تولیت آستان قدس رضوی: مسوول سلامت مردم در حرم مطهر هستیم


تولیت آستان قدس رضوی: مسوول سلامت مردم در حرم مطهر هستیم

مشهد- ایرنا- تولیت آستان قدس رضوی گفت: همان گونه که در تطهیر حرم مطهر در برابر خون یا نجاست وظیفه داریم در مقابل ضدعفونی کردن آن برای حفظ سلامت مردم و رعایت مسایل بهداشتی نیز وظیفه شرعی داریم و مسوول هستیم و اینها چیزی نیست که از قداست و بزرگی حضرات معصومین (ع) کم کند ما باید باورهایمان را اصلاح کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین احمد مروی یکشنبه شب طی بیاناتی در جمع خدام بارگاه منور رضوی در مسجد گوهرشاد حرم مطهر رضوی با اشاره به این که عده‌ای سوال می کنند چرا حرم مطهر را ضدعفونی می‌کنید افزود: ما باید باورهایمان را اصلاح کنیم، نسبت به حفظ سلامت زائران خود را مسوول می‌دانیم و در این راستا هیچ تصمیم فردی درباره حرم مطهر امام رضا(ع) گرفته نخواهد شد.

وی اضافه کرد: ما هیچ تصمیم شخصی و فردی نخواهیم گرفت و امیدواریم کار به آنجا نرسد اما مگر بستن حرم مطهر کار آسانی است؟ باید جوانب مختلف را سنجید لذا بدانید در این حوزه ما تصمیم شخصی و فردی نخواهیم گرفت.

تولیت آستان قدس رضوی گفت: این روزها هر وقت به حرم مطهر مشرف می‌شوم، خدا می‌داند ابتدا عذرخواهی می‌کنم که حرم خلوت شده است اما چاره‌ای نداریم، ما حرم مطهر را این گونه دوست نداریم و برای ما خوشایند نیست ولی مسوولیت داریم و امام رضا(ع) روز قیامت از ما در خصوص اقداماتمان برای حفظ سلامت زائرانشان سؤال خواهند کرد.

مروی با بیان اینکه شرایط فعلی حرم مطهر شبهاتی را برای برخی از افراد به وجود آورده است افزود: این شبهات بایستی توسط مبلغان دینی ما پاسخ داده شود و از مجموعه های فرهنگی و تبلیغی آستان قدس رضوی هم خواستیم تا تلاش خود را در رفع شبهات دینی مردم مضاعف کنند.

وی ادامه داد: برای نخستین بار از مهرماه امسال ستاد استقبال از زائران نوروزی را در حرم مطهر ایجاد کردیم که این امر در آستان قدس رضوی بی‌سابقه است که از ۶ ماه پیش از عید ستاد نوروزی در حرم مطهر ایجاد شود و برای گل آرایی و نورپردازی برنامه‌های ویژه تدارک دیده شده بود و تلاش ما این بود که بتوانیم نوروزی متفاوت و در شأن بارگاه منور رضوی و زائران حضرتش را تدارک ببینیم.

تولیت آستان قدس رضوی گفت: متاسفانه گاهی اتفاقاتی رخ می‌دهد که شرایطی که باب میل ما نیست را بر ما تحمیل می‌کند و اکنون هم شرایط استثنایی داریم، این‌ موضوع شعار، سیاسی‌کاری یا شایعات نیست، این خطر و گرفتاری جدی است که کل دنیا را درگیر کرده و موضوع شوخی بردار نیست.

مروی افزود: گرچه در شرایط بحرانی هستیم و خطر جدی است اما هیچ گاه از لطف خدا و عنایت حضرت رضا (ع) و عنایت صاحب عصر حضرت صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف ناامید نیستیم و دست تضرع و دعا را به سوی خداوند متعال و ائمه اطهار (ع) دراز می‌کنیم.

وی با اشاره به لغو سفر رهبر معظم انقلاب به مشهد و سخنرانی روز اول سال ٩٩ در حرم مطهر رضوی ادامه داد: رهبری معظم انقلاب چه در دوران ریاست جمهوری و چه در دوران رهبری هر سال به مشهد مشرف می‌شوند و یکی از مهمترین سخنرانی‌های سال را در روز نخست فروردین انجام می‌دهند اما امسال معظم له این سخنرانی و سفر را لغو کردند، بزرگان ما روضه هایشان را در این ایام تعطیل کردند، همه اینها عمق نگاه بزرگان به توصیه های بهداشتی در شرایط موجود را می رساند.

تولیت آستان قدس رضوی گفت: دعا و تضرع به درگاه الهی جای خود اما وظیفه‌ای که خداوند بر دوش ما قرار داده در جای خود محفوظ است و از ما سلب مسوولیت نمی‌کند.

مروی افزود: این اعتقاد را داریم که امام رضا (ع) اگر عنایت کنند، به اذن الله می‌توانند بیماران را شفا دهند، این اعتقاد و باور قلبی ماست و در این بارگاه ‌مطهر بارها این عنایات را با چشم مشاهده کرده‌ایم اما اعتقاد و باورمان یک چیز است و وظیفه‌مان در برابر مسائل طبیعی چیز دیگری است.

وی ادامه داد: اگر ما کوتاهی کردیم و کسی به خاطر کوتاهی ما در حرم مطهر آسیب دید روز قیامت باید پاسخگو باشیم، بنای حضرات معصومین علیهم‌السلام بر نقض سنت‌های الهی نیست و می‌خواهند قوانین عالم طبیعت اجرا شود و رهبر معظم انقلاب نیز بر همه ما تکلیف کردند که مسائل پیشگیرانه و اصول بهداشتی باید رعایت شود و این خود حسنه است.

او اضافه کرد: ما فقط مسوول نگهداری از این کاشی کاری‌ها و این ضریح مطهر نیستیم ما مسوول دل‌های مردم هم هستم، ما مسوول نشر معارف امام رضا (ع) هم هستیم، ما مسوول روایاتی که در آن حضرت خلق را به عقلانیت دعوت کرده‌اند نیز هستیم. خدا می‌داند دل ما از این شرایط خون است اما یک بلایی آمده و وظایفی بر دوش ما گذاشته شده است باید همه کمک کنیم و برای رفع آن به درگاه خداوند متعال دعا کنیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)