کدام نهاد از دستور رئیس جمهور سرپیچی می‌کند؟ / اولتیماتوم وزیر کشور تا پایان سال + فیلم


کدام نهاد از دستور رئیس جمهور سرپیچی می‌کند؟ / اولتیماتوم وزیر کشور تا پایان سال + فیلم

موضوع اتصال سامانه‌های مقابله با قاچاق موضوعی است که به گفته کارشناسان، می‌تواند به راحتی سبب کاهش چشمگیر میزان قاچاق در کشور شود، ولی در این بین برخی نهاد‌ها با انگیزه‌های نامعلوم، کم کاری می‌کنند.

گروه بازرگانی بازارنیوز: قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز حدودا شش سال با نیت جلوگیری از قاچاق به دستگاه های مربوطه ابلاغ شد. در تبصره بند الف از ماده ششم قانون «مبارزه با قاچاق کالا و ارز» جهت سرعت بخشیدن به امور برای کاهش هرچه کمتر میزان قاچاق، چنین آمده است: «کلیه دستگاه های مرتبط با تجارت خارجی کشور، موظفند با اجراء و بهره برداری از این سامانه به ارائه و تبادل اطلاعات از طریق آن اقدام نمایند.»

روحانی: باید این اتصال و هماهنگی به وجود بیاید

روحانی مرداد سال جاری در جلسه ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، تلاش مضاعف در مسیر مبارزه با قاچاق کالا و ارز را در سال رونق تولید، برای بهبود شرایط تولید در کشور ضروری و بسیار با اهمیت خواند و تاکید کرد که باید از همه ابزار‌های فنی لازم بویژه فناوری‌های جدید از جمله استارتاپ‌ها برای کنترل و مقابله با قاچاق کالا و ارز بهره گرفت.

وی افزود: مهمترین موضوع جلسه امروز درواقع ایجاد هماهنگی بیشتر و اتصال سامانه‌های کنترل و مقابله با قاچاق در کشور است که تکمیل آن می‌تواند کمک بسیار خوبی برای ما باشد.

وی همچنین در بخشی از بیاناتش با اشاره به عدم اتصال اطلاعات برخی نهادها به سامانه مذکور، گفت: «نمونه این عدم اتصال، بین بانک مرکزی و گمرک بود و باید این اتصال و هماهنگی به وجود بیاید.»

رحمانی فضلی: دستگاه ها باید در مقابل دولت، پاسخگو باشند

چندی پیش نیز وزیر کشور در جلسه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، از دستگاههای مرتبط با این موضوع خواست، برای مبارزه با قاچاق و کنترل بازارهای غیر رسمی، تا پایان امسال، سامانه های از مبدا تا مقصد را تکمیل کنند.

رحمانی فضلی ضمن انتقاد از عملکرد ضعیف برخی دستگاهها افزود: پایان سال، با دستور رئیس جمهور، دستگاههای موفق، مورد تشویق قرار گرفته و دستگاههای ناموفق باید در مقابل دولت، پاسخگو باشند.

بیشتر بخوانید: لزوم تکمیل سامانه‌های مبارزه با قاچاق تا پایان سال

چه نهادهایی کم کاری می کنند؟/ رهبری: از من نپرسید!

اظهارات رئیس جمهور و وزیر کشور در این باره، افکار عده زیادی را جهت پی بردن به نهاد یا نهادهای کم کار، فعال کرد. رصدها در اینترنت و شبکه های اجتماعی پاسخی برای جویندگان این موضوع، داشت.

در بهمن ماه سال جاری، «علی رهبری» در مصاحبه با خبرنگار بازارنیوز گفت: «سامانه های مبارزه با قاچاق» در بخشی از فعالیت های مرکز تحت عنوان دولت الکترونیک( E.goverment ) قرار دارند که محور آن سامانه جامع تجارت است.

