کرونا کارمندان را تهدید می‌کند/کارگران کرونا نمی‌گیرند؟!


کرونا کارمندان را تهدید می‌کند/کارگران کرونا نمی‌گیرند؟!
جامعه پزشکی و اعضای کادر درمانی از مردم می‌خواهند در خانه بمانند، درحالی که استاندار تهران اعلام کرده است ساعت کاری اداره‌ها به روال قبل و عادی خود برمی‌گردد.

این روزها ویروس کرونا در همه جای ایران جولان می‌دهد و مردم را ناگزیر به خانه‌نشینی و قرنطینه می‌کند. این بیماری تاحدی شیوع پیدا کرده که دربرخی استان‌ها وضعیت قرمز اعلام شده و حتی مسیرهای ورودی به بعضی استان‌ها مانند گیلان، مازندران و همدان به‌روی غیربومی‌ها بسته شده است. در تهران نیز اوضاع مساعد نیست.

با توجه به شیوع کرونا در بیشتر استان‌ها، محمدرضا ظفرقندی، رئیس کل سازمان پزشکی ایران به نمایندگی از جامعه پزشکی و اعضای کادر درمانی در پیامی از مردم درخواست کرد تا حدامکان از تردد در سطح شهرها خودداری کنند و در خانه بمانند.باوجود تاکید مسئولان درمانی و پزشکان مختلف، اما انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران گفت: ساعت کاری ادارات این استان از شنبه ۱۷ اسفند به‌حالت عادی برمی‌گردد.وی افزود: این کار بنابر توصیه دولت و طبق مصوبه ستاد عملیات مقابله با کرونا بوده‌است.بندپی از تخصیص مرخصی و ایجاد شرایط دورکاری نیز صحبت کرده‌است. اما برخی کارها طبیعت‌شان با دورکاری درتضاد است یا مدیران درصورت امکان برقراری چنین شیوه‌ای به آن تن نمی‌دهند و حتی با درخواست مرخصی کارکنان موافقت نمی‌کنند.

سوال اینجاست که بنا بر چه مبنایی در شرایط بحرانی شیوع کرونا، چنین تصمیمی گرفته شده‌است؟ چه‌چیزی این روزها عوض شده که ساعت کاری ادارات دولتی از ساعت ۸ تا ۱۳ و دستگاه‌هایی که شش روز در هفته کار می‌کردند؛ منتفی شده است؟ آیا خبرهای تازه‌ای از کاهش روند بیماری در تهران شنیده شده‌است؟ به‌نظر چنین نمی‌رسد، زیرا مسعود مردانی، عضو کمیته کشوری آنفلوآنزا گفته است: تخمین می‌زنیم تا پایان اسفند بین ۳۰ تا ۴۰ درصد جمعیت تهران به‌ ویروس کرونا مبتلا شوند.استاندار تهران با اعلام این تصمیم، انگار هرچه را که تاکنون نظام درمانی برای مقابله و مبارزه با کرونا انجام داده باطل و درواقع این رشته را پنبه می‌کند، زیرا بیشتر کارمندان برای رسیدن به محل کار خود مجبور هستند از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند و این موضوع آنها را در معرض خطر کرونا قرار و آمار مبتلایان به این ویروس را در تهران افزایش می‌دهد.

البته باید این را هم در نظر گرفت که برخی از کارمندان مجبور به استفاده از چندین وسیله نقلیه مانند مترو و بی‌آرتی تا رسیدن به محل کار خود هستند و این خطر ابتلا به کرونا را باز هم بالاتر می‌برد. از آنجایی که کارمندان اداره‌ها حقوق چندانی هم دریافت نمی‌کنند، استفاده از آژانس و تاکسی‌های دربستی که البته آنها هم مصون از خطر نیستند، برایشان مقدور نیست. این در حالی‌است که در ساعات اداری مسئولان و مدیران خود از خودروهای دولتی دراختیار استفاده می‌کنند.قبل از اعلام چنین تصمیمی در ابتدا باید تمهیداتی اصولی برای سلامتی کارمندان اندیشیده می‌شد. ناگفته نماند در برخی اداره‌ها هنوز ارباب رجوع تردد دارند و مشخص نیست که آیا همه آنها اصول بهداشتی برای مبتلانشدن به کرونا را رعایت می‌کنند یا خیر.ای کاش قبل از اعلام این دستور، فکری اساسی برای ایاب و ذهاب کارمندان اندیشیده می‌شد، همانطور که برخی از مدیران و مسئولان می‌توانند بی‌دغدغه و بدون استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی سر کار حاضر شوند.

حضور کارمندان بر سر کار در چنین شرایطی موضوع پیش‌پا افتاده‌ای نیست. زیرا به‌عنوان نمونه همگی در خبرهایی موثق خوانده‌ایم که کارمندان بانک چه آسیبی از کرونا دیده‌اند. آمار کشته‌شدگان و مبتلایان کارمندان بانک به کرونا کمتر از کادر نظام پزشکی ما که به‌طور مستقیم با بیماران کرونا درتماس بوده‌اند، نیست.

به‌طوری‌که رئیس کل بانک مرکزی در ۱۵ اسفند از جان باختن شش کارمند نظام بانکی کشور بر اثر ابتلا به ویروس کرونا خبر داده‌بود. بنابراین حفظ تمهیداتی که سلامتی کارمندان اداره‌ها به‌ویژه آنهایی که در صف اول تماس با مشتریان قرار دارند لازم و ضروری است.وضعیت برخی کارکنان مانند پلیس‌های راهنمایی رانندگی در سر چهارراه‌ها، پاکبان‌ها و ... نیز مطلب و بررسی جداگانه‌ای را می‌طلبد.مسئولان رده بالای استان باید بهتر بدانند که چگونه عمل کنند و تصمیم بگیرند، زیرا کرونا خیلی وقت پیش ما را از واقعه‌ای خبر داده و زنگ خطرش را به‌صدا درآورده است. برخی رسانه‌ها از مخالفت دکتر زالی با بازگشت ساعات کار اداره‌ها به روال عادی خبر داده‌اند.

