چرا تاریبو وست در لیگ ایران بازی نکرد؟/ آیا ستاره خارجی پیکان 50 سالش بود؟


چرا تاریبو وست در لیگ ایران بازی نکرد؟/ آیا ستاره خارجی پیکان 50 سالش بود؟

مدیرعامل سابق پیکان به شفاف سازی درباره یک پرونده قدیمی پیوست؛ ماجرای پیوستن مدافع سابق اینتر به تیم ایرانی که البته خیلی زود کشور ما را ترک کرد.

به گزارش "ورزش سه"، تاریبووست را یادتان هست؟ مدافع تنومند نیجریه ای که در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم در ایتالیا روزهای درخشانی را سپری کرد. او در کالچو دو سال پیراهن اینتر را پوشید و بعد راهی آ.ث میلان شد و بعد از انجام 4 مسابقه این تیم را هم ترک کرد. این بازیکن باتجربه که در دوران فوتبالش پیراهن تیم هایی مثل دربی کانتی، کایزرسلاترن، پارتیزان بلگراد و چند تیم دیگر را برتن کرد، در اواخر بازی خود به ایران آمد و با پیکان تهران قرارداد بست.


**اولین خارجی بزرگ به ایران آمد


سال 1386 بود که در ایران تقریبا همه فوتبالی ها از کیفیت نه چندان خوب بازیکنان خارجی که به لیگ برتر می آمدند گلایه داشتند. در آن مقطع اما مسئولان باشگاه پیکان تهران تصمیم گرفتند یک بازیکن خارجی بزرگ را جذب کنند و تاریبو وست گزینه شان شد. اینکه مدافع سابق اینتر و میلان به ایران بیاید و در لیگ برتر بازی کند، جذابیت های خاصی داشت و خیلی از فوتبالدوستان در انتظار رونمایی از وست بودند.


این بازیکن بعد از امضای قرارداد در تمرینات پیش فصل پیکان هم حاضر شد و به نظر می رسد همه چیز خوب پیش می رود اما ناگهان او بدون اینکه یک بازی هم برای پیکان به میدان برود، ایران را ترک کرد تا باعث تعجب همگان شود.

چرا تاریبو وست در لیگ ایران بازی نکرد؟/ آیا ستاره خارجی پیکان 50 سالش بود؟


**تاریبو وست و سابقه جعل سن


حالا که 13 سال از آن اتفاق گذشته تصاویری از تاریبو وست منتشر شده که نشان می دهد، او بسیار شکسته شده و سن و سال بالایی دارد. اگرچه پاسپورت این مرد نیجریه ای 46 سالگی او را در حال حاضر نشان می دهد اما در زمان حضور او در ایران خیلی ها تصور می کردنداو سن و سال بسیار بالایی دارد و نمی تواند مثل دوران اوجش درخشان باشد.


ماجرا وقتی حساس می شد که او در گذشته یکبار درباره سن و سالش دروغ گفته بود؛ وست در سال 2002 وقتی 28 سال سن داشت، برای اینکه به پارتیزان بلگراد بپیوندد خود را یک جوان 22 سال جا زد که در اواسط فصل دستش رو شد و رسانه های صربستانی و اروپایی به این موضوع بال و پر زیادی دادند. در آن مقطع حتی گفته می شد وست 40 ساله است و شناسنامه اش را کوچک کرده است. وقتی او به پیکان آمد هم خیلی ها می گفتند این بازیکن چندین سال صغر سن دارد و وقتی صربستانی ها فهمیده اند او در سال 2003 ، چهل ساله بوده در سال 2007 که پیراهن پیکان را برتن کرده بالای 40 سال سن داشته است.

