کنترل افکار خود را در دست بگیرید


کنترل افکار خود را در دست بگیرید

در روزهای پراسترس و دشواری که شیوع ویروس کرونا و بیماری کووید 19 به وجود آورده است، لازم است که همه ما قوانین و نکاتی را برای تفکر مثبت و حفظ آرامش روح و روان یاد بگیریم تا بتوانیم این روزها را بهتر بگذرانیم.

در ادامه راهکارها و توصیه های عبدالرضا حق پرور، دارای مدرک دکترای روانشناسی بالینی که در گفت‌وگو با ایسنا برای تفکر مثبت، کنترل افکار و غلبه بر استرس عنوان کرده آورده شده است:

- در صحبت کردن یا حتی فکر کردن، تنها از واژه های مثبت استفاده کنیم.

- به احساسات و افکار منفی اجازه ندهیم تا ما را آزار دهند. باید با تمرین کردن، مدت زمان این موضوع را از لحظات به ساعات افزایش دهیم.

- افکار منفی را از خودمان دور کنیم و روی جوانب مثبت زندگی تمرکز کنیم.

- از واژه هایی استفاده کنیم که احساس قدرت و موفقیت را در ما بیدار می کنند.

- در مکالمات و محاورات از جملات الهام بخش و عبارات تاکیدی مثبت استفاده کنیم.

- افکارمان را هدایت کنیم. زمانی که شخصی احساس ضعف یا اضطراب دارد، باید کنترل افکار خود را به دست بگیرد. مثلا به یک رویای خوشحال کننده فکر کند یا تصویر ذهنی مثبتی بسازد و به عوامل ذهنی خارجی واکنش مثبت نشان دهد تا احساسات بد را به کنترل خود در آورد و بتواند آنها را سرکوب کند.

- خود باوری را خیلی جدی بگیرید. شک نکنید که خود باوری و موفقیت به هم وابسته اند و هیچ چیز به اندازه آن که خودتان را باور کنید شما را به موفقیت نزدیک تر نمی کند. بیشترین چیزی که در تحقق موفقیت نقش آفرینی می کند، خود باوری است. اگر قرار است به چیزی شک کنید به افکار منفی و ضعف های خودتان شک کنید و اگر قرار است چیزی را باور کنید، این باشد که در رسیدن به همه اهدافتان موفق خواهید بود.

- به بدن خودتان اعتماد کنید. بدن شما توانمندی بسیار زیادی برای مقاومت در برابر بیماری ها دارد. به توانمندی بدنتان در دفاع از خودش اعتماد داشته باشید.

- به وضعیت ایجاد شده به عنوان یک فرصت نگاه کنید. اتفاقی افتاده که شما باید بیشتر در خانه بمانید. این را به عنوان قرنطینه نبینید. این فرصتی برای در خانه ماندن و رسیدگی به مسائل مختلفی است که تا به حال فرصت رسیدگی به آنها نداشته اید و یا وقت کمتری برای پرداختن به آنها داشته اید. فرصت به دست آمده وقت مغتنمی است برای رسیدگی به چیزهایی که دوست داشته ایم ولی به هر دلیل کمتر به آنها پرداخته ایم.

- این تهدید را به یک فرصت تبدیل کنید. فرصت مناسبی است که روی تخیل خود کار کنید. با تخیل به راهکارهای عملیاتی کردن و به تحقق رساندن رویاها فکر کنید.

- برنامه ای بریزید تا با تعیین اهداف کوچکتر و گام های کوچکتر به اهداف بزرگتان نیز برسید.

- اگر می توانید خود هیپنوتیزمی را تمرین کنید.

- دلایلی که نشان می دهد شما می توانید به موفقیت برسید را روی کاغذ بیاورید. به بخشی از موفقیت هم که رسیده اید بنویسید و آن را ثبت کنید.

- بابت تمامی موفقیت های خود شکرگزاری کنید.

- در ذهن خود موفقیت را تجسم کنید.

- در منزل و یا محل کار خود از تصاویر مثبت استفاده کنید.

- تصاویر زیبایی را در دید خود و خانواده و همکاران نصب کنید.

- از آثار هنری و نوشتن جملات مثبت و نصب آن در جاهای مختلف و در معرض دید بهره ببرید.

- به مسائل پیش آمده و اتفاقات جاری عاقلانه و با آگاهی بیاندیشید.

- اگر به اندازه کافی در مورد مسائل جاری اطلاعات ندارید با بهره گیری از دانش اساتید مربوطه، اطلاعات خود را کامل تر نمایید. دقت کنید فقط از طریق افراد آگاه و با دانش کافی و تحصیلات مرتبط بهره بگیرید.

- برای مواجهه با مشکل پیش آمده چه می خواهیم بکنیم؟ لازم است که با عقل و منطق با آن برخورد کنیم نه با هیجانات کاذب.

- به طور جدی از افراد منفی نگر و غرغرو فاصله بگیرد.

- مراقب باشید که با توجه به شرایط ارتباطات امروزه ی جهانی، افکار منفی ممکن است از طریق ارتباط با افراد در فضای حقیقی شما را تحت تاثیر قرار دهند و یا از طریق ارتباط در فضای مجازی این امر رخ دهد.

- چه در فضای حقیقی و چه در فضای مجازی با افراد مثبت اندیش و مثبت نگر ارتباط بیشتری برقرار کنید.

