پس از ایران، هنرمندان ترکیه و چین پیشتاز هستند/ برگزاری مسابقه نقاشی کرونایی برای کودکان


پس از ایران، هنرمندان ترکیه و چین پیشتاز هستند/ برگزاری مسابقه نقاشی کرونایی برای کودکان

شجاعی طباطبایی با اشاره به حضور 2400 هنرمند از 88 کشور در مسابقه کاریکاتور «ما کرونا را شکست می دهیم»، گفت: از روسیه و اندونزی به ترتیب 200 و 50 نقاشی نقاشی از کودکان با موضوع کرونا داشتیم.

خبرگزاری شبستان، سرویس فرهنگی، مریم داوری: فراخوان نخستین مسابقه بین المللی کاریکاتور «ما کرونا را شکست می دهیم» یازده اسفند ماه 1398 منتشر شد و هنرمندان فرصت داشتند آثار خود را تا 11 فروردین ۱۳۹۹ به دبیرخانه این مسابقه ارسال کنند. با وجود استقبال صورت گرفته مهلت ارسال آثار تا 21 فروردین 1399 تمدید شد. این مسابقه به همت وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی شیراز برگزار می شود. برای اطلاع از روند و جزئیات مسابقه بین المللی کاریکاتور «ما کرونا را شکست می دهیم» با «سید مسعود شجاعی طباطبایی»، دبیر این مسابقه که مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری، کاریکاتوریست، گرافیست، مدرس دانشگاه و مدیر خانه کاریکاتور ایران نیز هست، گفتگویی ترتیب دادیم که قسمت نخست آن بدین شرح است:

از چند کشور در مسابقه بین المللی کاریکاتور «ما کرونا را شکست می دهیم»شرکت داشتند؟

ما شاهد هنرمندانی از 88 کشور در این مسابقه بودیم که این آماری کم نظیر است. در ایران مسابقات فرهنگی و هنری مختلف برگزار می شود اما تاکنون مسابقه ای نداشتیم که از این همه کشور شرکت کننده داشته باشد.مسابقه بین المللی کاریکاتور «ما کرونا را شکست می دهیم» اتفاقی بشردوستانه و خداپسندانه بود و به همین دلیل از آن استقبال شد. از طرفی موضوع آن قدر جذابیت داشت که هنرمندان عرصه کاریکاتور استقبال بی نظیری کردند. مسابقات مختلفی در زمینه کارتون و کاریکاتور در ایران برگزار می شود اما به این میزان استقبال از آنها نداشتیم. ما در این مسابقه از چهره های شاخص کاریکاتور اثر دریافت کردیم. از ایران نیز 430 هنرمند حضور داشتند.

چند اثر در این مسابقه شرکت کردند؟

4200 اثر این مسابقه 38 روز بعد از شروع فراخوان تا آخرین مهلت ارسال طول کشید که نتایج آن شگفت انگیز بود و ما را غافلگیر کرد. تمام هنرمندان برجسته دنیا در این اتفاق شرکت کردند.

پس از ایران، هنرمندان ترکیه و چین پیشتاز هستند/ برگزاری مسابقه نقاشی کرونایی برای کودکان

بیشترین آثار مربوط به کدام کشورهاست؟

از کشورمان ۴۳۶ هنرمند در این مسابقه شرکت داشتند. بعد از آن ترکیه با ۸۲ هنرمند، چین با ۷۲ هنرمند، هند با ۷۵ هنرمند، اندونزی با ۷۰ هنرمند، برزیل با ۴۸ هنرمند، روسیه با ۳۰ هنرمند، صربستان با ۲۶ هنرمند و اوکراین با ۲۵ هنرمند در این مسابق شرکت کردند.

