چند نکته از قرآن و نهج‌البلاغه در مورد سختی‌ها


چند نکته از قرآن و نهج‌البلاغه در مورد سختی‌ها

مدرس قرآن و نهج‌البلاغه و حافظ کل قرآن کریم در چهارمحال‌وبختیاری با استناد به قرآن و نهج‌البلاغه به بیان نکاتی در خصوص سختی‌ها و بلایا شیوه مواجهه با آن‌ها پرداخت.

چند نکته از قرآن و نهج‌البلاغه در مورد سختی‌هامریم بهرامی، مدرس قرآن و نهج‌البلاغه و حافظ کل قرآن کریم، در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به بهره‌مندی انسان‌ها از میراث گرانبهای قرآن و عترت، اظهار کرد: آموزه‌های قرآن کریم، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه گنجینه‌های ارزشمندی هستند که در تمام برهه‌های زندگی می‌توانند مرجع پاسخ به پرسش‌ها و راهنمایی و هدایت باشند.

وی با اشاره به گرفتاری‌های موجود در کشور و جهان در پی شیوع ویروس کرونا و با توجه دادن به مبانی و آموزه‌های قرآن و عترت، گفت: امیرمؤمنان علی(ع) در حکمت ۱۴۶ نهج‌البلاغه، نسخه درمانی در هنگام بلیه و ابتلائات را «دعا» معرفی می‌کنند.

بهرامی با طرح این پرسش که چرا آن حضرت بر دعا تأکید دارند، تصریح کرد: پاسخ به این پرسش در آیه ۱۵ سوره مبارکه فاطر آمده است که خداوند می‌فرماید «یا أَیُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَراءُ إِلَى اللَّهِ وَ اللَّهُ هُوَ الْغَنِیُّ الْحَمِیدُ، اى مردم! این شمایید که به خداوند نیاز دارید و (تنها) خداوند، بى‌نیاز و ستوده است».

چرا دعا کنیم؟

این حافظ کل قرآن کریم گفت: امام علی(ع) ما را به دعا و ارتباط با خداوند در زمان گرفتاری‌ها دعوت می‌کنند به این دلیل که متوجه باشیم ما چیزی از خودمان نداریم و اتکا و توسل و توکلمان تنها به خدا باید باشد.

بهرامی با بیان اینکه امور عالم در دو بُعد تکوینی و تشریعی تبیین و توجیه می‌شوند، ادامه داد: در بعد تکوینی امور، می‌بینیم که همه امور به دست خداست «قُلْ إِنَّ الْأَمْرَ کُلَّهُ لِلَّهِ»، پس خداوند همه‌کاره عالم است و اگر بخواهیم از بلیه و گرفتاری رهایی یابیم، باید از خدا کمک جست.

این مدرس قرآن کریم افزود: امور در بُعد تشریعی، دارای ضابطه و قوانین خاص و دقیق است که برای پیشبرد کارها باید عامل به این قوانین تعیین‌شده باشیم. در مبحث همه‌گیری ویروس کرونا نیز، پزشکان و متخصصان سلامت توصیه‌هایی دارند که برای رهایی از این گرفتاری باید ملزم به رعایت باشیم.

بهرامی با تأکید بر اینکه در برهه کنونی وظیفه تک‌تک افراد جامعه رعایت مسائل بهداشتی و دستورات وزارت بهداشت است، گفت: همچنان که مقام معظم رهبری نیز همواره تأکید دارند، آحاد جامعه باید توصیه‌ها و دستورات بهداشتی تجویز شده از سوی کادر درمان و سلامت را جدی بگیریم تا هر چه زودتر از این مشکل با سلامتی عبور کنیم.

سختی‌ها؛ تلنگری از سوی خدا

این مدرس نهج‌البلاغه در استان با توجه دادن به خطبه ۲۲۳ این کتاب ارزشمند، بیان کرد: بخشی از این خطبه به بلایا اختصاص دارد که امام علی(ع) می‌فرمایند: «چگونه ترس از فرود آمدن بلا، شب هنگام تو را بیدار نکرده است که در گناه غوطه‌ور، و در پنجه قهر الهى مبتلا شده‌اى؟ پس سستى دل را با استقامت درمان کن، و خواب زدگى چشمانت را با بیدارى از میان بردار، و اطاعت خدا را بپذیر، و با یاد خدا انس گیر».

بهرامی تصریح کرد: بر اساس این خطبه از امیرالمؤمنین(ع)، یکی از کارکردهای گرفتاری انسان‌ها «بیدار شدن» از خواب غفلت و بازگشت به مسیر الهی است، لذا انسان در زمان گرفتاری، از خواب غفلت بیدار می‌شود و درمان در همین بیداری است که با بازگشت به سمت خدا و اطاعت امر الهی صورت می‌گیرد.

وی گفت: بر اساس این خطبه، انسان زمانی که نیاز به تلنگر داشته باشد، گاه از طریق گرفتار شدن در بلایا این تلنگر را دریافت می‌کند تا با بازنگری در کارهایش علت‌ها را جستجو کند و با رفع آن‌ها و بیدار شدن از خواب غفلت، به مسیر صحیح بازگردد.

این حافظ کل قرآن کریم با بیان اینکه در قرآن نیز آیات فراوانی در خصوص بلیه و گرفتاری‌ها وجود دارد، گفت: آیات شریفه ۱۶۸ اعراف، ۳۵ انبیا، ۱۵۵ بقره، ۱۶ توبه و ۱۷۹ آل‌عمران از جمله این آیات هستند که اگر بخواهیم چکیده‌ای از مضامین این آیات شریفه به دست بدهیم باید بگوییم که خداوند از سر رحمت، همه ما را در بوته آزمایش و آزمون الهی قرار می‌دهد و این آزمایش‌ها چه غرق شدن در نعمات باشد و چه گرفتار شدن در بلایا و سختی‌ها، منشأ رحمت الهی است.

بهرامی بیان کرد: در بلاها و ابتلائات، شایستگی‌های نهفته انسان به منصه ظهور می‌رسد و در واقع رسیدن به کمال مطلوب با اندیشه و تفکر در راز این سختی‌ها به دست می‌آید، ضمن اینکه، جدا سازی افراد خوب و بد غالباً با نحوه عملکردشان در این ابتلائات الهی محقق می‌شود یعنی آزمون‌های الهی مقیاس و معیار پاداش یا کیفر هستند.

وی نگاه توحیدی را محور اصلی ایمان انسان برشمرد و گفت: در آموزه‌های قرآن و عترت(ع)، به‌ویژه در مکتب علوی، با نگاه توحیدی می‌توان حکمت و رحمت خداوند را باورمندانه پذیرفت تا با هر سختی که بر ما می‌رسد، مروری در خودمان داشته باشیم و با برطرف کردن ایرادات، فاصله ایجاد شده میان خود و خدایمان را از بین ببریم و به توحید ناب دست یابیم.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز جهانی خلبان به همسرم و عشقم + عکس نوشته و استوری