تنها مدرسه ناشنوایان ری توسعه می‌یابد


تنها مدرسه ناشنوایان ری توسعه می‌یابد

ارتقای کیفیت آموزش در هر منطقه‌ای علاوه بر نیروی انسانی باتجربه و کاربلد به فضای آموزشی مناسب هم نیاز دارد. تحصیل در فضاهای آموزشی فرسوده و غیرمقاوم گذشته از ناامنی روانی، بی‌شک روی کیفیت آموزش هم تأثیرگذار است.

همشهری آنلاین- مهین قاسمخانی: به گفته مسئولان آموزش و پرورش حدود ۳۰ تا ۳۵‌درصد از مدارس ناحیه۲ شهرری نیاز به نوسازی یا مقاوم‌سازی دارد. «علی یزدان پناه» مدیر اداره آموزش و پرورش ناحیه۲ شهرری با اعلام خبر بهره‌برداری از ۴ مدرسه خیرساز در سال جاری و آغاز یک پروژه جدید طی روزهای گذشته می‌گوید: «مدرسه فرسوده تعریف خاصی دارد و نمی‌توان تمام مدارس قدیمی را فقط به دلیل قدیمی بودن در فهرست مدارس فرسوده قرار داد.»

آمار اعلام شده درباره مدارس فرسوده در ناحیه۲ تا چه حد دقیق است؟

این آمار تقریبی است. در ناحیه۲ آموزش و پرورش مدارس قدیمی کم نداریم، اما برخی از این مدارس با وجود قدیمی بودن کیفیت، مقاومت و استحکام خوبی دارند و نیازی به نوسازی آنها نیست. برخی از مدارس هم باید مقاوم‌سازی و به لحاظ تجهیزات به‌روز شوند. به‌عنوان مثال هنوز در برخی از مدارس ناحیه۲ از تجهیزات گرمایشی قدیمی استفاده می‌شود که گذشته از اتلاف انرژی، ناایمن بودن این سامانه‌ها هم به خودی خود یک دغدغه است.

تنها مدرسه ناشنوایان ری توسعه می‌یابد

مشارکت خیّران مدرسه‌ساز در ناحیه۲ چگونه است؟

حدود ۳۵‌درصد از فضاهای آموزشی کشور با همت خیّران ایجاد می‌شود. در ناحیه ما هم امسال خیّران مدرسه‌ساز ۴مدرسه را تحویل اداره آموزش و پرورش دادند.

این مدارس در کدام محله‌ها ساخته شده است؟

مدرسه «کوثر» در پل سیمان، مدرسه «ام البنین(س) » در خیابان خانلری، مدرسه مرحوم «ابوالوفا صداقت» در محله اعلائین و مدرسه «شهدای جوانمرد» هم در محله جوانمردقصاب ساخته شده است.

در خبرها آمده بود که یک خیّر مدرسه‌ساز به‌زودی پروژه جدیدی را آغاز می‌کند. از این پروژه بگویید؟

ما فقط یک مدرسه ویژه ناشنوایان داریم که جوابگوی نیاز این بچه‌ها نیست. ما این کمبود را با خیّران در میان گذاشتیم و یکی از خیّران نیک‌اندیش آمادگی خود را برای توسعه فضای آموزشی این مدرسه اعلام کرد و کلنگ ساخت ۴کلاس جدید در مدرسه ناشنوایان الهام، ۳۰بهمن به زمین زده شد، البته سیاستی که امروزه دنبال می‌شود ادغام تدریجی این دانش‌آموزان با دانش‌آموزان عادی است چراکه جداسازی دانش‌آموزانی که نیازهای ویژه دارند (استثنایی) از سایر دانش‌آموزان در کشور ما چندان نتیجه مطلوب نداشته است و به همین دلیل ما سیاست تحصیل دانش‌آموزان استثنایی در مدارس عادی را دنبال می‌کنیم.

مهم‌ترین مشکل یا مانع سر راه نوسازی مدارس ناحیه۲ چیست؛ نبود اعتبارات ملی یا کمبود مشارکت مردمی؟

مهم‌ترین مشکل ما علاوه بر کمبود اعتبار، کمبود زمین‌های سنددار است. سازمان نوسازی فقط در زمین‌هایی که سند قطعی آن به نام آموزش و پرورش باشد اقدام به ساخت مدرسه می‌کند که این قانون اگرچه کاملاً منطقی و درست است، اما به هرحال دست ما را برای توسعه فضاهای آموزشی بسته است.

تنها مدرسه ناشنوایان ری توسعه می‌یابد

محسن یزدان پناه مدیر آموزش و پرورش ناحیه۲ شهرری

امسال۱۴۶ نفر از بچه‌های شهرری رتبه کمتر از هزار به دست آوردند که ۱۱۷نفر از آنها از ناحیه۲ بودند. به نظر می‌رسد کیفیت آموزش در ناحیه شما قابل مقایسه با ناحیه یک، کهریزک و فشافویه نیست. دلیل این تفاوت را در چه می‌دانید؟

یکی از دلایل این موفقیت حضور نیروهای توانمند و با تجربه در این ناحیه است. بسیاری از نیروهای باتجربه و توانمند آموزش و پرورش اغلب داوطلب خدمت در ناحیه ما هستند. یکی دیگر از دلایل بالا بودن کیفیت آموزش در این ناحیه، توجه بیشتر خانواده های این ناحیه۲ به موضوعات فرهنگی و آموزشی است. به سخن دیگر تمام موفقیت‌های به دست آمده حاصل تلاش ما نبوده، بلکه به دلیل فضای فرهنگی حاکم بر این محدوده و مشارکت خانواده‌ها چنین موفقیت‌هایی به دست آمده است.

جشنواره ایده‌های برتر که طرح ابتکاری ناحیه۲ آموزش و پرورش شهرری بوده است، سال آینده برگزار می‌شود. از این جشنواره بگویید؟

این طرح ابتکار ناحیه۲ است که با هدف ارتقای توانمندی‌های دانش‌آموزی در زمینه ایده‌پردازی، خلاقیت و کارآفرینی برگزار می‌شود. این جشنواره ابتدا به‌ صورت منطقه‌ای، بعد استانی، سپس در ۳استان برگزار شد تا اینکه امسال رسماً به‌عنوان جشنواره کشوری پذیرفته شد. اردیبهشت سال آینده این جشنواره با عنوان ایده، خلاقیت و کارآفرینی برگزار می‌شود. مهم‌ترین هدف این جشنواره تولید ارزش است؛ ارزش فرهنگی، اجتماعی و البته اقتصادی.

کد خبر 485953

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...