بی‌تاب بازار از تب کرونا


بی‌تاب بازار از تب کرونا

شهرکرد-ایرنا-تب ویروس کرونا و هراس شیوع آن در بین افراد مختلف، باعث شده است تا تب بازار پر جنب و جوش شب عید در چهارمحال و بختیاری پایین بیاید و خبری از آن همه غوغای برای فروش آخر سالی وجود نداشته باشد.

در روزهای پایانی هر سال، کسبه و بازاریان تمام تلاش و زور خود را می‌زنند تا جبران روزهای نفروخته در طول سال را داشته باشند، اما امسال بازار دیگر به میزان آن جنب و جوش سالهای قبل خود نرسیده است.

این روزها، استرس و اضطراب کرونایی، نفس بازار شهرکرد را گرفته است و برخی از بازاریان مدعی شده‌اند فروش آنها در این بازار با کاهش ۱۰۰ تا ۱۰ درصدی مواجه شده است.

این کم‌فروختن براساس شیوع کرونا، محصولات تولیدی خانگی را بیشتر از بازار رسمی و کلاسیک تحت تاثیر خود قرار داده است و طی روزهای گذشته فروش این محصولات تولیدکنندگان بخش خانگی با کاهش فروش ۱۰۰ تا ۱۰ درصدی روبرو شدند.
طی روزهای اخیر ، با شیوع و انتشار ویروس کرونا در کشور، وزارت بهداشت نکات و آموزش‌های بسیاری از جمله حضور نیافتن در مراکز عمومی را به مردم اعلام کرده است و براساس نظر کارشناسان،نقطه امن برای جلوگیری از ابتلا به این ویروس ،خانه است.

این روزها، استرس و اضطراب کرونایی، نفس بازار شهرکرد را گرفته است و برخی از بازاریان مدعی شده‌اند فروش آنها در این بازار با کاهش ۱۰۰ تا ۱۰ درصدی مواجه شده استبه همین جهت مردم ، در صورت داشتن خرید ضروری از خانه خارج می‌شوند و سعی دارند در تهیه مواد خوراکی جانب احتیاط را رعایت کنند، همین حضور نیافتن مردم در اماکن عمومی، کسادی بازار فروشندگان و تولیدکنندگان را در روزهای آخر سال به همراه داشته است، فروشندگانی که طبق روال سال‌های گذشته عمده درآمد خود را در شب عید به دست می‌آوردند.
این روزها علاوه بر استرس ابتلا به بیماری کرونا، حال کاسبان و تولیدگنندگان شهرکرد به دلیل رکود بازار خوب نیست، ماه دارد به آخر می‌رسد و همچنان خبری از کسب درآمد نیست و برخی از مغازه داران مستاجر و اجازه‌نشین هستند.
فرش میوه خشک در بازار فعلی به صفر رسیده است