کارگران کرونا نمی‌گیرند؟!

عضو هیئت مدیره کانون عالی شورای اسلامی کار گفت: شورای عالی کار درباره هزینه سبد معیشتی خانوار در روزهای قبل به توافق رسید و بر اساس آن هزینه یک خانواده ۳.۵ نفره در سال ۹۹ حدود چهار میلیون و ۴۳۰ هزار تومان در نظر گرفت اما اینکه قرار است چند درصد آن در قالب افزایش دستمزد در سال ۹۹ پوشش داده شود هنوز مشخص نیست.

علی اصلانی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به شیوع ویروس کرونا در کشور و صدور دستورالعمل‌های وزارت بهداشت برای کنترل این ویروس در کارخانه‌ها گفت: براساس این دستورالعمل‌ها، فعالیت رستوران‌ها و غذاخوری‌های کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی متوقف شده و کارگران هم از آوردن غذا به محل کار منع شده‌اند.

اصلانی افزود: به همین خاطر کارگران این روزها از ساعت ۸ صبح که در محل کار حاضر می‌شوند تا ساعت ۴ بدون غذا مشغول کار هستند، اگرچه معتقدیم این دستورالعمل برای حفاظت از جامعه و کارگران در برابر کرونا خوب است اما از طرف دیگر انتظار می‌رفت با دستور وزیر کار مثل ماه رمضان ساعت کاری ۱.۵ تا ۲ ساعت کمتر شود و کارگران زودتر به خانه بروند.

وی ادامه داد: اینکه کارگر از صبح تا بعدازظهر بدون غذا مشغول کار باشد بر راندمان کاری و کیفیت محصولات تولیدی تأثیر منفی خواهد گذاشت.

رئیس کانون شوراهای اسلامی کار البرز افزود: از طرف دیگر هفته گذشته شاهد کاهش ساعت کاری کارمندان دولت در اداره‌ها بودیم اما در این تصمیم کارگران جایی نداشتند، سوال اینجاست که آیا کارگران به کرونا مبتلا نمی‌شوند؟ آیا کارگران عضو این جامعه نیستند که آنان را در این تصمیم در نظر نگرفتند.

اصلانی خاطرنشان کرد: حالا که نه ساعت کاری کم می‌شود و نه کارگران را برای صرف نهار زودتر تعطیل می‌کنند انتظار داشتیم واحدهای صنعتی از طرف وزارت بهداشت به صورت روزانه و یا حتی هفتگی ضدعفونی شود اما این کار هم صورت نگرفته و بسیاری از کارفرمایان با مشقت زیاد خودشان مواد ضدعفونی کننده، ماسک، دستکش و ... را با قیمت‌های بالا تهیه می‌کنند.

وی تصریح کرد: کارگران باید حتما در حین کار از دستکش، ماسک و ... برخوردار باشند چون موضوع تولید اهمیت زیادی دارد.

این فعال کارگری در پاسخ به اینکه آیا کارخانه‌ای در سطح استان وجود دارد که به دلیل شیوع کرونا در بین کارگران ناچاراً تعطیل شده باشد یا خیر، گفت: خوشبختانه تاکنون کارخانه‌ای نبوده که به خاطر شیوع کرونا در بین کارگران آن واحد تعطیل شده باشد.

رئیس کانون شوراهای اسلامی کار البرز با بیان اینکه بسیاری از صنوف مثل رستوران‌ها، آرایشگاه‌ها، سالن‌های ورزشی و ... این روزها تعطیل شده‌اند، گفت: فشار تعطیلی این اصناف به کارگران وارد می‌شود بنابراین نگران این هستیم که این فشار به سمت سازمان تأمین اجتماعی برای پرداخت بیمه بیکاری برود بنابراین دولت باید برای این موضوع چاره‌اندیشی کند.

اصلانی تأکید کرد: دولت باید در این شرایط هوای واحدهای تولیدی به خصوص مواد غذایی را داشته باشد.

وی در بخش دیگری از این گفت و گو یکی دیگر از نگرانی‌های جامعه کارگری را به تعویق افتادن جلسات تعیین دستمزد سال ۹۹ دانست و گفت: هر سال در چنین روزهایی به سمت جمع‌بندی افزایش دستمزد سال بعد رفته بودیم اما امسال جلسات شورای عالی کار به دلیل شیوع کرونا تعطیل شده و این باعث نگرانی جامعه کارگری در خصوص سرنوشت دستمزد سال ۹۹ شده است.

اصلانی افزود: شورای عالی کار درباره هزینه سبد معیشتی خانوار در روزهای قبل به توافق رسید و بر اساس آن هزینه یک خانواده ۳.۵ نفره در سال ۹۹ حدود چهار میلیون و ۴۳۰ هزار تومان در نظر گرفت اما اینکه قرار است چند درصد آن در قالب افزایش دستمزد در سال ۹۹ پوشش داده شود هنوز مشخص نیست.

وی خاطرنشان کرد: در طول سال‌های گذشته همیشه تا قبل از سال جدید تکلیف افزایش دستمزد مشخص شده است و امسال هم باید جلسات شورای عالی کار برای این موضوع برگزار شود؛ البته کارگران در شرایط فعلی شرایط کارفرمایان را درک می‌کنند به همین دلیل امیدواریم میزان افزایش دستمزد به گونه‌ای باشد که نه کارفرما ضرر کند و نه کارگر.

baharnews.ir

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نشست خبری مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در نمایشگاه نفت