چرا تاریبو وست در لیگ ایران بازی نکرد؟/ آیا ستاره خارجی پیکان 50 سالش بود؟


مدیرعامل سابق پیکان: او با سرمربی ارمنی ما به مشکل خورد


در آن مقطع مدیریت باشگاه پیکان را ابراهیم سنایی برعهده داشت؛ برای اینکه از چگونگی ماجرای آمد و رفت وست باخبر شویم، با سنایی همکلام شدیم و او مسائلی را در این خصوص بیان کرد. مدیرعامل سابق پیکان درباره جذب تاریبو وست در سال 86 به خبرنگار "ورزش سه" گفت: «در آن زمان ما به دنبال آن بودیم تا یک خارجی بزرگ به ایران بیاوریم. انصافا هم تاریبو وست بازیکن بزرگی بود و نامش باعث شد تا خیلی ها تعجب کنند که او به ایران آمده است. البته برخی رسانه ها نیز انتقاد می کردند و می گفتند که این مدافع سن و سال بالایی دارد و فوتبالش تمام شده اما واقعا از نظر جسمانی شرایط خوبی داشت. یادم هست آن موقع مهاجمان ما محسن بیاتی نیا و ایمان حیدری بودند؛ من از آنها پرسیدم که شرایط وست چگونه است و آنها می گفتند خیلی بازیکن خوبی است و نمی توانند از او رد شوند.»


مدیرعامل سابق پیکان درباره اینکه چرا وست نتوانست برای پیکان بازی کند، بیان کرد: «در بازی با ابومسلم مشهد سرمربی ارمنستانی ما آقای ساموئل دارابینیان این بازیکن را روی نیمکت گذاشت. حدود 25 دقیقه مانده به پایان مسابقه او از وست خواست که برای گرم کردن بلند شود اما ناگهان تصمیمش برگشت و وست را به زمین نفرستاد. دفاع ما در آن بازی مجتبی سرآسیایی سرمربی کنونی شهرخودرو بود. سرآسیایی اصالتا مشهدی است و سرمربی اعتقاد داشت که اگر او را تعویض می کرد، در شهر خودش شرایط بد می شد. به همین خاطر وست به زمین نرفت و همین موضوع سبب اختلاف شد.»

چرا تاریبو وست در لیگ ایران بازی نکرد؟/ آیا ستاره خارجی پیکان 50 سالش بود؟

این تصویر روز گذشته از تاریبووست منتشر شده و به نظر می‌رسد او مسن‌تر از چیزی باشد که در ویکی‌پدیا درج شده است. آیا این چهره یک مرد ۴۶ ساله است؟

سنایی ادامه داد: «بعد از آن بازی تاریبو وست به ما اعلام کرد که دیگر حاضر نیست در ایران بماند. او می گفت به من توهین شده و سرمربی هم توجیه می کرد که به چه دلیلی بازی اش نداده است اما من فهمیدم که اختلاف عمیقی میان وست و دارابینیان افتاده و آنها دیگر نمی توانند با هم کار کنند. به همین خاطر با درخواست جدایی این بازیکن نیجریه ای موافقت کردم و او از ایران رفت.»

وی در پاسخ به این پرسش که با این شرایط وست به دلیل شرایط سنی اش از ایران نرفته، تاکید کرد: «واقعا اینطور نبود. این مسائل را برخی رسانه ها مطرح می کردند. می گفتند او سن و سالش واقعی نیست. وقتی روابط عمومی باشگاه مطالب رسانه ها را برای من آورد، گفتم این افراد یا ناآگاه هستند یا می خواهند شیطنت کنند. اما خودشان متوجه اشتباه شان می شوند. یادم هست وقتی وست از ایران رفت، به یک تیم ایتالیایی پیوست و در اولین مسابقه در لیست 18 نفره آن تیم قرار گرفت و بعدها بازی هم کرد تا همه متوجه شوند، او از نظر بدنی مشکلی ندارد.»


سنایی درباره هزینه هایی که تاریبو وست روی دست پیکان گذاشت، بیان کرد: «قرارداد ما با ایشان حدود 80 تا 90 هزار دلار بود. آن زمان دلار قیمتی 800 تومانی داشت و ما هیچ هزینه گزافی برای عقد قرارداد با او پرداخت نکردیم. وقتی هم رفت، کل دستمزدش را بخشید و ما فقط حدود 12 هزار دلار بابت اقامتش به هتل المپیک دادیم و 15 هزار دلار هم مدیربرنامه هایش گرفت تا قطع رابطه کند.»


وی در پایان افزود: «وست در زمانی که به ایران آمد، 35، 36 ساله بود و فکر می کنم رسانه ها خیلی ماجرا را بزرگ کرده بودند. او واقعا بالای 40 سال نداشت و این را آمادگی بدنی اش نشان می داد. شک نکنید اگر او می ماند و در ترکیب ما کارش را ادامه می داد، شرایط فرق می کرد و همه متوجه آمادگی اش می شدند.»

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ ذوقم وه یه که بیای بشنوم دنگ صدات