فقط با آگاهی و رعایت بهداشت از این ویروس در امانید


فقط با آگاهی و رعایت بهداشت از این ویروس در امانید

سمنان- ایرنا- آنقدر که شیوع ویروس کرونا سرزبان‌ها افتاده، راهکارهای پیشگیری از آن فرهنگسازی و همه‌گیر نشده است. صحبت با بهبودیافتگان در سمنان نشان داد آن‌ها از بایدها و نبایدها قبل و بعد از ابتلا و بهبودی اطلاع اندکی دارند، اینکه بهترین راه در خانه ماندن و رعایت بهداشت فردی است.

ویروس کرونا یا کووید ۱۹ عامل نوپدیدی برای بیماری انسان محسوب می‌شود که این روزها میهمان ناخوانده کشورهای مختلف جهان از جمله ایران شده است و شکست این ویروس جز با مشارکت مردم محقق نمی‌شود.
کووید ۱۹ دارای درصد مرگ و میر پایین و درصد شیوع بالا است و بنا به گفته کارشناسان کشندگی ویروس کرونا بسته به بیماری‌های زمینه‌ای، سن، سیستم ایمنی بدن و ژنتیک فرد دارد و رعایت نکات بهداشتی و ماندن در خانه مهمترین راهکار در شکست این ویروس است.

رعایت نکات بهداشتی مانند شست و شوی دست‌ها، پاکسازی سطوح آلوده، پرهیز از روبوسی و دست دادن، رعایت حداقل یک متر فاصله از دیگران و ماندن در خانه، راهکار بیرون راندن ویروس کرونا از خانه است.
بنابر آخرین آمار در جمعه بیست و سوم اسفند ۳۶۲ نفر در استان سمنان مبتلا به ویروس کرونا شدند، خبرنگار ایرنا استان سمنان سراغ چند نفر از بهبودیافتگان رفت تا علت بیماری را از خود بیماران جویا شود تا شهروندان درست عبرت بگیرند و بدانند ویروس کرونا ترسناک نیست و اگر مبتلا شدیم بهبودی میسر است.
در بین مصاحبه‌شوندگان، سالمند ۶۵ ساله‌ای بود که شکر خدا بهبود یافته بود و در این بین جوان ۳۳ ساله‌ای هم دیده می شد که به خاطر مسافرت به ویروس کرونا مبتلا شده بود.

فقط با آگاهی و رعایت بهداشت از این ویروس در امانید



مسافرت و نماندن در خانه عامل ابتلا به ویروس کرونا
حسین یکی از بهبودیافتگان ویروس کرونا در سمنان در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: ۳۳ ساله ام و احتمالا به دلیل مسافرت به ویروس کرونا مبتلا شدم.
وی ادامه داد: مسافرت رفته‌بودم، سرماخوردگی خفیفی داشتم که به پزشک مراجعه کردم ولی بعد از چند روز که داروهایم را مصرف نکردم بیماری ام شدت یافت و دچار تب و لرز شدید شدم و دوباره به بیمارستان نزد پزشک مراجعه کردم و بعد از بررسی و انجام تست مشخص شد من مبتلا به بیماری ناشی از ویروس کرونا شدم.
حسین در حالی که یادآوری و صحبت از دوران بیماری برایش ملال‌آور بود، بیان کرد: با کمک پزشکان و پرستاران زحمت‌کش رفته رفته حالم رو به بهبود رفت و سرانجام بعد از گذراندن پنج روز در بیمارستان مرخص شدم.
وی اضافه کرد: مردم با رعایت توصیه‌های بهداشتی مانند پرهیز از دست‌دادن، روبوسی، شست و شوی مرتب دست‌ها، رعایت فاصله حداقل یک متر از دیگران و ماندن در خانه از ابتلای خود و خانواده‌شان به ویروس کرونا جلوگیری کنند.
این جوان ۳۳ ساله تصریح کرد: شهروندان اگر خود، خانواده، پزشکان و پرستاران شهرشان را دوست دارند با ماندن در خانه برای مقابله با ویروس کرونا کمک کنند.
وی اضافه کرد: اکنون که دوره نقاهت را پشت سر می‌گذارم برای جلوگیری از ابتلای خانواده به ویروس کرونا، کمتر نزدیک خانواده می‌شوم و وقت خود را در اتاق می‌گذرانم و تمام وسایلم از دیگران جدا است.
حسین خاطر نشان کرد: پنج روز بعد از ترخیص در خانه ماندم ولی بعد از پنج روز برای انجام برخی کارها از خانه خارج می‌شوم.

فقط با آگاهی و رعایت بهداشت از این ویروس در امانید



سالمند ۶۵ ساله از ویروس کرونا جان سالم به در برد

فاطمه یکی دیگر از بهبود یافتگان ویروس کرونا در شهر سمنان است در گفت و گو با ایرنا، اظهار داشت: ۶۵ سال سن دارم و در مدتی که ویروس کرونا شایع شده از خانه خارج نشدم و نمی‌دانم چگونه بیمار شدم.
وی ادامه داد: اطرافیان و فرزندانم به من سر می‌زدند ممکن است از این طریق به ویروس کرونا آلوده شده باشم.
این سالمند بیان کرد: از تب و سردرد شدیدی که طاقتم را تاب کرده بود به پزشک مراجعه کردم و پزشک معالج گفت ممکن است شما مشکوک به ابتلا به ویروس کرونا باشید و بعد از بستری و انجام آزمایش، مشخص شد مبتلا به ویروس کرونا هستم و بعد از گذراندن هفت روز در بیمارستان حالم روبه بهبودی رفت و مرخص شدم.
وی اضافه کرد: اکنون من و همسرم تنها در خانه هستیم و هیچ کس به خانه ما نمی‌آید و همسرم با رعایت نکات بهداشتی در خانه از من پرستاری می‌کند.
این خانم سالمند در انتها چندین سوال درباره جلوگیری شیوع ویروس کرونا داشت، از این سوالات چنین بر می‌آید که هنگام ترخیص بیماران رعایت نکات بهداشتی باید به بیماران تاکید جدی شود.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

برخی جوانان بازی خوردند/ اسرائیل پشتیبان آشوب‌ها