1.2 میلیون سند در دفاتر اسناد خراسان رضوی تنظیم شد


1.2 میلیون سند در دفاتر اسناد خراسان رضوی تنظیم شد

مشهد- ایرنا- مدیرکل ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی گفت: یک میلیون و 280 هزار و 794 سند در دفاتر اسناد رسمی استان طی سال گذشته تنظیم شد.

محمد حسن بهادر روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این میزان سند تنظیمی نسبت به سال ۹۷ حدود ۶ درصد رشد داشته‌ است.
وی اضافه کرد: همچنین طی یک سال گذشته ۴۶ هزار و ۳۴۸ سند وکالت فروش املاک تنظیم شد که تا حدودی نگران کننده است و سخت گیری برخی از ادارات، نهادها و موسسات متولی و مرتبط با پاسخ استعلامات، بالا بودن هزینه ثبت اسناد رسمی و عدم اجرای کامل و به موقع قانون حدنگار از دلایل پدیده سندگریزی است.
مدیرکل ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی گفت: چنانچه ادارات کل منابع طبیعی، راه و شهرسازی، آب منطقه‌ای، جهاد کشاورزی، اوقاف و امور خیریه و شهرداری‌ها به تکالیف قانونی خود در قانون جامع کاداستر به موقع عمل می‌کردند دیگر نیازی به این حجم از استعلامات زاید توسط دوایر ثبتی و دفاتر اسناد رسمی نبود.
بهادر افزود: در راستای تکالیف و سیاست‌های سازمانی از جمله شفاف سازی نقل و انتقالات و معاملات رسمی، سامانه ثبت الکترونیک اسناد از نیمه سال ۹۲ در استان راه اندازی شد و تاکنون افزون بر هفت میلیون و ۲۱۳ هزار سند در آن سامانه با موفقیت ثبت شده‌است.
وی ادامه داد: در مجموع هشت میلیون و هزار اثر انگشت طی سال ۹۸ از متعاملین و مراجعان صاحب سند در خراسان رضوی اخذ شده‌ است.
مدیرکل ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی گفت: ۶.۷ درصد از اسناد تنظیمی کل کشور توسط ۵۰۲ دفتر اسناد رسمی در این استان ثبت می‌شود و خراسان رضوی بعد از استان‌های تهران و اصفهان بیشترین اسناد تنظیمی را به خود اختصاص داده است.
بهادر افزود: به طور متوسط پارسال هر دفترخانه سه هزار و ۵۷۷ سند برای مراجعان تنظیم کرده‌ است.
وی اضافه کرد: ۶۵۵ میلیارد و ۵۴۸ میلیون و ۷۸۸ هزار ریال حق ثبت طی سال گذشته توسط دفاتر اسناد رسمی وصول و به حساب خرانه دولت واریز شده‌ است که هشت درصد از این مبلغ وصولی سهم شهرداری‌های استان و ۴۲ درصد آن نیز به حساب هلال احمر انتقال یافته‌ است.
مدیر کل ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی افزود: از ابتدای سال جاری تا بیستم فروردین ماه نیز هشت هزار و ۶۶۷ سند در ۴۳۳ دفترخانه اسناد رسمی در استان تنظیم شده که به لحاظ شرایط کنونی کشور و موضوع فراگیری بیماری ویروس کرونا نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۸ درصد کاهش داشته‌ است.
استان ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار نفری خراسان رضوی ۳۹ واحد ثبتی مصوب دارد که این تعداد معادل ۶ درصد از کل واحدهای ثبتی فعال در کشور است.
۵۰۶ دفتر اسناد رسمی و ۲۳۰ دفتر ازدواج و طلاق در خراسان رضوی به طور متوسط ماهیانه ۲۷۲ هزار خدمت به مردم ارائه می‌دهند.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن تبریک تولد نوزاد | گلچین زیباترین متن تبریک تولد نوزاد پسر و دختر