بی‌تاب بازار از تب کرونا
خانم شجاعی یکی از دانش‌آموختگان رشته فن‌آوری اطلاعات است که به دلیل نبود بازار کار در رشته خود،کارگاه خشک‌کردن میوه راه‌اندازی کرده است، وی با اشاره به اینکه ایام نوروز زمانی برای ارائه محصولات و جذب مشتری در نمایشگاه‌های بهاره است، گفت: هم‌اکنون با نیمه تعطیل شدن بازار و شیوع بیماری کرونا ،فروش محصولات به صفر رسیده است.
وی با بیان اینکه محصولات این کارگاه با توجه به روال سال‌های قبل تهیه شده‌اند ولی در حال حاضر مشتری وجود ندارد، افزود: نه تنها درآمدی وجود ندارد بلکه این وضعیت ضرردهی را به دنبال دارد.این روزها علاوه بر استرس ابتلا به بیماری کرونا، حال کاسبان و تولیدگنندگان شهرکرد به دلیل رکود بازار خوب نیست، ماه دارد به آخر می‌رسد و همچنان خبری از کسب درآمد نیست و برخی از مغازه داران مستاجر و اجازه‌نشین هستند
شجاعی از مسئولان و متوالیان امر خواست؛ با توجه به وضعیت اقتصادی فعلی از تولیدکنندگان خورد حمایت ویژه‌ای داشته باشند.
درآمد اسفندماه، حقوق و بیمه کارمندان را تأمین نمی‌کند
خانم حسینی یکی از تولیدکنندگان که در غذاسرای خود مشغول به فعالیت است، نیز از کاهش یک چهارمی تولید خود از آغاز اخبار انتشار ویروس کرونا خبر داد و گفت: فروش ماهیانه این غذاسرا متوسط به ۴۰۰ پرس غذا می‌رسید که در این مدت به کمتر از ۱۰۰ پرس غذا کاهش یافته است.
وی با اشاره به فعالیت ۸ نیرو شامل ۷ خانم و یک آقا در این واحد تولیدی، افزود: طبق روال هر سال برنامه‌ریزی کسب درآمد و پاس کردن چک‌ها در ماه آخر سال اتفاق می‌افتاد که در این شرایط حقوق کارمندان و عیدی آن‌ها نیز تأمین نمی‌شود.
حسینی با گلایه از اداره آب و فاضلاب شهری، ادامه داد: با وجود قول مساعد همکاری مسئولان در این شرایط حساس با مردم، طی روز گذشته مأموران به دلیل بدهی با مراجعه به این غذاسرا قصد قطع فشار آب را داشتند.
لزوم ارائه بسته‌های حمایتی به تولیدکنندگان
این تولیدکننده از مسئولان خواست؛ در این ایام با توجه به شرایط سخت بازار نسبت به ارائه بسته‌های حمایتی به تولیدکنندگان اقدام کنند.
محجوب‌نیا نیز که در نانوایی واقع در میرآباد غربی شهرکرد مشغول به کار است با اشاره به اینکه استرس آلودگی نان به ویروس کرونا طی چند روز اخیر، کاهش ۱۰ درصدی فروش در بازار این محصول را در پی‌داشته است، گفت: روزانه به صورت مستمر محل ضدعفونی می‌شود و برای استفاده از کارتخوان نیز دستکش یک بار مصرف در اختیاز مردم قرار می‌گیرد و سهمیه مواد ضدعفونی و بهداشتی به صنف نانوایان تاکنون تعلق نگرفته است.
این بانو با بیان اینکه سهمیه مواد ضدعفونی و بهداشتی به صنف نانوایان تاکنون تعلق نگرفته است، افزود: به دلیل ثبات نبودن بازار این محصول ،کرایه نانوایی دوماه عقب افتاده است.
وی ادامه داد: در صورت ادامه روند فعلی و حمایت نشدن از اشتغال خورد در استان نرخ بیکاری از این میزان نیز بالاتر می‌رود.
فروش ترشی‌جات به یک چهار کاهش یافته است

بی‌تاب بازار از تب کرونا
پرستو متقی سرپرست کارگاه سبزی آماده، با اشاره به اینکه طی چند روز گذشته بازار فروش سبزی کاهش ۱۰ درصدی داشته است، گفت: بیشتر مشتریان این محصول رستوران‌ها هستند و مردم عادی سهم کمی در خرید دارند.
وی ادامه داد: اما در زمینه ترشی‌جات، فروش ماهیانه ۳۰ تا ۴۰ کیلوگرم به ۱۰ تا ۱۲ کیلوگرم رسیده و تقاضای خرید بسیار کاهش داشته است.
مسئولان سلامت مردم را در اولویت قرار دهند
متقی در خصوص تقاضا از مسئولان برای بازار بی‌رونق و اقتصاد رو به زوال، افزود: مسئولان سلامت مردم را در اولویت قرار دهند و سپس به فکر ضرر تولیدکنندگان باشند.
با این حال برخی از اخبار حکایت از آن دارد که مسوولان بخش اقتصادی به دنبال ارائه راهکارهای مناسب برای حمایت از اقتصادخرد در این شرایط کنونی هستند.

