حفاظت و مرمت از 60 اثر نفیس موزه قرآن و کتابت تبریز


حفاظت و مرمت از 60 اثر نفیس موزه قرآن و کتابت تبریز

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان شرقی از آسیب‌شناسی، حفاظت و مرمت 60 اثر از آثار نفیس موزه قرآن و کتابت تبریز خبر داد.

مرتضی آبدار در این خصوص اظهار کرد: در راستای پایش وضعیت و حفاظت پیشگیرانه آثار موزه‌ای 60 قطعه خط از آثار موزه قرآن و کتابت تبریز جهت آسیب‌شناسی، حفاظت و مرمت به آزمایشگاه حفاظت و مرمت اشیای موزه آذربایجان انتقال‌یافته است.

وی ادامه داد: با توجه به این‌که نسخ خطی این موزه نیازمند پایش و اقدامات حفاظتی و مرمتی بود طی ماه‌های گذشته مرحله نخست این عملیات با آسیب‌شناسی، حفاظت، مرمت و تعویض "پاسپارتو" 18 قطعه آغاز شد؛ پس از عودت آن‌ها به موزه، مرحله دوم عملیات با مرمت 18 قطعه دیگر ادامه یافت که از این میان مرمت 10 قطعه نیز به اتمام رسیده است.

وی در ادامه به اهمیت اجرای روش پاسپارتو بر روی قطعات خط اشاره کرد و گفت: پاسپارتو با ایجاد حاشیه‌ای دور اثر، توجه بیننده را بر روی اثر هنری داخل آن متمرکز می‌کند و باعث تأکید بیشتر بر روی آن می‌شود و این عنصر زیبا، اثر هنری را باشکوه و بزرگ‌تر جلوه می‌دهد و فضایی برای استراحت چشم در مرز بین قاب و اثر هنری ایجاد می‌کند.

آبدار در خاتمه اظهار کرد: موزه قرآن و کتابت تبریز که یکی از مجموعه‌های نفیس نسخ خطی کشور به شمار می‌آید، همچون ادوار گذشته طی ایام نوروز 99 آماده بازدید گردشگران خواهد بود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان شرقی، موزه قرآن و کتابت در محل مسجد صاحب‌الامر شهر تبریز قرار دارد و مجموعه نفیسی از نسخ قرآن مجید مربوط به ادوار مختلف تاریخ و قطعات زیبایی از آثار خوشنویسان بنام ایران و برخی از ابزار و ادوات مربوط به خط و کتابت را در خود جای‌داده است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان شرقی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نامه به دوست صمیمی ؛ 7 نمونه متن نامه به دوست ،جدید و محبت آمیز