سرماخوردگی در بارداری و تاثیر آن بر سلامت جنین


سرماخوردگی در بارداری و تاثیر آن بر سلامت جنین

خانم‌ها در دوره‌ی بارداری بیش از هر زمان دیگری نگران مبتلا شدن به سرماخوردگی و آنفولانزا هستند.

خانم‌ها در دوره‌ی بارداری بیش از هر زمان دیگری نگران مبتلا شدن به سرماخوردگی و آنفولانزا هستند، چون می‌ترسند سلامت کودک‌شان تحت تأثیر بیماری آنها قرار بگیرد. علاوه‌براین به‌علت ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن در دوره‌ی بارداری، احتمال بیمار شدن زنان باردار نسبت به قبل افزایش می‌یابد و این مسئله هم به نگرانی آنها می‌افزاید. اما نیازی به ترسیدن نیست.
برای درمان آنفولانزا و سرماخوردگی در دوره‌ی بارداری نیز روش‌ها و داروهای بی‌خطری وجود دارد. مطلب زیر به معرفی داروهای مطمئن و خطرناک برای درمان آنفولانزا و سرماخوردگی در بارداری و همچنین ارائه‌ی روش‌های خانگی برای درمان آنها می‌پردازد.
سرماخوردگی در بارداری و تاثیر آن بر سلامت جنین
چه چیزی باعث سرماخوردگی در بارداری می شود؟
سرماخوردگی معمولا در اثر ویروس اتفاق می افتد. 200 ویروس سرماخوردگی یا بیشتر در اطراف ما وجود دارد.
چه داروهایی برای درمان سرماخوردگی در طول بارداری مناسب هستند؟
استامینوفن: اگر تب دارید یا سردرد یا بدن درد دارید، می توانید استامینوفن مصرف نمایید.
داروهای سرفه: خلط آور مثل (Mucinex) به همراه داروهای سرفه مثل (Robitussin) یا قرص های سرفه در طول بارداری مناسب هستند. اما با پزشک خود درباره مقدار دارو مشورت نمایید.
پیش از مصرف هر گونه دارویی با پزشک خود مشورت نمایید و داروهایی که پزشک تجویز کرده است را سر خود کنار نگذارید زیرا برخی داروها در طول بارداری موردنیاز است و ضرری برای جنین ندارد.

آیا از قرص سرماخوردگی در بارداری می توان استفاده کرد؟
اول از همه برای اینکه خیالتان را از بابت سلامت جنین راحت کنم, باید بگویم که سرماخوردگی به تنهایی به جنین آسیب نمی رساند اما تب در سرماخوردگی را باید جدی گرفت و به درمان و برطرف کردن آن قبل از آسیب رساندن به جنین پرداخته شود. ذکر این نکته ضروری است که خانم باردار بدون تجویز پزشک نباید هیچ گونه دارویی مصرف کند حتی اگر آن دارو بی خطر باشد چون از تاثیراتش بر روی سلامت جنین اطلاعی ندارد.

داروهایی که نباید در طول بارداری مصرف نمایید
برخی داروهای سرماخوردگی در طول بارداری مضر می باشند زیرا به جنین آسیب می رسانند. این داروها عبارتند از:
برخی داروهای کاهنده درد و تب. آسپرین، ایبوپروفن یا ناپروکسین در مراحل رشد جنین در ماه های اول بارداری اختلال ایجاد می کند و باعث ایجاد مشکل در هنگام زایمان می شود.
داروهای ضد گرفتگی بینی. برخی متخصصین مصرف این داروها را بلامانع می بینند مانند Sudafed یا Dayquil اما برخی اجازه مصرف نمی دهند. متخصصین بعد از سه ماهگی اجازه مصرف این داروها را می دهند و مصرف آن ها را نیز محدود می کنند (یک اونس یا دو اونس روزانه به مدت یک یا دو روز).
روش های درمانی خانگی. از مصرف داروهای گیاهی خانگی بدون تجویز پزشک بپرهیزید.