حمایت دولت از شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی

بی‌تاب بازار از تب کرونا

معاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری در این زمینه به ایرنا با اشاره به اینکه ثبیت، صیانت وجلوگیری از ریزش اشتغال فعلی کارگاه‌های تولیدی یکی از برنامه‌های اصلی وزارت کار در شرایط فعلی است، گفت: دولت با پرداخت یک سوم حقوق دستمزد کارگران شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی با هدف حمایت از بخش خصوصی بدنبال کاهش هزینه‌ها در شرایط فعلی است.

فرج الله چراغپور روز دوشنبه نوزدهم اسفندماه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا در شهرکرد گفت: این اقدام در قالب طرح" یارانه دستمزد" انجام می‌شود و می‌تواند قسمتی از هزینه‌های بخش خصوصی و تولید کنندگان را جبران کند.
وی از تماس تلفنی با تمامی مستمری‌بگیران بیمه بیکاری در استان خبر داد و اضافه کرد: این افراد تا اطلاع ثانوی نیاز به حضور در اداره نخواهند داشت.دولت با پرداخت یک سوم حقوق دستمزد کارگران شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی با هدف حمایت از بخش خصوصی بدنبال کاهش هزینه‌ها در شرایط فعلی است
چراغپور، با بیان اینکه برابر قانون کار امکان گرفتن مرخصی کارگران در زمان شیوع ویروس کرونا وجود دارد، ادامه داد: با وجود این قانون بخش عمده‌ای از مشاغل کارگری استان دستی، حضوری و بیش از ۹۰ درصد مشاغل در حوزه صنوف خدماتی هستند به همین دلیل امکان تعطیلی یا کاهش ساعات کار آن‌ها وجود ندارد.
همچنین روابط عمومی اتاق بازرگانی استان نیز از تشکیل کارگروهی با موضوع رسیدگی به شرایط اقتصادی تولیدکنندگان طی روز آینده خبر داد.
اگر چه در شرایط فعلی با شیوع بالای ویروس کرونا در کشور، سلامت و نجات جان مردم در اولویت بالا قرار دارد، اما نبود برنامه‌ حمایتی مسئولان از تولیدکنندگان و مشاغل خورد حلقه گمشده زنجیره تأمین سلامت روانی جامعه است ، چرا که نبود توان مالی می‌تواند سلامت اقتصادی برخی از مشاغل را نیز به خطر بیاندازد.

به گزارش ایرنا، با گذشت ۱۶ روز از شیوع ویروس کرونا در کشور، تعداد بیماران مبتلا به این ویروس در چهارمحال و بختیاری تا دیروز یکشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۸ به ۲۱ مورد رسید.

براساس نتایج اعلام شده از مجموع ۱۷۰ بیمار نمونه‌گیری شده مشکوک به ویروس کرونا در چهارمحال و بختیاری تاکنون ابتلای ۲۱ نفر به این ویروس قطعی شده است.

همچنین تاکنون ۱۰۰ نفر از مبتلایان به ویروس کرونا در چهارمحال و بختیاری مرخص شده و ۷۰ نفر هنوز در بیمارستان بستری هستند.

تاکنون یک مورد فوتی بر اثر ابتلا به ویروس کرونا در چهارمحال و بختیاری ثبت شده و خوشبختانه مورد دیگری تاکنون گزارش نشده است.

تلاش شده تا با اجرای تمهیدات لازم چرخه انتشار ویروس کرونا در چهارمحال و بختیاری محدود شود اما همچنان از مردم تقاضا می‌شود که در صورت نداشتن کار غیرضروری از خانه‌های خود خارج نشوند.

ویروس کرونا که کووید ۱۹ نام دارد، نخستین بار در شهر ووهان چین شناسایی شد.

این ویروس اکنون به ۸۲ کشور سرایت کرده است و سازمان بهداشت جهانی را بر آن داشت تا در مورد بهداشت جهانی؛ وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

شست‌وشوی دست‌ها با آب و صابون، رعایت بهداشت فردی، خودداری از دست دادن‌های مکرر نکاتی است که پزشکان متخصص برای پیشگیری از شیوع این ویروس توصیه می‌کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه چهارمحال و بختیاری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا