ویژگی‌های شاخص گوشی های پرچمدار 1400 دلاری


ویژگی‌های شاخص گوشی های پرچمدار 1400 دلاری

از بین خصوصیت های شاخص گوشی های ۱۴۰۰ دلاری می توانیم به سنسور دوربین اضافی، زوم ۱۰۰ برابری( که صرفا ۴ برابری آن اپتیکال است)، پشتیبانی از اینترنت ۵G و باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعتی اشاره کنیم.

در سال ۲۰۱۸ در دنیای فناوری، گوشی های پرچم دار ۱۰۰۰ دلاری سروصدای زیادی راه انداختند. با وجود این که این گوشی ها صرفا ۱۰۰ تا ۱۵۰ دلار از اکثر رقبای خود گران قیمت تر بودند، ولی عبور از مرز ۱۰۰۰ دلار همواره مورد توجه گسترده ای قرار می گرفت. به طورمثال می توانیم به معرفی گوشی هایی مثل هوآوی P20 پرو، گلکسی نوت ۹ و آیفون X اشاره کنیم که کاربران متعددی در مورد قیمت بسیار بالای این گوشی ها اظهارنظر می کردند. سامسونگ سال گذشته از یک گلکسی نوت ۱۲۰۰ دلاری رونمایی کرد ولی اکنون نه تنها تازه ترین پرچم دار سامسونگ با قیمت ۱۴۰۰ دلاری روانه ی بازار شده، بلکه شرکت های هوآوی و اوپو همچنین رویکردی را اتخاذ کرده اند.

۱۰۰۰ دلار برای کاربران ساکن کشورهای پیشرفته هم مبلغ زیادی محسوب می شود و پذیرش ۱۴۰۰ دلار نسبت به آن بسیار سخت تر است. در کشورهایی مثل ایران که کاربران قدرت خرید بسیار کمتری دارند، چنین مقایسه ای معمولاً انجام نمی شود برای این که در هر صورت معمولاً کاربران ثروتمند توان خرید چنین گوشی هایی را دارند.

در دفاع از گوشی های پرچمدار ۱۰۰۰ دلاری

ویژگی‌های شاخص گوشی های پرچمدار 1400 دلاری

به آسودگی میتوان از وجود گوشی های ۱۰۰۰ دلاری دفاع کرد زیرا عموما این گوشی ها از امکانات جذابی بهره می برند. مثلا می توانیم به گلکسی نوت ۹ اشاره کنیم. این گوشی از سخت افزار پیشرفته، امکانات جانبی( جک هدفون، درگاه کارت حافظه و دیگر موارد)، باتری بزرگ، نمایشگر و دوربین عالی، اسپیکرهای استریو، قلم S- Pen و دیگر خصوصیت های جذاب بهره می برد.

البته ما در این جا تصمیم نداریم بگوییم که تمام کاربران باید ۱۰۰۰ دلار برای خرید گوشی جدید هزینه کنند چون حتی در کشورهای توسعه یافته همچنین مبلغی ارزان محسوب نمی شود. ولی در این میان، باید به نرخ گوشی های رقیب نوت ۹ هم اشاره کنیم. پیکسل ۳ ایکس ال و ال جی V40 در همان سال با قیمت ۹۰۰ دلاری معرفی شده اند و نوت ۹ فقط ۱۰۰ دلار از آنها گران تر بود. بحث در مورد این که آیا این ۱۰۰ دلار اضافی ارزشش را دارد یا نه، در قیاس با شکاف هایی که اکنون شاهد آن هستیم، هرگز تناسب ندارد.

۴۰۰ دلار صرف چه بهبودهایی شده است؟

ویژگی‌های شاخص گوشی های پرچمدار 1400 دلاری

این بحث فعلا بیش از دو سال قبل اهمیت دارد. خیلی از سازندگان گوشی های پرچمدار از مرز ۱۰۰۰ دلار عبور نکرده اند و فعلاً سه گوشی گلکسی اس ۲۰ اولترا، هوآوی P40 پرو پلاس و اوپو فایند ایکس ۲ پرو قیمت ۱۴۰۰ دلاری را تعیین کرده اند. ما دیدیم که سامسونگ با معرفی گوشی ۱۰۰۰ دلاری نوت ۹ توانست خصوصیت های جذابی را به ارمغان بیاورد. ولی در ازای پرداخت ۴۰۰ دلار اضافی، چه چیزهایی نصیب کاربران می شود؟