درمان جایگزین سرماخوردگی در بارداری
شما می توانید از راه های طبیعی زیر برای درمان سرماخوردگی خود استفاده نمایید:
- مصرف سیر تازه. سیر ترکیبی ضد ویروسی می باشد. مصرف یک یا دو حبه سیر یا افزودن آن به سوپ یا جوشانده آن مناسب می باشد.
- استفاده از دستگاه مرطوب کننده. این دستگاه هوا را مرطوب نگه می دارد و تجمع آلودگی جلوگیری می کند.
- استفاده از قطره بینی. این گونه قطرات باعث مرطوب شدن مسیر بینی می شود و در طول بارداری ضرری ندارند.
- قرقره کردن آب نمک. این کار باعث تسکین گلودرد می شود. ¼ قاشق غذاخوری نمک در هشت اونس آب گرم بریزید و قرقره کنید.
- عسل. مصرف یک قاشق غذاخوردی عسل در بارداری (یا ترکیب عسل، لیمو و آب داغ) باعث کاهش سرفه های خشک می شود.

آیا بیماری شما سرماخوردگی است یا آنفولانزا؟
سرماخوردگی و آنفولانزا دارای علائم مشترک بسیاری هستند، مانند سرفه و آبریزش بینی. بااین‌حال چند تفاوت وجود دارد که به شما امکان می‌دهد آنها را از هم تشخیص دهید. اگر علائم شما به‌طور کلی خفیف هستند، پس احتمالا سرما خورده‌اید، اما علائمی مانند داشتن لرز و احساس خستگی شدید معمولا مربوط به آنفولانزا هستند.
کارهایی که می‌توانید برای کاهش احتمال بیمار شدن‌تان انجام دهید
همان‌طور که می‌دانید بدن در طول بارداری دچار تغییراتی می‌شود. یکی از آن تغییرات، این است که سیستم ایمنی بدن در این دوره، ضعیف می‌شود. یک سیستم ایمنی ضعیف‌تر باعث می‌شود که بدن مادر، نوزاد متولدنشده را پس نزند. بااین‌حال با ضعیف شدن سیستم ایمنی زنان باردار، آنها نسبت به عفونت‌های ویروسی و باکتریایی آسیب‌پذیرتر می‌شوند.
همچنین زنان باردار در مقایسه با زنان غیرباردار هم‌سن‌شان، بیشتر احتمال دارد که به عوارض ناشی از آنفولانزا دچار شوند. این عوارض می‌توانند شامل پنومونی (سینه‌پهلو یا ذات‌الریه)، برونشیت یا عفونت‌های سینوسی باشد.
دریافت یک واکسن آنفولانزا، خطر ابتلا به عفونت و عوارض ناشی از آن را کاهش می‌دهد.
با توجه به مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، دریافت واکسن آنفولانزا می‌تواند تا ۶ ماه پس از تولد به محافظت از زنان باردار و نوزادان آنها کمک کند. بنابراین مهم است که زنان باردار درمورد دریافت واکسن آنفولانزا با پزشک‌شان مشورت کنند.
سایر کارهایی که شما می‌توانید برای کاهش خطر ابتلای‌تان به بیماری انجام دهید، عبارت‌اند از:
- شست‌وشوی مکرر دست‌ها؛
- داشتن خواب کافی؛
- داشتن یک رژیم غذایی سالم؛
- اجتناب از تماس نزدیک با اعضای خانواده یا دوستان بیمار؛
- ورزش کردن به‌طور منظم؛
- کاهش استرس.
سرماخوردگی در بارداری و تاثیر آن بر سلامت جنین

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید
اگرچه اکثر سرماخوردگی‌ها مشکلی برای نوزاد متولد‌نشده ایجاد نمی‌کنند اما آنفولانزا باید جدی گرفته شود. عوارض ناشی از آنفولانزا، خطر زایمان زودرس و نقایص زمان تولد را افزایش می‌دهند. اگر متوجه‌ی علائم زیر شدید، در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید:
- سرگیجه؛
- اِشکال در تنفس؛
- احساس فشار یا درد در قفسه‌ی سینه؛
- خونریزی واژینال؛
- گیجی؛
- استفراغ شدید؛
- تب شدیدی که با استامینوفن هم پایین نمی‌آید؛
- کاهش حرکت جنین.