وی افزود: پروژه های ذیل سامانه جامع تجارت خیلی مفصل و نزدیک به ۱۲-۱۳ سامانه است که دستگاه مختلف باید همکاری کنند. اغلب دستگاه ها همکاری مناسبی را داشتند. یکی دو دستگاه در همکاری های خود تاخیر داشتند ولی از من نخواهید اسم ببرم.

رهبری ادامه داد: اگر از ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز که مسئول کنترل پیشرفت قانون مبارزه با قاچاق است بخواهید اسامی را اعلام کند بهتر است. ما در گذشته زمانی که عدم همکاری دستگاه ها را مطرح کردیم، چون مرجع قضاوت نیستیم باعث اعتراضات شد. بنابراین فکر می کنم صحیح باشد از ستاد مبارزه با قاچاق بپرسید.

شایان ذکر است مهرماه سال گذشته «علی رهبری» رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک، در برنامه گفتگو ویژه خبری گفت: ما الان در سامانه جامع تجارت با بیش از 40 دستگاه تبادل اطلاعات سیستمی داریم ولی با گمرک نتوانستیم به نقطه مطلوب برسیم.

بیشتر بخوانید: ستاد مبارزه با قاچاق کالا، اسامی دستگاه‌های کم کار را می‌داند

اولتیماتوم ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به نهاد کم کار

در این رابطه مویدی پیرامون عدم همکاری یکی از سازمان ها در تکمیل سامانه های مبارزه با قاچاق، در گفتگو با خبرنگار بازارنیوز گفت: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، تا ۱۵ اسفند ماه به این نهاد فرصت همکاری داده است و اگر تا آن زمان، امور خود را انجام ندهد، نام آن سازمان را اعلام خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید: اولتیماتوم سه هفته ای رئیس ستاد مبارزه با قاچاق به نهاد کم کار

گمرک می خواهد به تخلفاتش ادامه دهد

نوروزی، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، در گفتگو با خبرنگار بازارنیوز درباره عملکرد مجلس پیرامون سامانه جامعه تجارت گفت: ما قانون تجارت را بر مبنای الکترونیکی کردن تجارت، بازطراحی می‌کنیم. مجلس، مدافع سامانه های مبارزه با قاچاق کالا و ارز است. تحقیق و تفحص از روند مبارزه با قاچاق کالا و ارز، و همچنین فعالیت گمرکات داشتیم و گزارشی در این خصوص آماده شده است. آنچه مشخص است گمرک به دنبال ادامه دادن به تخلفاتش است.

بیشتر بخوانید: ادعای یک نماینده از سرپیچی گمرک از قانون

قرائت گزارش تحقیق و تفحص بعد از تعطیلات نوروزی

الیاس حضرتی رئیس کمیسیون اقتصادی در گفتگویی که با خبرنگار بازارنیوز داشت، گفت: «گزارش تحقیق و تفحص از روند مبارزه با قاچاق کالا به پایان رسیده و ما آن را به هیئت رئیسه برای قرائت در صحن علنی مجلس تقدیم کردیم.»

وی افزود: پس از انتخابات و بازگشت نمایندگان به مجلس، بحث بودجه در صحن علنی مطرح است که احتمالا تا پایان سال طول بکشد؛ بنابراین امکان قرائت این گزارش تا پایان سال جاری وجود ندارد.

حضرتی ادامه داد: پیشبینی می‌کنم زمان قرائت این گزارش در صحن علنی، بعد از بازگشت نمایندگان از تعطیلات عید نوروز باشد.

حال می بایست منتظر گزارش تحقیق و تفحص از روند مبارزه با قاچاق کالا بود. انگیزه نهادها از کم کاری در مبارزه با قاچاق چیست؟ آیا گمرک زیر بار اتهام کم کاری خواهد رفت؟ واکنش مسئولان گمرک چه خواهد بود؟


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

تصاویر | سریع‌ترین 0 تا 100 خودروهای زمین