- به داشته های مثبت خود از جمله داشتن همسر، فرزند، خانواده، خانه و همه ی نعمت های خداوند بیندیشید.

- بابت همه ی داشته های خود شکرگزار باشید.

- بسیار ذکر بگویید چرا که ذکر گفتن بسیار مهم است.

- محبت کنید حداقل با گفتن جملات مثبت و راهنمایی دیگران به آنان محبت کنید. چرا که نفس محبت به دیگران احساس خوبی به شما خواهد داد.

- ویژگی های مثبت افرادی که دوستشان دارید را به آن ها یادآوری کنید. چرا که این هم به مثبت دیدن شما کمک می کند و هم باعث تقویت روابط شما می گردد.

- سرزنشگر نباشید.

- بازیگوش باشید.

- سراغ مطالعه و کتاب بروید. در این ایام، کمبود سرانه مطالعه را برای خودتان به ویژه با کتاب های الهام بخش جبران کنید. برای دسترسی به کتابهای مورد علاقه ی خود از کتابخانه های مجازی غافل نباشید.

- فعالیت فیزیکی و ورزش را در برنامه داشته باشید. راهبرد دیگر، کار کردن بر روی سطح تمرینات ورزشی تان است. بعضی وقت ها لازم است انرژی بیشتری صرف کنید تا انرژی بیشتری به دست آورید.

- رشته افکار خود را نگاه کنید انگار یک قطار با واگن هایی که در آن کاوش های ذهنی شما انتقال داده می شود از جلوی شما رد می شود. واگن هایی که حامل افکار منفی هستند را رها کنید تا فقط واگن های حامل افکار مثبت و شادی به سرمنزل مقصود برسند.

- تمرین تنفس صحیح به شما بسیار کمک خواهد کرد.

- سرگرمی هایی که دوست دارید را انجام دهید.

- به هر بهانه ای سعی کنید بخندید و بخندانید.

- در این روزها که بیشتر در منزل هستید، اگر اتفاقی افتاد که موجب خشمگین شدن شما شد، سعی کنید با شمردن اعداد خشم خود را کاهش دهید. با هر عددی که میشمرید یکی از اعضای بدنتان را از خشم خالی کنید. مثلا تا ۵ بشمرید و بگویید دست راستم از خشم تخلیه شود و همینطور سراغ سایر اعضای بدن بروید تا همگی از خشم تخلیه شوند.

- مراقبه یا مدیتیشن را جدی بگیرید؛ همچنین ریلکسیشن.

- به کارهایی که از انجام دادن آن ها لذت می برید فکر کنید.

- با توجه به توانمندی هایتان سعی کنید چیز جدیدی خلق کنید.

- خودتان را در محیطی شاد تصور کنید.

- وانمود کنید که به فضا یا نقطه ای که هدفتان است رسیده اید تا این اتفاق بیافتد.

- باور کنید اگر دچار نیستید، درگیر نخواهید شد و اگر درگیر هستید، به زودی مثل سایر افرادی که از شر این بیماری خلاص شده اند، بهبودی خواهید یافت.

- شما هرگز نباید تسلیم شوید، لذا حتی به آن فکر هم نکنید.

- شاید نه خیلی سریع و آسان اما مطمئن باشید در مسیری که برای خود ترسیم کرده اید موفق خواهید بود.

- هیچ شرایطی دائمی نخواهد بود، همانطور که روزهای قبل سپری شده اند و به امروز رسیده اید، روزهای جاری نیز سپری خواهند شد و به روزهایی با شرایط آرام خواهید رسید.

- برای رسیدن به روزهای خوب، اراده ای بسیار قوی لازم است که بحمدالله در شما وجود دارد.

- زیبایی ها را ببینید. در هر چیزی، هر اتفاقی و هر شیئی زیبایی هایی وجود دارد که باید آن زیبایی ها را ببینید و روی آن تمرکز کنید.

- قلبا باور کنید که شما در کنترل افکار منفی قرار نخواهید گرفت و این شمایید که با تفکر مثبت، افکار منفی را شکست خواهید داد.

- لبخند زدن حتی به صورت مصنوعی هم به شما بسیار کمک خواهد کرد.

- راهبرد دیگر تقویت قدرت اراده به وسیله تغذیه مناسب است. غذایی که وارد بدن شما می شود می تواند تأثیر زیادی بر روی سطح انگیزشتان داشته باشد لذا تغذیه مناسب را فراموش نکنید.

- و آخرین نکته که بسیار حائز اهمیت است این است که موسیقی و اعجاز آن را فراموش نکنید. موسیقی، همواره در تمامی مراحل زندگی این توانمندی و قدرت را دارد که وضعیت و حالت روحی و روانی شما را به شدت دستکاری کرده و تحت تاثیر خود قرار دهد. این موضوع را بسیار جدی گرفته و از موسیقی در تمامی لحظات زندگی خود استفاده کنید. موسیقی در همه کارها می تواند همراه شما باشد و معجزه گر زندگی شما. همزمان که مشغول ورزش، آشپزی و... هستید از موسیقی مناسب با آن کار نیز بهره ببرید. حسب شرایط، گاهی ملایم و آرامبخش و گاهی (ترجیحا در این روزها بیشتر) شاد و انرژیک...

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بوشهر

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا