250 کیلوگرم گیاه بیلهر در شهرستان پاسارگاد توقیف شد


250 کیلوگرم گیاه بیلهر در شهرستان پاسارگاد توقیف شد

شیراز-ایرنا- رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان پاسارگاد گفت: ماموران یگان حفاظت این اداره در حین گشت‌زنی، افراد متخلف را که اقدام به برداشت غیرمجاز 250 کیلوگرم گیاه بیلهر کرده بودند شناسایی و گیاه مربوط را توقیف کردند.

حسن خسروانیان دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ماموران یگان حفاظت منابع طبیعی شهرستان پاسارگاد در حین گشت زنی در منطقه سوباتان، به فردی متخلف برخورد کردند که اقدام به برداشت غیر مجاز گیاه بیلهر کرده بود.
وی ادامه داد: ماموران این اداره ضمن توقیف گیاه برداشت شده، این رویداد را صورتجلسه کردند تا مراحل قانونی آن پیگیری شود.
گیاه بیلهر Bilhar یا کندل کوهی از خانواده چتریان و بومی ایران است که در اوایل فصل بهار در استان های کهگیلویه و بویراحمد، فارس، چهار محال و بختیاری، لرستان، کرمانشاه و کردستان و در بلندی‌های بالای ۲ هزار و ۵۰۰ متر ارتفاع از سطح دریا می‌روید.

بیلهر سرطان زاست و خاصیت دارویی ندارد
خسروانیان افزود: براساس آزمایش متخصصان دانشگاه علوم‌پزشکی، گیاه بیلهر نه تنها ارزش خوراکی ندارد بلکه مصرف این گیاه باعث سرطان‌زایی در دستگاه گوارش افراد می‌شود.

250 کیلوگرم گیاه بیلهر در شهرستان پاسارگاد توقیف شد ماموران یگان حفاظت منابع طبیعی پاسارگاد در حال توقیف گیاه بیلهر

وی ادامه داد: متخصصان تاکید دارند بیلهر یک گیاه خوراکی نیست و حتی این گیاه جزو داروهای گیاهی هم محسوب نمی‌شود و خاصیت دارویی ندارد و تنها ارزش علوفه‌ای دارد.

این گیاه خاردار را برخی افراد برای مصرف خوراکی و پختن خورش و استفاده در پلو از دل زمین بیرون می آورند.

مردم تخلفات را به سامانه ۱۵۰۴ گزارش کنند
رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان پاسارگاد گفت: برداشت هرگونه فرآورده های جنگلی و مرتعی در سال جاری ممنوع بوده و به منظور جلوگیری از انقراض گونه های گیاهی با متخلفان به شدت برخورد قانونی می شود.
خسروانیان از شهروندان، بهره برداران، قرقبانان افتخاری و گروههای مردم نهاد خواست هرگونه تخلف در عرصه های منابع طبیعی شهرستان را به شماره رایگان ۱۵۰۴ گزارش کنند.

شهرستان پاسارگاد به مرکزیت سعادت شهر حدود ۱۱۰ کیلومتری شمال شیراز است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کتک زدن وحشتناک دزد توسط صاحب خودرو + عکس پس از بازداشت