مهم‌ترین مطالب در این‌باره:
اغلب زنان در دوران بارداری، بیشتر از گذشته نگران بروز سرماخوردگی هستند چون می‌ترسند بیماری بر سلامت فرزندشان هم تاثیر بگذارد. نگرانی وقتی بیشتر می‌شود که بیماری شدید شده و نیاز به داروهای جدی‌تری داشته باشد.
در دوران بارداری، به دلیل ضعف سیستم ایمنی احتمال ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا بیشتر می‌شود. با این حال، لازم نیست نگران باشید. در این مورد هم مانند سایر بیماری‌ها پیشگیری بهتر از درمان به کمک ما می‌آید.
بنابراین لازم است به رعایت نکاتی که موجب پیشگیری از بیماری می‌شوند و برای شما یک بارداری سالم به ارمغان می‌آورند، بیشتر اهمیت بدهید.

ده فرمان برای پیشگیری
1. از دست دادن و روبوسی با افراد تا جایی که می‌توانید خودداری کنید.
2. در مکان‌های عمومی پرجمعیت از ماسک استفاده کنید و به هیچ عنوان دست‌تان را به چشم خود نمالید.
3. مرتب دست خود را با آب و صابون بشویید.
بهتر است یک رژیم غذایی سالم و دارای همه گروه‌های غذایی داشته باشید. رعایت آداب صحیح غذا خوردن به هضم خوب، سیستم ایمنی قویتر و کاهش ابتلا به بیماری‌های مختلف کمک می‌کند.
بنابر این بهتر است خوب غذا را بجوید، از درهم خوری پرهیز کنید، از خوردن آب، ماست، سالاد و مایعات دیگر همراه با غذا پرهیز کنید، از خوردن چند رقم غذا در یک وعده غذایی خودداری کنید، پرخوری نکنید، چای و میوه در فاصله یک ساعت قبل تا 2 ساعت بعد از غذا مصرف نکنید.
توصیه می‌شود در هر میان‌وعده فقط یک نوع میوه استفاده کنید، برنامه غذایی خود را در ساعات منظم به صورت 5 وعده غذایی با حجم کمتر و فواصل 4-3ساعت تنظیم کنید، حداقل 3-2 ساعت از شام تا خواب فاصله بیندازید.
5. استراحت کافی داشته باشید و برنامه خود را طوری تنظیم کنید که در ساعت 10-9 شب بخوابید.
6. فعالیت بدنی مناسب داشته باشید. پیاده‌روی ملایم روزانه و پرهیز از استراحت و بی‌حرکتی زیاد، طبیعت هوشمند شما را با ایجاد گردش بهتر خون در بدن، دفع فضولات و تقویت سیستم ایمنی قوی می‌کند.
7. سر و گردن و کف پاهایتان را در طی روز و حتی در زمان خواب بپوشانید.
8. از مصرف آب و نوشیدنی‌های خیلی خنک به خصوص صبح ناشتا یا بعد از حمام خودداری کنید.
9. از قرارگرفتن در معرض باد به ویژه پس از حمام خودداری کنید.
10. دورتا دور حمام و خانه را هفته‌ای 2 بار اسپری سرکه بپاشید یا کمی سرکه را در آب بجوشانید، این کار به کاهش آلودگی هوا کمک می‌کند.

