از ‌راه‌اندازی اولین غسالخانه بیمارستانی تا تامین همه نیازهای غیرپزشکی بیماران کرونایی به همت طلاب «بصیر»


از ‌راه‌اندازی اولین غسالخانه بیمارستانی تا تامین همه نیازهای غیرپزشکی بیماران کرونایی به همت طلاب «بصیر»

گروه فرهنگی تبلیغی «بصیر» از 25 اسفندماه با استقرار در بیمارستان بقیه‌الله(عج) تهران در سه محور اصلی به کادر درمانی و بیماران کرونایی خدمت می‌کند. ‌راه‌اندازی اولین غسالخانه بیمارستانی و تامین همه نیازهای غیرپزشکی بیماران، ازجمله خدمات این گروه است.

خبرگزاری شبستان، گروه قرآن و معارف- آمنه مستقیمی: طلاب و روحانیون یکی از نخستین گروه های خودجوش و مردمی بودند که از بدو شیوع ویروس کرونا در کشور به صورت جهادی و آتش به اختیار وارد میدان خدمت رسانی به مدافعان سلامت و بیماران مبتلا به این ویروس و مقابله با شیوع آن شدند و از طرق مختلف در این باره نقش آفرینی کردند.

از این رو، در این گزارش فعالیت یکی از این گروه های جهادی حوزوی که در بیمارستان بقیه الله(عج) تهران مستقر هستند، تقدیم حضورتان می شود، گروه جهادی «بصیر».

حجت الاسلام «محسن سلطانی»، مسئول گروه فرهنگی تبلیغی «بصیر» درباره کیفیت ورود این گروه به میدان مقابله با کرونا در گفتگو با خبرنگار شبستان، اظهار کرد: گروه جهادی «بصیر» برای خدمت رسانی در بیمارستان بقیه الله(عج) مامور شده است، البته قبل از استقرار در بیمارستان، اعضای این گروه دوره های آموزشی مجازی هلال احمر شامل آموزش ساخت محلول ضدعفونی کردن، تمیم در شرایط کرونایی و ... را در یک هفته به صورت فشرده دریافت کردند.

نماینده قرارگاه بسیج اساتید و نخبگان حوزه علمیه تهران در بیمارستان بقیه الله(عج) ادامه داد: ما از 25 اسفند ماه رسماً در بیمارستان بقیه الله(عج) تهران مستقر شده ایم و اعضای گروه در سه شیفت هشت ساعته به صورت شبانه روزی در حال خدمت رسانی به مدافعان سلامت و نیز بیماران مبتلا به کرونا هستند.

از ‌راه‌اندازی اولین غسالخانه بیمارستانی تا تامین همه نیازهای غیرپزشکی بیماران کرونایی به همت طلاب «بصیر»

به گفته وی گروه جهادی «بصیر» متشکل از 35 نفر از طلاب خواهر و برادر و با همکاری نمایندگی ولی فقیه در بیمارستان بقیه الله(عج) تهران مشغول خدمت رسانی است و اعضا بعد از اتمام شیفت هشت ساعته خود در قرنطینه قرار می گیرند تا خدمت رسانی آنها با رعایت دقیق اصول بهداشتی انجام شود.

بنابر این گزارش، فعالیت های گروه جهادی «بصیر» در سه محور کلی جای می گیرد؛ اول که واجب کفایی است و به تجهیز و تغسیل امواتِ درگذشته بر اثر کرونا اختصاص دارد.

حجت الاسلام سلطانی در این باره به شبستان گفت: در ابتدا برای درگذشتگان کرونایی تیمم بدل از غسل انجام می دادیم، بدین ترتیب که اعضای گروه پس از فوت مبتلا به کرونا، 10 دقیقه در بخش حضور یافته و شش مرتبه با رعایت همه احتیاط ها و طبق نظر مراجع تقلید، میت را تیمم می دادند اما با پیگیری های انجام شده، در 12 فروردین اولین و تنها غسالخانه بیمارستانی کشور را راه اندازی کردیم یعنی حتی سه روز زودتر از بهشت زهرا(س) که البته آنجا نیز اعضای بسیج اساتید و نخبگان حوزه های علمیه تهران فعال هستند.

مسئول گروه فرهنگی تبلیغی «بصیر» ادامه داد: در این غسالخانه بیمارستانی که کاملاً از ساختمان بیمارستان بیقه الله(عج) خارج است با رعایت اصول بهداشتی و ایمنی و هماهنگ با بیمارستان و وزارت بهداشت، به صورت کاملاً قانونی هم اموات برادر و هم متوفایان خواهر اعم از مبتلا به کرونا یا جز آن، غسل داده می شوند. اعضای گروه عملیات حنوط، کفن و نماز میت را نیز همان جا برای درگذشتگان انجام می دهند.

وی درباره تعداد اموات تیمم و غسل داده شده توسط این گروه، اعلام کرد: تقریبا 50 مورد غسل و حدود 110 مورد تیمم بدل از غسل برای اموات انجام شده است.

از ‌راه‌اندازی اولین غسالخانه بیمارستانی تا تامین همه نیازهای غیرپزشکی بیماران کرونایی به همت طلاب «بصیر»

یکی از دغدغه های اصلی در عملیات غسل متوفیان کرونایی، شائبه آموده شدن آب و بروز مشکلات زیست محیطی است که درباره آن سوالات و بحث های مختلف مطرح شده است.

حجت الاسلام سلطانی درباره توجه به این مسئله در تغسیل اموات کرونایی بیمارستان بقیه الله(عج)، بیان کرد: با همکاری پژوهشگاه بیمارستان این مسئله که آیا آب غساله یا میت آلودگی دارند یا نه بررسی شده است که بنابر نتایج اولیه، چنین چیزی نیست. البته آب مورداستفاده برای غسل اموات کرونایی دو مرتبه تصفیه شده و بعد وارد فاضلاب شهری می شود.

این گزارش می افزاید: محور دوم فعالیت گروه جهادی «بصیر» انجام فعالیت های فرهنگی و تبلیغی داخل بخش های درمانی و بین کادر درمانی از قبیل روحیه دادن به بیماران و کادر درمانی مخصوصا در اعیاد گذشته و پیش رو و نیز سال تحویل است. چنان که اعضای این گروه برای تحویل سال نو در قالب چند تیم کل بیمارستان را تحت پوشش قرار داده و بین کادر درمانی و نیز بیماران بسته فرهنگی توزیع و از آنها پذیرایی می کردند.

از ‌راه‌اندازی اولین غسالخانه بیمارستانی تا تامین همه نیازهای غیرپزشکی بیماران کرونایی به همت طلاب «بصیر»

نماینده قرارگاه بسیج اساتید و نخبگان حوزه علمیه تهران در بیمارستان بقیه الله(عج) با اشاره به اجرای طرح «همیار جامع بیمار» توسط گروه جهادی «بصیر»، ابراز کرد: بیمار از بدو ورود به داخل بیمارستان یعنی اورژانس، تحت نظر اعضای گروه فرم خاصی را تکمیل می کند و ارزیابی غیردرمانی روی او صورت می گیرد که آیا این بیمار می تواند خودش به تنهایی غذا بخورد؟، ارتباطش با خانواده چطور است؟، مشکلات روانی و حرکتی دارد یا نه؟ و ... .

وی افزود: پس از ثبت اطلاعات و بستری شدن بیمار داخل بخش ها، اعضای گروه روزانه به او سر می زنند و به تناسب اطلاعات فرم اولیه، به بیمار خدمت رسانی می کنند اعم از غذا دادن، ماساژ دادن، روضه خوانی و روحیه دهی و استحمام و تعویض بستر، خرید اقلام موردنیاز، تمدید دفترچه بیمه و به طور کلی تمام نیازمندی های غیرپزشکی بیمار را برطرف می کنند.

از ‌راه‌اندازی اولین غسالخانه بیمارستانی تا تامین همه نیازهای غیرپزشکی بیماران کرونایی به همت طلاب «بصیر»

بنابر این گزارش، محور سوم فعالیت گروه تبلیغی فرهنگی «بصیر» کمک به بخش های بیمارستانی است که کمبود نیرو دارند. برای مثال در بخش ضدعفونی کردن بیمارستان، تیم سه نفره به این بخش ها با تجهیزات کامل و با آموزش های متناسب با استانداردها و طبق پروتکل بیمارستان، کمک می کند.

همچنین است، ترانسفر (حمل و نقل) بیمارستانی از قبیل جابجایی تجهیزات و دارو و بیماران، نمونه های آزمایشگاهی و ... . علاوه بر این، چون بیماران کرونایی ملاقات ممنوع هستند، اقلام موردنیازشان را نیز تهیه می کنند.

مسئول گروه فرهنگی تبلیغی «بصیر» با بیان اینکه بیش از یک ماه است که این گروه برای خدمت رسانی جهادی در بیمارستان بقیه الله(عج) تهران مستقر است، گفت: هزینه فعالیت های فرهنگی گروه با همکاری خیران و نیز توسط برخی اعضا تامین می شود برای مثال در نیمه شعبان با هماهنگی با تولیت مسجد مقدس جمکران، بسته های عیدانه میان کادر درمان و نیز بیماران توزیع شد.

به گفته وی این گروه تا وقتی بحران کرونا به اتمام برسد و یا مقام معظم رهبری بفرمایند که خدمت جهادی کفایت دارد، در بیمارستان بقیه الله(عج) مستقر می ماند.

وی با بیان اینکه به گروه ابلاغ شده که علاوه بر بیمارستان بقیه الله(عج)، در بیمارستان ولیعصر(عج) ناجا نیز فعالیت های فرهنگی داشته باشیم، خاطرنشان کرد: تیم احتیاط گروه بصیر شامل 30 نفر از طلاب داوطلب که آموزش دیده اند، در صورت ابتلای یکی از اعضا به کرونا یا بروز مشکلات دیگر، برای جایگزینی، آماده به کار و خدمت هستند.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)