیدا کرده است.

آمار تعداد مرگ های ویروس کرونا نشان می‌دهد که تاکنون حداقل ۱۷۷۰ نفر در چین جان خود را به دلیل ابتلا به ویروس 2019-nCov از دست داده‌اند. همچنین در هرکدام از کشورهای فیلیپین، ژاپن، تایوان و فرانسه نیز یک مورد مرگ ثبت شده است. بخش عمده‌ای از کشته‌ها در چین به استان هوبی (Hubei) تعلق دارد. منشاء ویروس کرونا به مرکز این استان یعنی شهر ووهان (Wuhan) باز می‌گردد.

برای پیشگیری از ویروس کرونا چه راهکارهای وجود دارد؟ راه های انتقال ویروس کرونا چیست؟ ویروس کرونا چگونه منتقل می‌شود؟‌سازمان‌ها و نهادهای مخلف بهداشتی در سراسر جهان چه دستورالعمل‌هایی را برای مقابله و پیشگیری از ویروس کرونا پیشنهاد کرده‌اند؟ ویروس کرونا چگونه سرایت می‌کند؟ در این نوشتار علاوه بر توضیح راه های انتقال ویروس کرونا مفصلا راهکارهای مناسب مقابله و پیشگیری از ویروس کرونا را یادآور می‌شویم. ادامه این نوشتار تکراتو را از دست ندهید.

راه های انتقال و پیشگیری از ویروس کرونا

چگونه در برابر کرونا ویروس ووهان در امان بمانیم؟

ویروس کرونا یا کرونا ویروس که پیشتر با نام 2019-nCov و اخیر با نام COVID19 در محافل علمی از آن نام برده می‌شود، به صورت فرد به فرد و در تماس نزدیک منتقل می‌شود. این مهمرین نکته در جلوگیری از ابتلا و پیشگری از ویروس کرونا به شمار می‌آید. راه های انتقال ویروس کرونا به سایر بیماری های دستگاه تنفسی نظیر آنفلوآنزا و سرماخوردگی شباهت بسیار بالایی دارد.

ویروس کرونا چیست؟ همه چیز درباره منشا، علائم، درمان و خطرات کرونا ویروس

قطرات مایعات بدن نظیر خلط و بزاق فرد آلوده به ویروس کرونا به دلیل سرفه و عطسه در هوا پخش می‌شود و بر روی سطوح می‌نشیند. در صورت تماس نزدیک با افراد مبتلا این قطرات آلوده به ویروس می‌تواند به سایر افراد منتقل شود و بیماری‌زایی ایجاد کند. ویروس کرونا این مقاومت را دارد که تا چند روز بر روی سطوح باقی بماند و در صورت تماس افراد با این سطوح و عدم رعایت بهداشت به سادگی منتقل می‌شود و بیماری ایجاد می‌کند. توجه داشته باشید که تاکنون هیچ مورد ابتلا به این ویروسی گزارش نشده که فرد آلوده جان سالم به در ببرد.

آنطور که دانشمندان می‌گویند سرفه و عطسه می‌تواند ویروس کرونا را چندین متر جا به جا کند. بنابراین این دو پدیده از جمله مهم‌ترین راه های انتقال ویروس کرونا به شمار می‌روند. بنابراین برای پیشگیری از ویروس کرونا اولین و موثرترین کار این است که در محیط‌هایی که پتانسیل آلودگی بالایی دارند، افراد نکاتی که در ادامه یادآور خواهیم شد را رعایت کنند.

با وجود اینکه مطالعاتی انجام شده اما هنوز مشخص نیست که ویروس COVID19 تا چه مدت زمانی قادر است خارج از محیط میزبانش زنده بماند. مطالعات در خصوص سایر ویروس‌ها از چند ساعت تا چند ماه را ثبت کرده‌اند.

یکی از هشداردهنده‌ترین راه های انتقال ویروس کرونا به خطوط حمل و نقل مرتبط است. جایی که قطرات مایعات بدن حاوی ویروس 2019-nCov بر روی سطوحی نظیر دسته صندلی‌های هواپیما یا دست‌گیره‌های اتوبوس‌ها و تاکسی‌های می‌نشیند و در صورت تماس افراد بعدی آنها به بیماری تنفسی مذکور مبتلا می‌شوند.

راه های انتقال و پیشگیری از ویروس کرونا ؛ ویروس کرونا چگونه منتقل می‌شود؟

دوره کمون ویروس کرونا (دوره نقاهت یا انکوباسیون) یعنی همان مدت زمانی که ویروس در بدن میزبان حضور دارد اما علائم بیماری ظاهر نشده‌اند، بین 1 تا 14 روز گزارش شده است. اگرچه این موضوع هنوز به طور کامل تایید نشده است، اما مقامات چینی هشدار داده‌اند که راه انتقال ویروس کرونا پیش از پدید آمدن علائم بیماری نیز هموار است.

