باغ پرندگان آستارا در قفس کرونا


باغ پرندگان آستارا در قفس کرونا

آستارا - ایرنا - بیش از 90 قطعه پرنده رنگارنگ در باغ پرندگان آستارا هر سال در فروردین ماه در معرض دید شهروندان و گردشگران داخلی و خارجی قرار می‌گرفتند، اما امسال کرونا و محدودیت تردد برای جلوگیری از شیوع این بیماری، آنها را در قفس تنهایی زندانی کرد.

مدیر باغ پرندگان آستارا روز یکشنبه در بازدید از این باغ اظهار کرد: این مجموعه مطابق مصوبات ستاد مبارزه با بیماری کرونا از ۲۰ اسفند تا ۲۵ فروردین ماه به طور کامل تعطیل بود و در روزهای اخیر به صورت نیمه باز فعال شده است.

عیسی سهراب نژاد افزود: تعطیلات عید و فروردین ماه برای من و سه کارگر باغ پرندگان، فرصت ارزشمندی بود و همیشه در آن ایام، خرج یکسال این مجموعه با فروش بلیت به تماشاگران، تامین می شد اما امسال به دلیل نبود گردشگر و تعطیلی باغ پرندگان، متضرر شدیم.

وی ادامه داد: هزینه حقوق و بیمه کارگران و نگهداری و تغذیه پرندگان، روزانه چهار میلیون ریال است و در اسفند و فروردین ماه نه تنها سودی عاید نشد، متحمل پرداخت هزینه ها نیز شدم و حقوق و بیمه کارگران را از جیب خودم پرداخت کردم.

مدیر باغ پرندگان آستارا بیان کرد: بسیاری از گردشگران و شهروندان، علاوه بر خرید بلیت و تماشای پرندگان مختلف باغ، تخم برخی از آنها را خریداری می کردند و از این محل نیز درآمدی داشتیم اما کرونا آن را نیز حذف کرد.

سهراب نژاد اظهار کرد: باغ پرندگان را در سال ۸۵ با صرف یک میلیارد ریال سرمایه شخصی در زمین استیجاری شهرداری آستارا به مساحت هزار و ۵۰۰ متر مربع ایجاد کرده ام و ماهانه به شهرداری اجاره می پردازم.

او گفت: وجود پارکینگ باعث راحتی گردشگران در ورود به باغ پرندگان در ورودی آستارا شده است و در ۱۰۰ غرفه باغ بیش از ۹۰ پرنده نظیر انواع قرقاول، طاووس، طوطی و مرغ های زینتی و گونه های متنوع آبزیان نظیر قوی گنگ، درنای آفریقایی، درنای تناز، قوی مشکی، اردک های بهشتی و تنجه و مرغابی های زینتی در آن نگهداری می شوند و ۲۰ درصد این گونه ها بومی و بقیه طی سال ها از مناطق مختلف ایران و جهان خریداری شده است.

وی ادامه داد: پروانه تاسیس باغ پرندگان از جهاد کشاورزی صادر شده است و شبکه دامپزشکی با خونگیری و آزمایش دوره ای به سلامت پرندگان نظارت می کند و اداره حفاظت محیط زیست آستارا نیز بر این مجموعه ناظر است.

سهراب نژاد بیان کرد: اکنون من و کارگرانم به تابستان چشم دوخته ایم تا در صورت بهبود شرایط عمومی و رفع خطر کرونا، بخشی از ضرر و زیان وارده، از محل فروش بلیت و بازدید گردشگران تابستانی جبران شود.

ویروس کرونا جزو خانواده بزرگی از ویروس‌ها است و از ویروس سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری سارس را شامل می‌شود و در معمولی‌ترین حالت، باعث سرماخوردگی می‌شود اما در مواردی باعث سندروم حاد تنفسی یا همان "سارس" می‌شود که نشانه‌های ابتلا به آن تب، سرفه و تنگی نفس است.

این ویروس که شیوع آن از اواخر دسامبر سال گذشته میلادی (دی ماه) در چین شروع شد، علاوه بر ۳۰ استان و منطقه چین، به بیش از ۲۰۰ کشور از جمله آمریکا، استرالیا، تایلند، مالزی، کره جنوبی، ژاپن، کانادا، سوئد، اسپانیا، فرانسه، امارات متحده عربی و ایران نیز سرایت کرده است.

شهرستان مرزی بندر آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در غرب استان گیلان و همسایگی جمهوری آذربایجان واقع شده و با میزبانی چند میلیون گردشگر داخلی و خارجی در سال، از مناطق گردشگرپذیر ایران است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیلان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بدون توقف