از بین ویژگی های شاخص این گوشی می توانیم به سنسور دوربین اضافی، زوم ۱۰۰ برابری( که فقط ۴ برابری آن اپتیکال است)، حمایت از اینترنت ۵G و باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعتی اشاره کنیم. هواوی P40 پرو پلاس و اوپو فایند ایکس ۲ پرو هم دارای دوربین همه فن حریف و خصوصیت های سخت افزاری جذاب و متنوعی هستند. هیچ یک از این گوشی ها ضعف چشمگیر ندارند و تجربه کاربری بسیار خوبی را ارائه می دهند. ولی چنین مشخصه هایی هرچند فوق العاده هستند، اما هنوز هم نمی توانند این اختلاف قیمت وسیع را توجیه کنند.

حدود دو سال پیش ، با اختلاف قیمت ۱۰۰ دلاری بین برخی از گوشی های پرچم دار سروکار داشتیم و این مسئله سروصدای زیادی ایجاد کرد. ولی اکنون که با اختلاف قیمت بین ۲۰۰ تا ۶۰۰ دلاری سروکار داریم( با توجه به گوشی های مورد مقایسه)، به چه دلیل این مسئله به اندازه دو سال قبل کم تر مورد توجه قرار گرفته است؟

قیمت گذاری از کنترل خارج شده

ویژگی‌های شاخص گوشی های پرچمدار 1400 دلاری

وقتی به دیگر گوشی های سامسونگ نگاهی می اندازیم، مشکل عمیق تر می شود. مدل معمولی گلکسی اس ۲۰ با قیمت ۹۹۹ دلاری، یعنی ۱۰۰ دلار گران تر از نسل قبلی، روانه ی بازار شده است. گلکسی اس ۲۰ پلاس( به همراه ۵G) هم ۱۱۹۹ دلار قیمت دارد. سامسونگ برای نسل جدید پرچم داران خود جانشینی برای گلکسی S10e معرفی نکرد که پرچمدار مقرون به صرفه ای محسوب می شد. ظاهرا این استراتژی منجر به کاهش فروش این خانواده شده که البته بی تردید قسمتی از این موضوع به بحران ویروس کرونا (corona) برمی گردد.

در حال حاضر قیمت ارزان ترین گوشی پرچمدار سامسونگ به اندازه برترین پرچمدار سامسونگ در دو سال قبلی است. ولی در این میان کاربران در ازای پرداخت مبلغی مشابه، تجربه خرید بسیار گوناگونی را پشت سر می گذارند. هنگامی که در سال ۲۰۱۸ گوشی گلکسی نوت ۹ را خریداری می کردید، می دانستید که یکی از بهترین گوشی های اندرویدی را دریافت می کنید. ولی با نگاه به مدل معمولی گلکسی اس ۲۰، می بینید که سامسونگ برای رساندن آن به قیمت ۱۰۰۰ دلاری، ویژگی هایی را حذف کرده است. حذف خصوصیت های گوناگون برای رسیدن به قیمت ۱۰۰۰ دلاری یک جمله عجیب برای تایپ کردن و یک کار عجیب وغریب برای انجام دادن است.

ویژگی‌های شاخص گوشی های پرچمدار 1400 دلاری

زمانی که مبلغ هنگفت ۱۰۰۰ دلار را برای خرید گوشی هزینه می کنید، انتظار دارید که بهترین ها نصیبتان شود ولی وقتی که می فهمید این گوشی فاقد بهترین ویژگی ها است، احساس خوبی به شما دست نمی دهد. اگرچه تکنولوژی با سرعت زیادی به سوی بهتر شدن حرکت می کند، ولی حتی موبایل ها هم به اندازه این اختلاف قیمت گسترده پیشرفت نکرده اند؛ سرجمع ، به اندازه این اختلاف قیمت هنگفت شاهد بهبودهای گسترده ای نیستیم.

خشم درست در زمان اشتباه

دو سال قبل ، کاربران بر سر گوشی های ۱۰۰۰ دلاری تا حد زیادی اعتراض کردند. ولی در حقیقت، چنین قیمتی تنها یک فزونی قیمت نه چندان زیاد در برابر گوشی های رقیب بود. این در حالیست که چنین خشمی باید اکنون بوجود بیاید. از آنجا که اکثر گوشی های پرچم دار فعلی حدود ۱۰۰۰ دلار و حتی کمتر قیمت دارند، این فاصله قیمت پرچم داران سامسونگ، اوپو و هوآوی بیشتر از همیشه شده و به نظر می رسد قرار نیست این روند تصاعدی به پایان برسد.

ویژگی‌های شاخص گوشی های پرچمدار 1400 دلاری

در رابطه با این فزونی قیمت سوالی که مطرح می شود این است که آیا این روند اصلاً به ثبات میرسد یا نه. هرچند قیمت ۱۰۰۰ دلار قیمت بالایی به حساب می آید ، ولی عدد رند خوبی بود و بعنوان یک سقف مناسب انجام وظیفه می کرد. فعلا ، قیمت گلکسی اس ۲۰ اولترا ۲۰ دلار بالاتر از گلکسی Z Flip به حساب می آید بدین ترتیب قیمت پرچم داران حتی از گوشی های تاشو بسیار گران قیمت هم قیمت بیشتری پیدا کرده اند. این روند چه زمانی به اتمام می رسد؟

با قیمت ۱۴۰۰ دلاری، می توانیم گوشی های پرچم دار را با دیگر گجت های مصرفی جذاب مقایسه کنیم. مثلا میتوانید تلویزیون بسیار عالی ال جی B9 مبتنی بر پنل اولد را با قیمت کمتر از گلکسی اس ۲۰ اولترا خریداری کنید. همینطور با پرداخت ۱۳۰۰ دلار لپ تاپ گیمینگ با پردازنده نسل نهم i7 و کارت گرافیک دارای فناوری Ray Tracing نصیبتان می شود.

البته در این میان نباید رویدادهای جهانی را از قلم بیندازیم که بر زندگی تمامی ما تأثیر دارد. به لطف شیوع ویروس کرونا (corona) ، کشورهای مختلف وارد دوران رکود اقتصادی میشوند و در چنین وضعیتی، به سختی میتوان هزینه ی هنگفت برای خرید گوشی جدید را توجیه کرد. در همین رابطه، می توانیم به تصمیم دولت آمریکا برای اهدا ۱۲۰۰ دلار به بیشتری آمریکایی ها اشاره کرد که در این دوران بعنوان کمک خرج آنها انجام وظیفه کند. چنین مبلغی از قیمت گلکسی اس ۲۰ اولترا و اوپو فایند ایکس ۲ پرو کم تر است و همین مسئله بار دیگر قیمت هنگفت این گوشی ها را حتی در کشور پیشرفته ای مثل آمریکا به ما یادآور می شود.

ویژگی‌های شاخص گوشی های پرچمدار 1400 دلاری

در آخر، میزان ارزش گوشی یک موضوع شخصی است و بعضی افراد هیچ مشکلی در مورد پرداخت مبالغ هنگفت برای خرید گجت ها ندارند. با این حال، باید بگوییم که به جایی رسیده ایم که افزایش قیمت دیگر امکانات اضافی را توجیه نمی کند. مثلا کاربران آمریکایی با پرداخت ۶۰۰ دلار کم تر میتوانند دو سوم امکانات اس ۲۰ اولترا را با خرید ال جی V60 بدست بیاورند. زوم اپتیکال و کیفیت بالای دوربین در محیط های کم نور بسیار جذاب است، ولی نه به اندازه ای که این مقدار مبلغ هنگفت را پرداخت کنیم.

سرانجام باید گوشزد کنیم این مطلب از دیدگاه یک فرد آمریکایی نوشته شده و در کشورهایی مثل ایران، عمده کاربران فقط میتوانند گوشی های بسیار ارزان قیمت تری را خریداری کنند و به همین خاطر چنین اختلاف قیمت گوشی های پرچمدار برای این افراد اهمیت زیادی ندارد.

digikala.com

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | عکس جدید علیرضا نیکبخت و همسرش در سومین سالگرد ازدواج‌شان