نشانه‌ها و علائم ویروس کرونا ؛ از نشانه‌های بیماری مرموز چینی چه می‌دانیم؟

این موضوع پیشگیری از ویروس کرونا و سنجش‌ مناطق آلوده به این ویروس را بسیار چالش‌برانگیز می‌کند. جرارد کروز، رئیس دپارتمان اپیدمیولوژی مرکز بیماری‌های عفونی هلمهولتس، می‌گوید:

این موضوع که پیش از بروز علائم ویروس می‌تواند از فردی به فرد دیگر منتقل شود، در میان بسیاری از بیماری‌های تنفسی نامعمول است. پیامد این رخداد این است که بهداشت عمومی به شدت در معرض خطر قرار دارد؛ دسته‌بندی یا شناسایی افرادی که استعداد انتقال ویروس دارند بسیار دشوار می‌شود. چرا که کسی نمی‌داند که آیا آنها بیماری هستند یا خیر.

پیشگیری از ویروس کرونا جدید

آیا کسی در برابر COVID19 ایمن است؟

ویروس‌هایی که سرعت شیوع آنها پایین است معمولا نرخ مرگ و میر پایینی دارند، اما در مورد ویروس کرونا اوضاع این چنین نیست. از آنجایی که ویروس COVID19 یک سویه کاملا جدید به شمار می‌رود، دانشمندان باور دارند که در حال حاضر هیچگونه واکسن ویروس کرونا یا راه دیگری برای درمان افراد آلوده وجود ندارد.

در خصوص سایر بیماری‌ها دیده شده که در گذر زمان سطحی از ایمنی به طور طبیعی توسعه پیدا می‌کند. از سوی دیگر این بدان معناست که افراد با سیستم ایمنی ضعیف، مانند بیماران، افراد سالمند یا آنهایی که زیاد بیماری می‌شوند، به شدت در معرض خطر آلوده شدن به ویروس کرونا و مرگ در نتیجه این بیماری قرار دارند.

اگرچه تعداد همه مرگ و میرهای ثبت شده از ویروس کرونای جدید از تعداد کشته‌های اپیدمی سندرم تنفسی حاد شدید (سارس یا SARS) در حدفاصل سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۳ فراتر رفته است، اما نرخ مرگ و میر ویروس کرونا بسیار پایین‌تر سندرم سارس است. در حال حاضر ۲.۴ درصد است. در حالی که ویروس سارس ۶.۹ درصد از همه افراد مبتلا را به کام مرگ کشانید.

چگونه از خود در برابر ویروس کرونا محافظت کنیم؟

چگونه ویروس کرونا سرایت می‌کند

در وبسایت مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌ها (CDC) ایالات متحده آمریکا می‌خوانیم: «دانش ما در خصوص راه های انتقال ویروس کرونا در حال حاضر کمتر به خود ویروس وابسته است. عمده آنچه می‌دانیم به بیماری‌های مشابه این مورد مربوط است.

انتقال فرد به فرد ویروس COVID19

عمده گزارش‌ها و بررسی‌های علمی حاکی است آن است که راه انتقال ویروس کرونا به صورت فرد به فرد است. عطسه و سرفه فرد آلوده منبع اصلی پراکنده شدن ویروس در فضاهای عمومی به شمار می‌آید. در نتیجه مردم باید برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا حتما موارد زیر را رعایت کنند.

در فضاهای عمومی از تماس نزدیک با افراد خودداری کند و فاصله حدود ۲ متری از دیگران (۴ تا ۶ قدم) را رعایت کنید. دقت بسیار زیادی به قطرات مایعات خروجی از بدن افراد مستعد به بیماری، توسط سرفه و عطسه، داشته باشید و از آن‌ها دوری کنید. قطرات خروجی از بدن هنگام سرفه و عطسه و نیز مایعاتی نظیر خلط و بزاق به شدت هشدار دهنده هستند و وجود آنها منشاء پراکندگی ویروس است. بنابراین اگر کسی دچار چنین علائمی است، اولا فاصله بگیرید و ثانیا نکات بهداشتی را به وی یادآور شوید. اگر خودتان دچار علائم بیماری هستید، در اولین فرصت به مراکز بهداشتی مراجعه کنید و از تماس نزدیک با سایرین خوددار کنید.

بیشتر بخوانید:

افسر ارتش اسرائیل: ویروس کرونا سلاح بیولوژیک دولت چین است! تاثیر ویروس کرونا بر عرضه گلکسی اس 20 ؛ زنجیره تامین سامسونگ آلوده به ویروس چینی ویروس کرونا 65 میلیون نفر را خواهد کشت ؛ نتایج یک شبیه‌سازی علمی!

منبع: CDC , Aljazeera


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

ویژگی های افراد دو جنسه یا همان ترانس ها چگونه است ؟