ده فرمان برای درمان سرماخوردگی در بارداری
در صورت ابتلا به سرماخوردگی رعایت موارد زیر به کاهش عوارض و بهبود سریعتر شما کمک می‌کند:
1. استراحت کافی داشته باشید و مایعات گرم بنوشید.
2. نوشیدن یک لیوان آب جوش و لیمو ترش تازه و عسل صبح ناشتا هم در پیشگیری و هم درمان کمک می‌کند.
3. مصرف یک عدد سیر خام در ابتدای احساس سرماخوردگی و خارش گلو به صورت خرد شده همراه با آبلیمو و عسل اگر چه زیاد خوشایند نیست ولی تا حدی مانند آنتی‌بیوتیک عمل می‌کند.
4. بهتر است در طول سرماخوردگی غذای سنگین نخورید. سوپ حاوی 1 قاشق غذاخوری، عدس یا دال عدس، 1 قاشق غذاخوری برنج، بال یا گردن مرغ، 1 عدد هویج، 50 گرم گشنیز تازه، 1 عدد شلغم، 1 عدد چغندر، 2 عدد پیاز سفید 4 قاچ( بعد از طبخ خوب پیاز را بجوید)، 3-4 عدد آلوبخارا به مدت 3 روز متوالی در ابتدای سرماخوردگی به شما کمک می‌کند بهتر از پس بیماری بر بیایید.
بهتر است در این 3 روز فقط این سوپ را 4 باردر روز مصرف کنید و چیز دیگری نخورید.
سرماخوردگی در بارداری و تاثیر آن بر سلامت جنین
5. مصرف دمنوش به یا به پخته شده و کبابی هم مفید است.
6. اگر سرفه خشک دارید، مواردی از جمله قراردادن به دانه در دهان و مکیدن آن، خوردن مکرر دمنوش نشاسته و بارهنگ و روغن مالی قفسه سینه با روغن زیتون کمک کننده است.
7. در صورت وجود ترشحات غلیظ می‌توانید از بخور سبوس جو، پیاز یا مرزنجوش در آب گرم کمک بگیرید. اگر هیچکدام در دسترس نبود بخور آب گرم به تنهایی هم کمک کننده است.
8. غرغره مرتب با سرم شستشوی نمکی و در بینی کشیدن آن به تخلیه ترشحات و بازکردن راه هوایی کمک می‌کند
9. مصرف روزانه فرنی بادام به همراه نشاسته یا آرد برنج هم به کم کردن سرفه‌های خشک کمک می‌کند.
10. بهتر است در طول دوران سرماخوردگی از مصرف ادویه‌های تند و تیز از جمله فلفل و خوراکی‌های سنگین مانند گوشت قرمز و لبنیات خودداری کنید.
نکته: از مصرف خودسرانه داروهای گیاهی طی این دوران خودداری کنید از جمله خطمی و بنفشه و پرسیاوشان یا زیاده روی در مصرف خاکشیر
نکته: از مصرف خودسرانه قرص‌های سرماخوردگی، آنتی‌هیستامین یا مسکن‌های کدئین‌دار خودداری کنید. حتما با پزشک خود مشورت کنید و همواره پزشک را در جریان بارداری خود قرار دهید.

لیمو و عسل
عسل با لیمو در سرماخوردگی موثر است. لیمو و عسل دارای خواص طبیعی است که در سرماخوردگی موثر است. لیمو دارای ویتامین C و خواص ضد میکروبی می باشد عسل دارای طعم و مزه شیرین است و برای مبارزه با آلرژی فصلی و طیف گسترده ای از خواص ضد میکروبی ارزشمند است. آنها اغلب با هم در آب گرم یا چای برای کمک به علائم سرماخوردگی استفاده می شود.
عسل و لیمو دارای توانایی قابل توجهی برای مهار رشد میکروب که می تواند باعث عفونت شود می باشند. ویتامین C در لیمو ممکن است سیستم ایمنی بدن را تقویت و به درمان علائم سرماخوردگی کمک نماید.
عسل نیز دارای خواص ضد ویروسی است که می تواند فعالیت های ویروس سرماخوردگی را مهار کند.
علاوه بر این عسل یکی از سرکوب کننده های موثر در سرفه و کمک به خواب در طول سرماخوردگی، به خصوص در کودکان می شود برخی از شواهد موجود نشان می دهد که عسل ممکن است بهتر از سرکوب کننده های سرفه(دکسترومتورفان) عمل کند.
به طور کلی، شواهد کافی وجود دارد که لیمو و عسل می تواند طول مدت سرماخوردگی را کوتاه کند و نیز می تواند از سرماخوردگی جلوگیری کند.
عسل ممکن است دارای اسپورهای کلستریدیوم بوتولینوم باشد. و هنگامی که نوزادان مصرف کنند این اسپور می تواند سبب مشکلات جدی بهداشتی شود و اگر درمان نشود منجر به مرگ می شود.
به همین دلیل، به کودکان زیر 12 ماه سن، نباید عسل داده شود استفاده گسترده از آب لیمو مقادیر زیادی از اسید سیتریک دارد که ممکن است سبب فرسایش مینای دندان، تهوع یا استفراغ و سوزش چشم و یا پوست پس از تماس شود.
سرماخوردگی در بارداری و تاثیر آن بر سلامت جنین

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ویدئو/ صف طولانی و عجیب مردم رشت برای سروش صحت