خیز شرکت‌های دانش بنیان کرمانشاهی برای تولید ماسک و لباس محافظ


خیز شرکت‌های دانش بنیان کرمانشاهی برای تولید ماسک و لباس محافظ

کرمانشاه-ایرنا- سه شرکت دانش بنیان کرمانشاهی دست به کار شده‌اند تا یکی شان ماسک N95 و لباس یکپارچه محافظ بسازد؛ یکی دیگر نانوماسک‌های سه لایه و دیگری نیز خود لایه نانو را برای تولید ماسک تولید کند.

با شیوع بیماری کرونا و کمبود وسایل بهداشتی و محافظتی برای این بیماری در سطح جامعه همواره این سوال مطرح بود که آیا باید اقلامی مانند ماسک، محلول های ضدعفونی کننده و لباس های یکپارچه محافظتی وارد کشور شوند یا در داخل نیز توان تولید آنها وجود دارد.

به خصوص اینکه هم اکنون در شرایط تحریم هستیم و حتی شرکت های هواپیمایی کشورهای همسایه نیز آسمان ما را تحریم کرده اند و به ظاهر مرزهایشان را نیز بر روی ما بسته اند.

اما وقتی متوجه می شویم که دانش آموختگان ما در طی این سالها بیکار ننشسته اند و فناوری و توان تولید این اقلام را در داخل کشور دارند خبر خوشحال کننده ای است که حتی ایجاد غرور می کند حتی اگر ظرفیت تولید ما کم باشد که البته می توان با تمهیداتی این ظرفیت را نیز افزایش داد.

در همین زمینه تورج شیرزادی مدیرکل تجهیزات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در گفت و گو با ایرنا اعلام کرد: خوشبختانه در استان ۲ شرکت دانش بنیان دست به کار تولید ماسک N۹۵ و نیز ماسک های سه لایه شده اند.

به گفته وی، ظرفیت تولید ماسک N۹۵ و سه لایه تا روزانه ۲ هزار عدد می رسد.

وی افزود: محققان استان به ماسک های سه لایه یک لایه نانو نیز اضافه کرده اند که در عمل این نانوماسک ها را از ماسک های بازار متفاوت کرده است و مشابه کمی از آنها را در بازار داریم.

شیرزادی تاکید کرد: با اینکه در استان دستگاه اتوماتیک ماسک زن نداریم و تولید ماسک ها به صورت دستی با چرخ خیاطی تولید می شوند اما کارایی و کیفیت آنها به تایید اعضای هیات علمی رسیده است؛ ضمن اینکه خوشبختانه در استان یک واحد تولید الیاف نانو نیز برای استفاده در ماسک ها فعال است.

وی ادامه داد که یکی از واحدهای تولیدی استان نیز در حال تولید روزانه ۴۰۰ لباس یکپارچه برای تحویل به مراکز درمانی است و این لباس ها در برابر نفوذ آب و نیز ترشحات بدن غیرقابل نفوذ هستند ضمن اینکه شلیدهای تلقی برای محافظت از صورت نیز دارند و مطابق استانداردهای بین المللی هستند.

تولید روزانه ۴۰۰ لباس یکپارچه محافظ و ۳۰۰ ماسک N۹۵

حسن فرامرزی مدیرعامل شرکت دایراک صنعت درمان یکی از آن تولید کننده هایی است که آستین ها را برای تولید ماسک و لباس مخصوص بالا زده است.

وی در گفت و گو با ایرنا بیان داشت: روزانه ۴۰۰ لباس محافظ غیرقابل نفوذ تولید می کنیم که در ایران نمونه هستند؛ ضمن اینکه روزانه تا ۳۰۰ ماسک مخصوص N۹۵ استاندارد نیز در این شرکت تولید می شود.

به گفته وی این شرکت در گذشته در خط تولید پوشش های یک بار مصرف بیمارستانی و پک های جراحی بوده و بنا بر نیاز هم اکنون اقدام به تولید ماسک و لباس مخصوص کرده است.

فرامرزی با بیان اینکه هم اکنون با ظرفیت ۵۰ درصدی کار می کنیم؛ افزود: مواد اولیه ما به غیر از لایه نانو از خارج از استان تامین می شوند.

توان تولید ۲۵۰ نانوماسک سه لایه در هر دقیقه

رضا سالکی مدیرعامل مجتمع تولیدی تحقیقاتی ابزارسازان درمانگر نیز در گفت و گو با ایرنا بیان داشت: این شرکت در هر دقیقه توان تولید ۲۵۰ عدد نانوماسک سه لایه دارد.

وی تاکید کرد: تا ۷۲ ساعت آینده خط تولید نانوماسک های سه لایه ما راه اندازی خواهد شد ضمن اینکه هم اکنون لباس های محافظ غیر قابل نفوذ برای تامین نیازهای مراکز درمانی نیز تولید می کنیم که قابل رقابت با نمونه مشابه آلمانی هستند.

به گفته سالکی، نانو ماسک های سه لایه تولیدی این شرکت تا ۱۲ ساعت ماندگاری دارند و به دلیل یک لایه نانو غیرقابل نفوذ هستند.

وی بیان داشت: سودجویی هایی برخی از افراد که در این شرایط حاضرند خون مردم را در شیشه بریزند باعث شد تا برای تولید ماسک استاندارد و با قیمت تنظیم شده زیرنظر معاونت غذا و دارو به میدان بیاییم.

سالکی، همچنین از پتانسیل تولید سالیانه ۱۲ میلیون لیتر مواد ضدعفونی کننده در این شرکت خبر داد و گفت:در صورت نیاز در این خصوص نیز به میدان خواهیم آمد.

امکان پشتیبانی از تولید روزانه ۲ هزار ماسک

دکتر فرزاد دبیریان عضو هیات علمی گروه مهندسی نساجی دانشگاه رازی کرمانشاه صاحب شرکت دانش بنیان پارس نانو ریز پارک علم و فناوری دیگر شخصی است که با تولید لایه های نانو برای ماسک ها پای کار آمده است.

وی نیز در گفت و گو با ایرنا بیان داشت که امکان پشتیبانی از تولید روزانه ۲ هزار ماسک را دارند.

به گفته دبیریان لایه های نانو در به دام انداختن ذرات جذب بسیار بالایی دارند و همین موضوع باعث کارایی بیشتر ماسک ها می شود.

آنچنان که وی گفت: این شرکت اولین سازنده تجهیزات ساخت الیاف نانو در کشور بوده و فعالیتش را از حدود ۱۵ سال پیش آغاز کرده است.

هرچند او نیز تاکید کرد که به دلیل نبود تجهیزات خاص تولید ماسک در کشور؛ ماسک ها به صورت دستی تولید می شوند اما در عین حال استانداردهای لازم را نیز دارند.
براساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تاکنون پنج نفر در این استان به بیماری کرونا مبتلا شده اند که یک نفر از آنان فوت کرده است.

آخرین آمار ابتلای قطعی به ویروس کرونا در کشور ۹۷۸ نفر است که ۱۷۵ نفر ظرف روزهای گذشته بهبود یافته و ۵۴ نفر هم فوت کرده‌اند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمانشاه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رخ ماه