دسته بندی آثار این مسابقه به چه شکل است؟

در چهار بخش می توان آثار را تقسیم کرد. در بخش اول نگاه روحیه بخشی نسبت به مسئله کرونا وجود داشت به گونه ای که هنرمندان با هدف حفظ روحیه بخشی آثاری را خلق کرده بودند. در آثار آنها حتی جهان بعد از کرونا نیز پیش بینی شده بود. بخش دوم آثار متوجه توصیه های بهداشتی است، اینکه در خانه بمانیم، فاصله را رعایت کنیم و از دستکش و ماسک استفاده کنیم. در کل تمام توصیه های بهداشتی در مورد پیشگیری از کرونا در این آثار دیده می شد. بخش سوم آثار رویکرد سیاسی دارد یعنی کاریکاتوریست ها با توجه به ارتباط مسایل سیاسی و بیماری کرونا آثاری را خلق کردند. در ابتدای شیوع کرونا ترامپ مباحثی عجیب مطرح کرد و حتی گفته بود من با همه دست می دهم. ترامپ موضوع را شوخی گرفته بود و تعدادی از کاریکاتوریست ها با این رویکرد آثاری را خلق کردند و ما از همان ابتدا تصمیم گرفتیم که آنها را در صفحه مجازی موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر منعکس کنیم چون احتمال می دادیم که در هفته های آتی موضع ترامپ تغییر کند و همین طور هم شد. با گذر زمان کرونا در آمریکا تبدیل به فاجعه شد و سخت گیری هایی در این کشور اعمال شد. ترامپی که چین را مسخره می کرد از چین برای مهار کرونا درخواست کمک کرد. ما به این نتیجه رسیدیم که کارها را روی فضای مجازی منعکس کنیم تا مردم ببینید زیرا الان است که مردم نیاز به بهره طنزآمیز از این مسئله دارند تا روحیه بگیرند. بخش چهارم آثار که به نظرم از همه جالب تر و جذاب تر است، ادای دین به پزشکان، پرستاران و در کل کادر درمانی است. کاریکاتوریست های چینی در آثار خود پزشکان را در حد یک قدیس بزرگ کردند. کاریکاتوریست های غربی پزشکان را به عنوان قهرمان مطرح کردند. در آثاری که از کاریکاتوریست های آمریکایی داشتیم، دیدیم که آنها پزشکان را با ابرقدرت های خود همچون بتمن و سوپرمن مقایسه کردند. در برخی کشورهای عربی نیز پزشکان را به منزله فرشته در آثار خود نشان دادند. کار هنرمندان ایرانی نیز بسیار خوب و اثرگذار بود.

پس از ایران، هنرمندان ترکیه و چین پیشتاز هستند/ برگزاری مسابقه نقاشی کرونایی برای کودکان

پس آثار این مسابقه در صفحه مجازی موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر موجود است؟

آثار بر روی سایت ایران کارتون و در صفحه مجازی موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر به نمایش در آمدند. ۲۱۸۸ اثر در مدت ۲۸ روز در سایت ایران کاریکاتور به نمایش درآمد که یک میلیون و ۳۴۰ هزار نفر از این آثار دیدن کردند.

آیا برای مسابقه بین المللی کاریکاتور «ما کرونا را شکست می دهیم» شرایط سنی داشتید؟

خیر. یه نکته قابل توجه این بود که برخی از کشورها مانند روسیه و اندونزی برای ما نقاشی های زیادی ارسال کردند. این نقاشی ها را کودکان با موضوع کرونا کشیدند. از روسیه 200 نقاشی با موضوع کرونا و از اندونزی حدود 50 نقاشی با موضوع کرونا داشتیم. این مسئله ما را به این فکر انداخت که یک مسابقه نقاشی خنده دار یا همان کاریکاتور با موضوع کرونا برای کودکان برگزار کنیم. در آینده ای نزدیک بعد از تصمیم گیری های لازم در این مورد اطلاع رسانی خواهیم کرد.

چه نهادهایی در برگزاری این مسابقه همکاری داشتند؟

می توانم بگویم که با هر نهاد و ارگانی صحبت کردم، نه نگفتند. از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گرفته تا نهاد ریاست جمهوری، بنیاد روایت فتح، شهرداری و برخی بنیادهای خیریه همچون بنیاد برکت. خوشبختانه هم افزایی خوبی داشتیم و همه پای کار آمدند.

پس از ایران، هنرمندان ترکیه و چین پیشتاز هستند/ برگزاری مسابقه نقاشی کرونایی برای کودکان

پایان پیام/31

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک